Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag missat?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av 007sweden »

Om inte Magnus_K vill köpa LeCanard's vridtrafo är jag intresserad. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

überfuzz skrev:Elegant Magnus! Är den tänkt att hamna i någon schyst förstärkare?
Tack!
Nja för det första vet jag inte om det ens kommer fungera och framför allt vilken spänning jag verkligen kommer få ut.
Tanken var att försöka bygga den här vridtrafon bara för att se om jag klarade av det men nu när du säger det så kanske man kan ha nytta av den i något annat bygge.
Kanske blir en följetång när den är klar :)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av LeCanard »

noterat, 007.

LeCanard
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av überfuzz »

Magnus_K skrev:
überfuzz skrev:Elegant Magnus! Är den tänkt att hamna i någon schyst förstärkare?
Tack!
Nja för det första vet jag inte om det ens kommer fungera och framför allt vilken spänning jag verkligen kommer få ut.
Tanken var att försöka bygga den här vridtrafon bara för att se om jag klarade av det men nu när du säger det så kanske man kan ha nytta av den i något annat bygge.
Kanske blir en följetång när den är klar :)
Ja... :humm: Du får se till att posta vilka spänningar du mäter upp i öppen krets. Har du något hum om hur mycket effekt du kan plocka ut ur den?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Jag önskar jag visste hur jag kan räkna fram vad det borde bli men jag förstår inte alla formler.
Original så är det en 230-primär och två sekundärer. En på 7,5 VAC / 60 VA samt en på 18 VAC / 60 VA. Alltså totalt 120 VA original.

De två sekundärerna är ju borta och jag har lindat 140 varv av en 0,85mm tråd (diameter). Så här i efterhand känns den tråden för grov men då jag inte förstår hur jag ska räkna så köpte jag bara en. Det här är ju som sagt menat att bara bli ett pysselbygge.

Någon uppskattning jag själv gjorde för längesen var ungefär 50 VAC / 50 VA men vad jag nu baserade det på kommer jag inte ihåg.

Vill ni hjälpa mig att räkna så blir jag väldigt glad.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av YD1150 »

Strömtätheten kan du sätta till 3A/mm2, din tråd var 0,85mm -> area 0,57mm2.
Ger en max ström på typ 1,7A om jag räknade rätt.

Kolborsten brukar vara av "svart sort" typ 230V dammsugarmotor-kolborste.
De för bil-startmotorer (för höga strömmar typ ~100A) brukar ha metallinblandning, blir lite som "kopparglans" när man ser dem.
Men sätt inte dit någon helmetallisk släpkontakt bara för då blir det rökutveckling
eftersom det blir ett 100% kortslutet varv = stor ström kommer att flyta, ger värme och rök!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Kabeln jag lindat sekundären med är märkt med "Max 2A" men om dom menar strömtäthet eller annat har jag ingen aning om.

Bra tips om kolet! Tror jag har lite kol liggandes till någon gammal propeller. Får ta och leta upp dom och mäta lite och se om kolet leder i olika riktningar. Nej någon helmetall-släpkontakt blir det inte, det lovar jag :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Detta inlägg blir väldigt mycket OT men ändå inte.

Får börja med en otroligt meningslös bild på ett litet framsteg i trafotillverkningen. Det är en gummiduk som min toroid ska ligga på samt en packning som ska agera tätning vid gjutningen.
Anledningen till varför det inte sitter på plats är för att jag tänkte montera 4 dolda bultar under gummiduken och jag har inte hunnit rota i mitt lager av HI-LOK™´s än. Återkommer när rätt dimension är funnen.

Var på besök hos LeCanard idag och måste tacka än en gång för trevligt bemötande!
Sen är det ju så att jag fick med mig en grej därifrån och det är ta-mig-faan (ursäkta språket) en av de fränaste grejer jag sett. Är det bara jag som får gåshud och blir näst intill sentimental när man ser sånt här?

Mest troligt startar jag en tråd med den nya trafon för tanken blir att reparera det som kan repareras och ansluta en keypad + display så man helt enkelt kan knappa in önskad utspänning. Mer om det om ett tag (mycket just nu) men tänkte ändå kolla om ni sett liknande innan? OBS: Har tyvärr inte hunnit något mer än knäppa korten innan den var tvungen att döljas för klåfingriga barn så ber om ursäkt i förväg för dåligt med info. Har dock en tio-tusen-kronors-fråga:

Vem sitter på en liknande potentiometer hemma? :wink:

Gummiunderlägg.jpg
Bild 1.jpg
Bild 2.jpg
Bild 3.jpg
Drivning_och_feedback.jpg
Kopplingsschema.jpg
Skadad_feedback.jpg
Släpring.jpg
Vad_är_detta.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av LeCanard »

Kul att den där har fått en ny husse som uppskattar den :-)

/LC
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av rikkitikkitavi »

Den dära svarta mojängen i sista fotot är antingen en termoswitch som öppnar när själva trafon är för varm, eller troligare en termosäkring.
bryter alltså vid för hög ström.

Sitter den i serie med släpkolet, dvs varierbara utgången?

YD1150, man behöver inte räkna så konservativt som 3A/mm2. Tråden har god kylning, ligger helt exponerad i endast ett lager. Det är snarare kolkontakten som är begränsningen, resistansen i övergången mot koppartråden begränsar strömmen. Därmed är det inte så lätt att öka effekten genom forcerad kylning tex (vilket genom rejält blås annars skulle kunna dubblat max effekt)

Edit: Magnus K , du behöver defintivt en mjukstart eller 32A trög säkring...

I övrigt what a beast of beauty. Bara för det måste jag bifoga mitt lilla slowprojekt, hitta motorkol som kan dremlas till någorlunda så de passar som reservkol.
10A 270V ger den som mest. Helt manuellt dock. Det är lite crazy scientist över att ha en FET ratt att vrida på och så ser man hur spänningen stiger på en vridskalemätare.

Oh , all that power that I control :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Tyckte det var märkligt att jag inte kunde hitta någon säkring på "servotrafon" och precis som du misstänker rikkitikkitavi så var den svarta prylen på sista bilden just en säkringshållare. Dock så var den knäckt, därav svårdemonterad.
Återkommer om detta i den nya tråden men måste även inflika att efter en del mätning och konstaterande att trafon verkade frisk så pluggade jag in den i väggen och kunde så vackert manuellt justera utspänningen mellan 2 och 270 VAC... Underbart! :bravo:
Motorn är också verifierad till att vara ett ganska gediget Honeywellservo.

Ja bra idé. Ska hitta ett läpligt kol och dremla till rätt form. Sen får det bli en 3D-printad fjäderbelastad arm som agerar kolhållare. Men måste säga att det var en runt och fint kol du har hittat. Ingen aning om vart det kommer från? Runt är bra, lätta att borra en kanal och de flesta fjädrar jag känner är runda...

Håller med dig om att det ska vara en manuell bautaratt men denna servokonstruktion är ju rena porret och får inte kasseras :wink:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av rikkitikkitavi »

Säkringen klarade sig?

Lite mer om vridtrafos

http://sound.westhost.com/articles/variac.htm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Tack för länken. Ska läsa klart den i veckan.

Vilken säkring menar du? Vägguttagets eller trafons? Jag hade alltså ingen last inkopplad.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av LeCanard »

När Magnus_K var här och hämtade trafon så babblade jag om en lite skojig räknare, men jag var lite osäker poå var jag hade den. Nu hittade jag dem på en hylla och tänkte dela med mej av lite kuriosa ( ursäkta att jag kapar tråden, jag skulle ju kunna göra ett inlägg bland tachos och resolvrar istället, då jag uppenbarligen har ett gäng sådana oxå, men det fick bli så här :-)

5-polig mekanisk reläräknare som kan räkna till 17.

Man kanske skulle starta en ny tråd för underliga prylar...


LeCanard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygga en vridtransformator från grunden, vad har jag mis

Inlägg av Magnus_K »

Ja titta, där är dom ju. Också ohyggligt häftiga saker!
Visst hade du testat någon av dom va?

Tänk vad häftigt att göra en klocka eller något med såna räknare.
Tack för att du visade dom. Det gör absolut inget med lite elektromekanisk trådkapning. :D
Skriv svar