Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Micke_s »

Publikt ip behöver man egentligen inte i de flesta fall, man kan köra reverse proxy...
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Hur kör du reverse proxy på internetleverantörens router? För om du inte har publik IP sitter du ju bakom leverantörens NAT?

Däremot är det kanske oftast så att man inte är intresserad av inkommande trafik utan kopplar upp sig mot en server, och då kan man ju sitta bakom NAT utan problem.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av sebastiannielsen »

Vad Micke_s menar är att man från enheten kopplar upp ett TCP-snöre till en central server. Denna kör en reverse-proxy-programvara på detta sätt:

Enhet --TCP--> Server

Sedan när du ska koppla upp dig mot Enhet, så kopplar du upp dig såhär:
Enhet --TCP--> Server <--TCP-- Du

Det enda programvaran i servern gör är att skyffla TCP-paketen mellan de olika TCP-anslutningarna. Dvs det som enheten skickar till servern, skickas till dig, och det som du skickar till servern, skickas till enheten.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Det är väl inte vad man normalt brukar kalla reverse proxy?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av sebastiannielsen »

Njaa, en reverse-proxy är egentligen en Proxy som ligger bakom en webbserver istället för framför en klient, men reverse-proxy kan också betyda bokstavligen, en omvänd Proxy som tar emot en anslutning av "servern" så att säga. (Jämför TightVNC's "reverse mode" där man kan starta en fjärrstyrning genom att låta servern koppla upp sig mot klienten)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av simply »

Njae, inte bakom webbservern, snarare framför - https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_proxy

//
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av sebastiannielsen »

simply: Det var exakt så jag menade. om man tänker sig att riktningen är från klient till webbserver, då hamnar en webbproxy framför klienten, medans en reverse hamnar bakom webbservern. Ex:
Klient --> webbproxy --> internet --> reverseproxy --> webbserver

Men det finns många lösningar om man har problem med NAT.
Ett exempel är att låta 3G-routern upprätta en VPN-tunnel till en server, och sedan kan man fritt ansluta till 3G-routerns insida via VPN-tunneln.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Micke_s »

Jo precis, man studsar genom en public server och clienten behöver inget publikt ip...
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Alltså det är surt att det är så svårt att hitta en bra lösning på detta.
Skulle jag hitta en vettig, någorlunda enkel lösning till ett rimligt pris så skulle jag bli glad. :)
Då skulle det bli:
Alternativ 1 Domoticz server på sommarstället.
Alternativ 2 Ftpa upp några tempgrafer från sommarstället med jämna mellanrum.
Alternativ 3 Webbkamera i fågelholk.

För mig är täckning viktigt. Med Telia har vi bra täckning men jag gissar att andra nät är omöjligt.
fredrikerl
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 september 2016, 10:51:10

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av fredrikerl »

Hittade precis http://www.lycamobile.se de har en surf bundle för 5kr/månad för 75MB (http://www.lycamobile.se/se/bundle) precis vad jag är ute efter för min raspberry pi som ska läsa temp och fuktighet.

Återkommer med resultat när min lösning rullat ett tag.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är väl fortfarande /30 dagar? dvs. 49:- i månaden.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17041
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av AndLi »

Tänk om det hade funnit någon som sålt lösningar som den som tex ontech använder i sitt nya system till privatpersoner (utgår från att ontechs kort är spärrat så de bara funkar i deras applikation...)

"SIM-kortet fungerar inom hela EU och Norge till samma pris. Enheterna kopplar alltid upp sig mot den mast som har starkast signal. Man behöver alltså inte bekymra sig om vilken operatör som fungerar bäst på en given plats" och detta kostar 15 kr/månaden.."

https://www.ontechgsm.com/ontech-control-2016/
fredrikerl
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 september 2016, 10:51:10

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av fredrikerl »

Lasp skrev:Det är väl fortfarande /30 dagar? dvs. 49:- i månaden.
Nej, kr5/30 dagar 75MB Nationell surf står det så det är vad jag förväntar mig.

AndLi skrev:Tänk om det hade funnit någon som sålt lösningar som den som tex ontech använder i sitt nya system till privatpersoner (utgår från att ontechs kort är spärrat så de bara funkar i deras applikation...)

"SIM-kortet fungerar inom hela EU och Norge till samma pris. Enheterna kopplar alltid upp sig mot den mast som har starkast signal. Man behöver alltså inte bekymra sig om vilken operatör som fungerar bäst på en given plats" och detta kostar 15 kr/månaden.."

https://www.ontechgsm.com/ontech-control-2016/
Precis vad jag önskade (och vad som fick mig att fnula på ett eget projekt). Fick detta från Ontech när jag frågade lite försiktigt om deras SIM, men känner inte att jag vågar fråga om man kan använda deras SIM i egna lösningar.
- Det finns ingen trafikbegränsning i Ontech Control. Enheten kommunicerar med våra servrar var 30 minut så värdena är alltid aktuella. Kommandon utförs naturligtvis direkt.
- Gränssnittet är webbaserat så du använder din webbläsare i telefon/surfplatta/dator för at kommunicera.Inga SMS för kommunikation. Dock kan du få larm som SMS som tillval.

Har i vilket fall precis beställt en SIM800L (http://www.ebay.com/itm/172118758210) som jag tänkte koppla in direkt på en raspberry pi, vi får se hur det går :).
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Men är det inte så att det där surfpaketet är ett tillval, så man i alla fall måste ha ett vanligt paket också?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Bigstone »

Varför inte köpa ett Telia kontant surf på Tradera för 19kr och ladda på 50kr och uppåt? Bäst täckning dessutom..
Skriv svar