Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Jonaz »

http://wifog.com/ kanske skulle kunna vara något?
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ronnylov »

Ursäkta jag drar upp den här gamla tråden men funderade på precis samma sak.

Det där wifog, skulle det verkligen funka i ett digitalt projekt?
Jag menar hur får man projektet att automatiskt kolla på reklamfilm för att kunna få internetdata tillgängligt?
Verkar som att man måste kolla reklam minst varannan timme för att datatrafiken ska fortsätta.

Annars skulle man vilja ha ett kontantkort som gäller obegräsad tid för data där man endast betalar för den förbrukade trafikmängden. Alltså inget krav på att tanka pengar varje månad utan tanka bara när datamängden tagit slut. På mobilen använder jag ingen data alls och tankar bara när pengarna att ringa för tagit slut. Men har ingen aning om det även finns datatrafik på mitt kontantkort (kör en gammal dum-fån utan internet). Varför kan det inte funka likadant även för datatrafik?

Kan inte se att Easyrider återkommit med hur länge datatrafiken finns kvar. Är det bara månaden ut månntro?
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Kulla »

Jag tror att även om du spenderar inte hela beloppet av data mängden du har "fyllt på" den försvinner dagen efter så vet ej hur mycket det går att använda den i projekt
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ronnylov »

Läste på Flashback att man kan gå in via datorn och kolla deras reklamfilmer via någon länk innehållande telefonnumret för att fylla på ny surftid på sitt mobilabonnemang. Så för sporadiska teständamål kanske det ändå kan vara användbart. Titta på lite reklamfilm på datorn och kör internet i ett par timmar i ditt projekt. Men för "skarp drift" vill man ju ha något som fungerar hela tiden utan krångel.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Kulla »

Kanske det skulle gå att skripta raspberry att "titta på" reklam via curl eller något liknande :)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ronnylov »

Kollade priset på Telia refill (som är kontantkortet jag har i telefonen):
https://www.telia.se/dms/teliasonera/te ... Refill.pdf

Hur tolkar man taxan för Refill Bas max 19 kr/dygn?
Är det fortfarande 10 kr/MB som gäller eller är det högre?
1 MB är relativt mycket om man endast skickar lite text då och då.
Annars kan man köpa till årskort för 2 GB/mån till priset 599 kr.
En 50-lapp i månaden. Lönar sig jämfört med bastaxan om trafiken är över 5 MB per månad.

Men universal telecom som länkades innan i tråden verkar billigare och de kör också Telias nät.
18 kr/mån och 2,95 kr/MB alternativt obegränsad surfmängd för 77 kr/mån
Det där obegränsade surf-alternativet förvånar mig, trodde alla operatörer körde begränsad mobilsurf numera?
http://www.universal.se/Content/pdf/Uni ... nemang.pdf
Haken är väl hastighetsbegränsningen 1Mbit/s nedströms och 0,128 Mbit/s uppströms.
Men det kan ju räcka långt ändå tycker jag för vanligt mobilsurfande.
Om man kör fjärrloggning av data kontinuerligt så är väl ändå 128 kbit/s hyfsat OK.

Undrar hur Wifog plus kommer att funka (från 1:a mars)?
http://wifog.com/blogg/nya-granser-och-wifog-plus/
Om man köper mer datamängd, räcker den obegränsad tid tills den är förbrukad månntro?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av sebastiannielsen »

Bästa är Comviq Kontantkort.
Med basprisplanen kostar det 35 öre per påbörjad MB.

Telenor har 9 kr per påbörjad 100MB
Tre har 10 kr per påbörjad MB
Telia har 10 kr per påbörjad MB

MB räkas då över en dag. Så skickar du 1 byte på ett dygn får du ändå betala för 1 MB när dygnet är slut.

Dessutom har Comviq så du kan tanka 500MB för 30kr/månaden, om man tänkt skicka aningen större grejer såsom några bilder vid rörelse eller liknande.


Ang wifog:
Citat från deras webbsida:
"Vad kommer Wifog Plus att kosta? Någon dag eller två innan vi släpper Wifog Plus (första veckan i mars) får du och alla andra Wifoggare mer information om priser och hur du genomför ett köp – i appen eller på Wifog.com. Det data eller prat/sms du köper får du behålla tills du har förbrukat det."

Enda att tänka på är att SIM-kortet inaktiveras om du inte förbrukar mer än 50MB per månad i 3 månader i sträck.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ronnylov »

Bra info Sebastian!

Särskilt det där att man får betala för 1 MB varje dag även om man inte förbrukar mer än en bråkdel av det. Men Comviq kontant skulle ju kunna fungera. Blir ju runt 10 kr per månad om man klarar sig på 1 MB per dag. 30 kr/mån för 500 MB är väl OK också i jämförelse med alternativen. Som sagt var kanske man vill skicka lite bilder ibland.

Wifog reklamfinansierade versionen verkar för krångligt för att det ska vara värt det. Men wifog plus i kombination med ett script för att säkerställa minst 50 MB per månad i förbrukning kanske kan funka om priset blir rätt. Säg att man tankar pengar för 1 GB data så räcker det upp till 10 månader om man tvingas förbruka 50 MB varje månad för att hålla kortet aktivt. Skulle man förbruka mer så får man väl fylla på oftare.

Sen gäller det förstås att operatören har täckning på platsen men det får man väl prova från fall till fall vilket som funkar.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ie »

Som jag tolkar Comviq så kostar det 145kr/mån och då ingår 500MB. Därefter kostar det 0,35kr/MB. Så det blir ju misnt 145kr/mån i alla fall.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Han skrev om kontantkort, där behöver du inte betala varje månad, brukar räcka med att sätta in pengar en gång om året.

Så när du först tankar kortet (för 145 kronor?) får du 500 MB "gratis" de första 30 dagarna, därefter kostar det 35 öre per påbörjad MB och dag. Kör du mindre än 1 MB om dagen räcker pengarna alltså över ett år (och då måste du ladda igen för att inte kortet ska inaktiveras).
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ronnylov »

Gick in och kollade Comviq kontant. De kör tydligen samma nät som Tele2, Telia och Telenor. Då får man alltså samma täckning som Telia (jag trodde Comviq körde något annat nät men det var nog förr i tiden).

https://www.comviq.se/Files/Kompis_kont ... okt_K1.pdf
Extra surf: https://www.comviq.se/kontantkort/extra-surf

Det står i bas-prislistan "35 öre/MB. Första 100MB/dag endast 6 kr".
Jag är rädd att det betyder att man betalar 6 kr för dessa påbörjade 100 MB varje dag även om man förbrukar mindre än 1 MB.
Då blir det plötsligt 180 kr/månad vilket är en jädra skillnad mot 10 kr/månad.
Men köper man extra surf 0,5 GB varje månad så blir det mycket riktigt 30 kr/månad.
Startpaket 0 kr och så får man väl tanka på ett minibelopp första månaden såsom KOMPIS 75 kr så får man 0,2 GB surf första månaden i det priset.

Men vad menas med "IP-telefoni och fildelning (peer-to-peer) ingår inte"?
Mer exakt är det som man inte kan göra? Kan man inte ha en server på anslutningen?
Kan man inte köra Skype?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Man KAN, men man FÅR inte.

Just Skype är jag lite osäker på, men de vill inte att man ringer gratis med IP-telefoni från mobilen.

Men det är lite tveksamt om de får begränsa så, nätet ska vara trafikneutralt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av ie »

Lite OT, men relaterat...

Hur når jag min uppkopplade enhet? Ligger den konstant uppkopplad (utan att skicka någon data) så att jag kan ansluta till den? Vill ha en burk som ligger stand-by i sommarstugan (som inte slösar datatrafik) och kan anropas hemifrån.

Vill minnas att telefoner får en IPv6-adress. Ska man sätta upp en DYNDNS-lösning för att "hitta" sin telefon på nätet? Normalt initierar man trafik från telefonen men här sker det från andra hållet.

Går ju att trigga den med t ex SMS, men det känns inte speciellt snyggt.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av Nerre »

Det beror på.

En del mobiloperatörer har sina kunder bakom NAT, där kan du alltså inte nå din enhet utan du måste göra så enheten kommunicerar med en server.

Det kan gå att göra t.ex. så att enheten triggar på inkommande telefonsamtal från ett visst telefonnummer och då initierar en uppkoppling till servern. Den behöver inte svara (så samtalet kostar inget), den ser ju nummerpresentationen utan att svara.

OM du får en publik IP-adress så kan du använda nån DynDNS-tjänst.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Billigast 3G-uppkoppling för små digitala projekt?

Inlägg av hyperion »

Jag har kollat lite på detta då jag hade ett comviq kontantkort som jag använde med en SIM900 modul för att skicka lite mätvärden. Tyvärr var det just så att det var per påbörjad 100MB. Dock så har/hade de någon form av tröskel som jag inte vet storleken på, innan de anser att du påbörjat dina första 100MB den dagen. Det gjorde att jag inte riktigt vart klok på det minskande saldot jag såg för mitt kort på deras hemsida.

Chattade med kundservice på Telia innan sommaren förra året för att fråga dom hur deras regler kring datamängd osv ser ut eftersom de hade typ x.xxkr/MB max 19 kronor om dagen eller något sånt. Den person jag chattade med är den mest puckade support-kontakt jag stött på!

Haha, hittade textfilen med hela konversationen som jag visste att jag sparat undan :D

Här är den:

×
Du chattar med Telia


Hej, och välkommen till kundservice, du chattar med Åsa, vad kan jag hjälpa dig med?
Du:
Namn: Daniel | Tel: 070*******| Ärende: Kontantkort och GPRS
Du:
Hej
Du:
Jag undrar om Telia Refill kan vara något för mig. Jag behöver ett kontantkort för att skicka YTTERST lite data via GPRS.
Du:
priserna jag ser på er hemsida är 10kr/MB, och jag använder kanske på sin höjd 0,5MB per månad

Åsa: Ja Men ringer du mycket ?
Du:
tar ni betalt 10kr per dag, eller tar ni bara betalt för den faktiska datamängden jag använder?
Du:
Jag ringer ingenting
Du:
SIM-kortet kommer sitta i en dosa som mäter temperatur och luftfuktighet i krypgrunden på sommarstället. Och skicka denna information en gång per timme till en databas på internet.

Åsa: Med Telia Refill Ladda Enkel laddar du på med valfritt belopp, 50, 100, 200 eller 300 kr och surfar för upp till 19 kr/dygn
Du:
jo det är jag med på, men då jag gör av med 0,1MB/mån vill jag inte gärna betala 19kr per dygn för den datamängden.
Du:
Så min fråga är som sagt:
Du:tar ni betalt 10kr per dag, eller tar ni bara betalt för den faktiska datamängden jag använder?
Du:
Så om jag laddar 100kr och använder 0.1MB/månad så räcker dessa 100kr väldigt länge

Åsa: Om du använder mindre än 1 mgb
Du:
?

Åsa: Man kommer upp i maxtaxan om man använder 1 MGB
Du:
vad är "1 MGB" ?
Du:
om du menar 1MB så svarar det ej på min fråga

Åsa: Oj förlåt skrev fel

Åsa: Menade 1 mgb
Du:
har du någon annan jag kan prata med?
Du:
1 MGB eller 1mgb, spelar ingen roll, vet inte vad mgb är
Du:
MegaGigaByte?

Åsa: En megabyte
Du:
ok, men om jag bara använder 0,1 MegaByte per dag säger vi. Kommer mitt saldo då minska med 1kr per dag? eller tar ni betalt 10kr per påbörjad MegaByte?

Åsa: Nej vi tar inte betalat för påbörjad megabyte
Du:
tack, då vet jag....
Skriv svar