Blivande "Boombox"
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Blivande "Boombox"
Kommer någon ihåg dessa som finns/fanns på större arbetsplatser? Centralradio. Denna är tillverkad 1970. Ett framtida projekt blir att lägga i en radio, batterihållare (ev. uppladdningsbart), liten max 1W förstärkare och ge möjlighet att ansluta yttre källa t.ex. mobil för att lyssna. Skall försöka behålla exteriören oskadd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Re: Blivande "Boombox"
Jag har inget minne av sådant på nåt företag, men däremot i vårdlokaler.
Det verkar finnas åtminstone halvmoderna grejer för centralradio, inom vården har jag sett vad som i alla fall verkar vara centralradio, med touchknappar för att välja några få kanaler och reglera volym, samt LED-display som visar vald kanal.
Det verkar finnas åtminstone halvmoderna grejer för centralradio, inom vården har jag sett vad som i alla fall verkar vara centralradio, med touchknappar för att välja några få kanaler och reglera volym, samt LED-display som visar vald kanal.
Har ett hundratal ! Dock en vit osnyggare variant 70voltare.
Använder ett tiotal i min bilbanelokal och tycker garanterat att de låter betydligt bättre
än den moderna varianten som gjorde dem överflödiga
Sitter ett ovalt bredbandselement av märket sinus i, samt spole och programväljare.
Så enkelt att koppla in fler om man vill och - vadå högtalarkabel - inga direkta krav !
Maxlängden lär ligga vid ca 2000meter
Använder ett tiotal i min bilbanelokal och tycker garanterat att de låter betydligt bättre
än den moderna varianten som gjorde dem överflödiga

Sitter ett ovalt bredbandselement av märket sinus i, samt spole och programväljare.
Så enkelt att koppla in fler om man vill och - vadå högtalarkabel - inga direkta krav !
Maxlängden lär ligga vid ca 2000meter

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Ja naturligtvis skall jag fota insidan oxå. Glömde det.
Gör det när jag kommer hem.
Jag har sett grå/vita mer rektangulära modeller i sjukvården
dom passar ihop bättre med väggarna
Gör det när jag kommer hem.
Jag har sett grå/vita mer rektangulära modeller i sjukvården
dom passar ihop bättre med väggarna

Schema på hur det är kopplat vore intressant!
Speciellt hur man har löst det med långa kablar och rimlig ljudkvalité.
Grå högtalare i plast på grå sjukhusväggar .... ryser. Påminner om filmen "gökboet" där det dagliga förtrycket utfördes till klassisk musik från högtalarsystemet. Eller dito selektion i koncentrationsläger där man hade gramofoner under tiden man valde vilka människor som skulle slaktas.
Speciellt hur man har löst det med långa kablar och rimlig ljudkvalité.
Grå högtalare i plast på grå sjukhusväggar .... ryser. Påminner om filmen "gökboet" där det dagliga förtrycket utfördes till klassisk musik från högtalarsystemet. Eller dito selektion i koncentrationsläger där man hade gramofoner under tiden man valde vilka människor som skulle slaktas.
Systemet blir sällsyntare men används fortfarande vid bl.a. hästutställningar/kapplöpningar
samt vid större bil/mc racingbanor i kombination med hornhögtalare.
länk för info:
http://www.belden.com/blog/broadcastav/ ... ystems.cfm
Mina är som sagt vita och satt en gång på stadsteatern i HBG, vanligt vid kommunala instutitioner.
Teaterns var kopplade med radions P1-P3 på program 1-3. samt
Storans och Lillans scenljud på program 4-5.
Anrop från någon huvudstation (Allanrop) bröt pågående program.
edit: mer info
samt vid större bil/mc racingbanor i kombination med hornhögtalare.
länk för info:
http://www.belden.com/blog/broadcastav/ ... ystems.cfm
Mina är som sagt vita och satt en gång på stadsteatern i HBG, vanligt vid kommunala instutitioner.
Teaterns var kopplade med radions P1-P3 på program 1-3. samt
Storans och Lillans scenljud på program 4-5.
Anrop från någon huvudstation (Allanrop) bröt pågående program.
edit: mer info
Så tricket är högspänning och transformatorer. Tycker jag känner igen det där.. 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Den här kommer ju från ett 50V system.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Högtalaren är ingen Sinus den här gången-även om de var mycket vanliga-utan en Voxtone,tillverkad i Eskilstuna.Detta märke hittar man vanligtvis i Centrum radio.
högtalaren ser identisk ut med en jag tog ur från en centrum radio från 50 talet den måste också vara en Voxtone. väldigt bra ljud i den i alla fall man kanske skulle ta och bygga nått av den jag har en ECL84 rörförstärkare jag byggde för ett tag sen som ligger och dammar 

Beroende på hur trafon och omkopplaren är kopplad så kanske det går att använda trafon + omkopplaren även ihop med en vanlig lågohmig förstärkare.
Om trafon har flera sekundärlindningar och omkopplingen alltså sker på sekundären så borde det gå bra att koppla in en vanlig förstärkare på de punkter på trafon som högtalaren är kopplad till när volymratten står på max.
Koppla då bort primären på trafon, annars dundrar det ut 50V linjespänning när det matas in motsvarande 1W på den moddade ingången.
(Fast nu var ju planen att byta till modern elektronik, då är det kanske läge att byta volym-vridomkopplaren till en pot med strömbrytare)
Om trafon har flera sekundärlindningar och omkopplingen alltså sker på sekundären så borde det gå bra att koppla in en vanlig förstärkare på de punkter på trafon som högtalaren är kopplad till när volymratten står på max.
Koppla då bort primären på trafon, annars dundrar det ut 50V linjespänning när det matas in motsvarande 1W på den moddade ingången.
(Fast nu var ju planen att byta till modern elektronik, då är det kanske läge att byta volym-vridomkopplaren till en pot med strömbrytare)
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Precis MiaM, jag har någon TDA7000 liggandes och den trimmas med en pot så antingen kör jag med ditt koncept eller så behåller jag originalomkopplaren och trimmar in kanalerna med fasta resistanser. kanske två trimpotar, en grov och en fin, för varje kanal jag önskar inställd. P1 och P2 Live är oumbärliga men sen är bl.a. Vinyl lite kul och även en del andra men det beror ju på hur bra antenn/mottagning jag får till. Externa ingången till förstärkardelen är mest tänkt för telefon där jag lyssnar på mina favoriter på SR Play och Spotify. Skulle vara bra att ha den både på nätdrift och laddningsbara batterier typ vår Tivoli.
Edit. Volymen ja, den blir ju då om man skall vara trogen originalet i det antal fasta steg som finns på omkopplaren. Motstånd alltså istället för en vridpot. Det funkar för mig och då har man kvar originalbitarna.
Edit. Volymen ja, den blir ju då om man skall vara trogen originalet i det antal fasta steg som finns på omkopplaren. Motstånd alltså istället för en vridpot. Det funkar för mig och då har man kvar originalbitarna.
Fast ska du köra något batteridrivet så är det nog bättre att ha spänningsdelare mellan försteg och slutsteg.
Jag tänkte mest om du halv/helprovisoriskt ville spela lite med högtalaren sådär i största allmänhet.
P.S. spara trafon och märk gärna upp hur den var kopplad, om du inte tror att du får nån nytta av den själv så kan du kanske sälja den begagnad. Det är väl inget större värde men den som söker en linjetrafo blir nog glad.
Jag tänkte mest om du halv/helprovisoriskt ville spela lite med högtalaren sådär i största allmänhet.
P.S. spara trafon och märk gärna upp hur den var kopplad, om du inte tror att du får nån nytta av den själv så kan du kanske sälja den begagnad. Det är väl inget större värde men den som söker en linjetrafo blir nog glad.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor