Kalibrering av Amperemätare med NMR

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av gkar »

SvenW skrev:Efter lite filande har jag nu lyckats köra en kvart eller så inom 10 ppm.
Bruset mätt i differensen mellan mätningar med 2-5 sekunders mellanrum ligger
på ca 1 ppm. Detta brus stämmer bra med bruset från spänningsreferensen i strömgeneratorn.

Nu till huvudproblemet. Jag behöver mäta in fältspolens geometri noga.
I en lång solenoid så är det avståndet mellan varven, eller stigningen, som man behöver mäta noga.
Stiligt!
Men varför behöver du veta stigningen, vad är det du vill få fram?
Borde inte den gå att trolla bort elektroniskt?
Någon form av kuckelimuckkompensering. :-)
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av SvenW »

Andax>>
Mycket tack för ditt vänliga erbjudande. Mycket intressant. Låt oss bara avvakta en tid.
Först måste jag köpa hem en laserdiod och laborera med den och sedan prova om det går med en halogenlampa, sedan kunde det vara aktuellt med en jodcell.
Jag behöver också mer kunskap. Det finns ingen anledning att pilla sönder en jodcell, men olyckor kan alltid hända.
Förmodar att de kostar en hel del. Ja, jag bor i Göteborg, östra.


gkar>>
Anledningen att jag har en lång solenoid är att fältet i centrum enbart beror av stigningen, om spolen är oändligt lång.
Oändlig betyder i praktiken att längden är ca 5-10 ggr diametern.
Jo, det går att trolla bort om man noga mäter ömsesidig induktans mellan olika delar i spolen.
Man kan t.ex. linda åtta trådar parallellt och sedan mäta M i olika kombinationer och
därav räkna fram spolkonstanten Bz/I.

Men att mäta M med den precision som krävs är trickigt, och man behöver också en likare för impedansen, t.ex. ett precisionsmotstånd.
Omvänt, om jag kan mäta upp spolens geometri så har jag också
möjlighet att beräkna M och då få fram även spänning med god precision.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av SvenW »

Hej igen,

Väcker tråden med förhoppning att få ett tips om batterityp.
Spänningreferensen i strömgeneratorn är bra förutom att den brusar. Jag har funnit att ett batteri har signifikant lägre brus.
Använder för närvarande ett LIFePo4, A123 Systems, och det går skapligt.

Någon som vet om det finns en batterityp som är bättre än andra i detta sammanhang?
Dvs lågt brus och korttidsstabilitet. Ingen belastning på batteriet.Spänning 1.2 till 6 Volt.

Håller också på med att skriva en rapport om projektet. Den experimentella delen återstår,
men om någon vill se den i dess nuvarande preliminära form så skulle jag kunna lägga ut den ut den redan nu.
Annars dröjer det väl ett halvår eller så.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av hcb »

Att få läsa rapporten vore trevligt och lärorikt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av Magnus_K »

Håller med!
Personligen kommer jag nog inte förstå mycket men all sån här läsning är intressant.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av SvenW »

Rapporten finns här:

http://web.comhem.se/~u31829222/nmr.html

Det är meningen att den skall vara lättbegriplig, åtmistone för alla som har gymnasium och elektronikintresse.
( Man bör kanse ha kunskap om hur t.ex. en radioapparat fungerar)
Men är det något som är svårt så är det bra om jag får veta så att jag kan fila lite på detta.
Och givetvis också om det finns väsentliga fel. Stavfel får ni överse med för närvarande :-)

Om någon vill gå vidare och bygga någonting liknande så har jag mer material som t.ex. program och praktiska tips.
Mer kommer också i rapporten efter hand, förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av hcb »

:tumupp:
Har skummat igenom den och friskat upp mina gamla NMR-kunskaper.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av gkar »

Nu har det gått 3 år sedan sist!

Vad har hänt? :-)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av rvl »

Intressant, har missat tråden tidigare. Synd med döda länkar till bilder och rapport.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Kalibrering av Amperemätare med NMR

Inlägg av SvenW »

Ursäkta de döda länkarna. Har bytt bredbandsleverantör och numera får man inget plats för hemsida eller datalagring. Jag har kompletterat rapporten med lite experimentell data, men projektet har blivit liggande.

Kan här kort meddela ur minnet att det går bra att mäta magnetfält på detta sätt. Störningsnivån ligger på ca 10 nT.
En störningskälla är datorn, en annan är jonosfären.

Genom att göra många cykliska mätningar kan man komma strax under 1 nT i precision,
vilket är ca 1 ppm av fältet som orsakas av stömmen i mätspolen.

Men det svåra är att göra en bra mätspole så att man vet fältet som funktion av strömmen.
En promille går bra. Det är så noga man kan mäta med skjutmått ungefär.
Men min strävan var att göra något betydligt bättre. Att kalibrera med laser t.ex.
Men detta har också blivit liggande tyvärr.
En annat mål var att det skulle bli billigt, gärna under 1000kr, och enkelt.
Men det visade sig vara allt annat än enkelt att göra tillräckligt bra spolar som dessutom är små.
Större spolar blir lättare att tillverka, men blir tyngre och dyrare.Min fältspole väger ca 0.5 kg.

Det är nog lättare, enklare och billigare att kalibrera mha spänningsreferens och precisionsmotstånd,
men då krävs extern kalibering . NMR metoden skulle klara sig utan extern kalibrering.

Om någon vill göra något liknande så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter!
Jag har inga hemligheter eller patentambitioner. Om någon har tips om ett lämpligt ställe att ladda upp rapporten, så kan jag ta ett varv till med den.

PS. Någon har tydligen laddat upp rapporten hit:

https://docplayer.se/23623442-Nmr-baser ... rator.html
Skriv svar