Rörbygge Edison 12 retroprojekt
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Rörbygge Edison 12 retroprojekt
Öppnar tråden för att berätta om enn begynnande grupp-projekt på HiFi-forum (se nedan).
Tanken är att väcka liv i Erik Anderssons klassiska Edison 12, en enkel rörförstärkare med enkla sketans rör (ECC88 och EL84).
Läs tråden på HiFi-forum och om det låter intressant, fundera själva på om ni vill hoppa på tåget. Kanske någon till och med kan vara behälplig med något, erbuda sig att för en rimlig slant göra ett gäng chassin e dyl.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90759
Tanken är att väcka liv i Erik Anderssons klassiska Edison 12, en enkel rörförstärkare med enkla sketans rör (ECC88 och EL84).
Läs tråden på HiFi-forum och om det låter intressant, fundera själva på om ni vill hoppa på tåget. Kanske någon till och med kan vara behälplig med något, erbuda sig att för en rimlig slant göra ett gäng chassin e dyl.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90759
Re: Rörbygge Edison 12 retroprojekt
Hej igen
Ja där vill jag gärna vara med. Blir det ett problem att jag ansökte om medlemskap i HiFiForum för ett par år sedan men inte befanns vara värdig ett medlemskap? Men du kanske kan agera mellanhand?
Ja där vill jag gärna vara med. Blir det ett problem att jag ansökte om medlemskap i HiFiForum för ett par år sedan men inte befanns vara värdig ett medlemskap? Men du kanske kan agera mellanhand?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Citerar initiativtagaren:
Hej Magnus!
Jag ser inga problem med att släppa detta till andra än detta forums medlemmar så länge det hålls ickekommersiellt, det är i grund och botten Perkas ägodel.
Mönsterkort tillverkar jag hos Cogra där kvalitén är extremhög, bra priser och man kan köpa lagom volymer. Mekaniken blir väldigt lik originalet men i natureloxerad alu, revolverstansning blir snyggt och överkomligt men programmering och omställning är dyrt så det blir bara en variant, de som vill bygga på andra sätt får ordna chassie själv. Den stora skillnaden mot originalet blir den kraftigare nättrafon och en bättre nätdel på separat kort.
Jag är jättetacksam för alla erbjudanden om hjälp som kommer in, jag tror att ganska många kan komma att bygga sig en sådan här förstärkare och då jag är ganska senil är det bra om det finns övervakande vänner.
Med vänlig hälsning
Ingvar
"Damn you" SB!
Nu fick jag plötsligt ett till projekt på To-Do listan
Nu fick jag plötsligt ett till projekt på To-Do listan

- zekkexavior
Är absolut intressant.
Försökte regga mig på hififorum igår men tydligen skall kontot godkännas av en administrator och det har inte kommit något godkännande ännu. Får väl vänta ett tag till ...
Försökte regga mig på hififorum igår men tydligen skall kontot godkännas av en administrator och det har inte kommit något godkännande ännu. Får väl vänta ett tag till ...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En idé är att följa tråden på avstånd, det är mycket popcornpoppande innan det händer nåt. Dessutom har vi löfte om att alla ska kunna köpa korten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
enkel rörförstärkare med enkla sketans rör (ECC88 och EL84)

Kommer ihåg att farsan kom hem med en utgångstrafo som skulle vara då tidens 'state-of-the -art', spec på finska 'lokero käämitty' blir väl översatt typ fack lindad eller nåt i den stilen.
Jag har en registrering på HiFi-forum som inte funkar, jag har skickat mail men inte fått svar ...
Jag tänkte sitta med popcornpåsen, men det kunde ju vara kul att berätta att man är intresserad att vara med.

Jag tänkte sitta med popcornpåsen, men det kunde ju vara kul att berätta att man är intresserad att vara med.
-
Oj oj oj nostalgi'n anfaller... det gäller att ducka
Mina egna minnen av rörbyggen har jag från Radiobyggboken som jag gjorde när jag var 10 år gammal.

Mina egna minnen av rörbyggen har jag från Radiobyggboken som jag gjorde när jag var 10 år gammal.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inte så mycket nostalgi. Vi är många som aldrig kunde släppa det här med rör och har fortsatt.
*Harkel*host host*..mmm, men vissa matar sin rörskapelse med en iPod...hrumm, host* 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hur ofta är du upp och slänger in en ny skiva i CDn??? Hur många gånger gör jag det???? 

ööö, du menar vinyl..?soundbrigade skrev:Hur ofta är du upp och slänger in en ny skiva i CDn??? Hur många gånger gör jag det????