Tänker mig att bygga en så kallad "puzzle box" (I fortsättningen kallad låda i brist på bättre svenskt ord) det vill säga en låda med ett gäng småspel som man ska klara av för att öppna ett fack i lådan. Tanken är att jag ska ha den med på läger med barn i åldern 9-15 år ungefär men den får gärna fungera för äldre ungdomar och vuxna också. Facket kan antingen vara litet så att det bara får plats en nyckel och sedan har man priset i en större kista låst med hänglås t.ex. eller större så att man får plats med priset i facket. Fördelen med det första är att man kan ha flera identiska lådor så att flera lag kan tävla mot varandra om ett pris och så blir lådorna mindre och enklare att bygga.
Inspiration kan fås här t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=K_lUjgXm-H4
Här är en enkel första skiss på hur jag tänker mig:
En rejäl stålbox med de olika spelen på utsidan.
Har ett gäng vridströmställare med 12 lägen som jag tänkt använda, med vridströmställaren kan man välja de olika småspelen, när man klarat ett spel lyser LED:en grönt för den positionen. När man klarat alla 12 (eller hur många det nu blir) öppnas facket.
Det jag skulle behöva hjälp med är att brainstorma lite olika småspel man kan ha på lådan. Displayen/knapparna tänker jag mig kan användas till några olika. Helst ska de vara enkla att återställa så att om man misslyckas är det bara att vrida strömställaren till ett annat spel och sen tillbaka igen så kan man börja om. Har man klarat ett spel förblir det givetvis grönt även om man byter spel. Det får gärna vara spel som det underlättar om man är flera som hjälps åt.
Här några idéer:
*Frågesport på displayen, svarar med sifferknapparna
*Knappar i olika färger på olika sidor av lådan som man ska trycka på och hålla inne i rätt ordning, tillräckligt stort avstånd mellan dem så att man måste vara några stycken för att klara av det. Gör man fel får man börja om. Displayen kan tala om ordningen, alt. lysdioder i olika färger som tänds efterhand.
*Inbyggda tiltsensorer, luta lådan åt olika håll i rätt ordning.
*Inbyggd våg som man ska hitta något med en viss vikt att lägga på/trycka lagom hårt på och hålla i 10 sek.
*Sladdar att klippa i rätt ordning som i videon ovan. Gör man fel "dör" lådan i t.ex. 5 minuter, alt. alla spelen nollställs så man får börja om. Helst ska det gå att göra så att det går att byta sladdarna enkelt när det är dags för nästa lag.
*Nyckelbrytare någonstans på lådan som man ska hitta nyckeln till. T.ex. så att man får ledtrådar eller en karta som beskriver var den finns när man startar.
*Ljussensor så man måste flytta lådan till någonstans där det är mörkt/väldigt ljust.
Vad kan man mer ha för något?
(Nästan ) alla idéer mottages tacksamt.
Puzzle box
Re: Puzzle box
Separera spelen från lådan, så att det enda lådan gör är att ta emot resultatet, typ spel 5, svar 42.
På så sett kan du skapa massa med nya spel över tiden utan att bygga om lådan.
På så sett kan du skapa massa med nya spel över tiden utan att bygga om lådan.
Re: Puzzle box
Tänker mig att göra det ganska modulärt innuti så att det går att byta/lägga till spel efterhand.
Men det kanske var det du menade?
Att ha olika enheter som kommunicerar med varandra vill jag gärna undvika, för användaren ska det vara en låda. Gärna så robust som möjligt.
Men det kanske var det du menade?
Att ha olika enheter som kommunicerar med varandra vill jag gärna undvika, för användaren ska det vara en låda. Gärna så robust som möjligt.
Re: Puzzle box
Kul!
Ang klippta kablar som ska ersättas tänker jag direkt montera gänget med kablar mellan två kontaktdon. Så är det enkelt att förbereda ett antal kablage innan som du enkelt kan byta på plats.
Montera skak-sensorer el accelerometer och så ska de flytta lådan mycket försiktigt en "svår" bana eller "lång" sträcka.
Ang klippta kablar som ska ersättas tänker jag direkt montera gänget med kablar mellan två kontaktdon. Så är det enkelt att förbereda ett antal kablage innan som du enkelt kan byta på plats.
Montera skak-sensorer el accelerometer och så ska de flytta lådan mycket försiktigt en "svår" bana eller "lång" sträcka.