fjärravläsning elmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BjörnO

fjärravläsning elmätare

Inlägg av BjörnO »

Vi ska hyra ut sommarstugan och behöver ett sätt att visa elmätarens mätarställning i huset. Elmätaren sitter ganska dåligt till utanför tomtgränsen och det är svårt för hyresgästerna att läsa av elen för att räkna ut vad det kostar.
Jag har ett räkneverk som jag tänkte använda, en 14-bitars räknare räcker nog för att räkna ned pulserna, en sensor som känner av blinkningarna på elmätaren, men resten?
Det är ett par hundra meter mellan elmätaren och huset. I samma stolpe som elmätaren finns en oanvänd telefonledning in till huset. Alltså behöver jag en lämplig kretslösning.
Någon med idéer?
void

Re: fjärravläsning elmätare

Inlägg av void »

Ett sätt kan vara att montera en mätare i huset. En 3-fas mätare får man för ca 400 kr: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare

Har du sökt här på forumet, det kanske går att få några ideer. http://elektronikforumet.com/forum/sear ... %C3%A4tare
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle tro att vanlig rs232 på måttlig fart skulle funka.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jo RS232 i 9600 borde inte vara några problem. Det är dessutom rätt lättestat med två datorer.

Edit: I mitt huvud stod det 40m inte några hundra... Kanske får jag ta tillbaka det jag sa, men i ännu lägre fart borde det kunna fungera...
Eller helt enkelt lägga ett "protokoll" ovanpå RS232 så man kör ännu långsammare typ använda 0xFF för 1 och 0x00 för 0 och får man nått annat än 0xFF eller 0x00 så får man kolla hur många 1:or man har i det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Eller RS422/RS485?
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Extra elmätare inomhus: Det blir besvärligt. Inkommande ledning grenar sig under huset till tre undercentraler. Jag tror inte hyresgästen vill krypa ner där heller (där finns också en massa spindlar).
Överföringshastighet: Det handlar om pulser med ganska långt intervall (flera sekunder). Skulle man inte kunna sätta en fototransistor på elmätarens blink och bara ansluta den med två ledare till lite elektronik i huset 100 m därifrån?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Informationen behöver ju bara föras över mycket periodiskt! Säg en gång i timmen. Detta medför andra lösningar!
jah

Inlägg av jah »

En fototransistor i darlingtonkolling med ytterligare en transistor bör funka för att driva signalen den sträckan till en räknare inomhus. Seriemotståndet (pullup/pulldown, eller hur man nu väljer göra) i mottagaränden får väljas så att det inte blir alltför störningskänsligt. Kanske behövs nån liten konding som filter också vid ingången.
En transientskyddsdiod "transil" i vardera änden av kabeln kan nog också vara lämpligt.

/J
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Finns det internetanslutning i stugan? Är det fri sikt mot mätarskåpet? I så fall kan en "Energywatch" i kombination med wlan-riktantenn. vara en idé.

http://www.vattenfall.se/sv/sa-fungerar-energywatch.htm
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Det ska vara enkelt och billigt.
- En fototransistor och en transistor vid mätaren.
- En 2-ledarkabel från elstolpen till huset.
- Pull-upmotstånd och kondensator.
- En räknare som delar med 1000.
- En transistor som driver räkneverket.
Har någon av er förslag på komponenter och schema för detta?
salle

Inlägg av salle »

Inte vad du frågar efter men jag undrar varför din hyresgäst ska behöva kunna läsa av mätaren i realtid när energibolagen bara skickar räkning varje månad.
Jag hade tyckt att det skulle vara enklare att bara ta en kopia på varje månads elräkning och skicka till kunden.
Ska du bara hyra ut veckovis så brukar väl strömmen oftast ingå,
Om du gör en mätmodul inne i stugan som slutar fungera, vilket ska gälla elverkets mätare eller modulen du byggt ?

Salle
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Uthyrningen sker veckovis och hyresgästen ska läsa av mätaren vid ankomst och när hyresperioden är slut. Elen betalas kontant tillsammans med kostnad för lakan/handdukar/städning. Detta är standard för den aktuella förmedlingsorganisationen.
Det jag behöver är ett enkelt räkneverk som stegas upp en siffra var 1000:e blink på elmätarens indikator. Det är 40 år sedan jag senast höll i en lödkolv så jag är lite ringrostig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om mätaren skickar IR-pulser så får en IR-fototransistor kopplat till en 3 siffrig BCD-räknare vars carry eller "999" ändrar nivån på kabeln. I andra ändan sitter en kondensator samt en BCD räknare kopplat till en 7-seg display.

Eller så kopplar man en IR-fototransistor till en MCU som via en EIA-485 drivare skickar datapaket över kabeln. På mottagande sida sitter ytterligare en MCU som styr en HD44780 LCD controller.

Elkraften kan ordnas med minsta blyackumulatorn man kan hitta som man sedan sätter på konstantspänningsladdning.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Är det en elmätare som energibolagen debiterar efter ?

Om det är en elmätare som energibolagen tar betala efter.
Vad kan elnätsföretag ge för avläsningar ??

http://www.energimarknadsbyran.se/El/Ma ... avlasning/

"Från och med 1 oktober 2012 har du rätt till timmätning utan merkostnad om du tecknar ett elprisavtal som förutsätter timmätning."
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan man teckna timmätningsavtal som privatperson för 16A eller 25A på 3-fas?
Skriv svar