Ekoförstärkare till modelljärnväg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
LT-Värml

Ekoförstärkare till modelljärnväg

Inlägg av LT-Värml »

Mitt projekt
Till min modelljärnväg i HO skulle jag vilja jag ha en eko-effekt i en ravin som tåget passerar. Det finns höga ”bergväggar" på båda sidor om spåret. Jag kan tänka mig en liten mikrofon, förstärkare med ställbar förstärkning och ställbart eko samt en liten högtalare under banvallen. Finns det någon på forumet som har tips om byggsats eller en kretslösning för detta. Det gäller mycket liten effekt på högtalaren. Man kan jämföra med de små högtalarna som är inbyggda i modell-loken. Jag har sett flera byggsatser för förstärkning men ingen med inbyggd eko-effekt. Jag är tacksam för alla tips.
Senast redigerad av LT-Värml 25 maj 2013, 08:51:39, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ekoförstärkare till modelljärnväg

Inlägg av danei »

Jag tror inte att du får ett bra ljud på det sättet, du bör nog satsa på att trigga ett inspelat ljud i stället.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Bra ide med någon form av eko vid raviner. Är själv lite mj-rallare.
Vad sägs om ett långt rör eller slang som står för ekoeffekten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte riktigt eko fungerar, ljudet hastighet går ju inte att skala på samma sätt som resten av modelljärnvägen.

Men frågan är om det går att simulera ett eko på ett bra sätt, jag är tveksam. Anledningen är ju att det inte bara är ljudets hastighet som inte går att skala, ljudets räckvidd går inte heller att skala.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det du skall ha som eko?
Ljudet från modelltåget i sig då det rasslar fram på rälsen eller ett autentiskt ljud?
Har du ljud i loken?

Swech
LT-Värml

Inlägg av LT-Värml »

Mer info om projektet:
I loken finns det små högtalare med ljud som man kan sätta på och av från tågets köraggregat.
Ljudet kan vara som ett lok som låter (t ex ånglok). Det kan även vara en "tuta" som man också styr från köraggregatet. Korta eller långa signaler. Man kan även känna av att ett lok befinner sig i ravinen. Detta görs genom att banan är sektionerad och man mäter strömmen i sektionen. Utsignalen från en sådan mätmodul/blocksensor ger en information i form av ett eller noll. Detta skulle kunna styra av/på på eko-funktionen.

Givetvis kan ekot inte vara i skala. Här måste man få spela fritt. Jag kan tänka mig att en signal eller ett ljud skulle kunna ha en ekofördröjning på 1-1½ sekunder. Man får prova sig fram. Inspelat ljud är inte aktuellt då det passerar många olika lok i ravinen och dessa lok har helt olika ljud.

Fortsätt gärna och komma med fler förslag. Loken körs med ett system som kallas 2-Räls Digitalt. Jag använder Lenz-systemet.
Senast redigerad av LT-Värml 25 maj 2013, 21:46:25, redigerad totalt 1 gång.
LT-Värml

Inlägg av LT-Värml »

Mera idéer
Med min DVD-spelare kan man samtidigt spela in program och titta på samma program under tiden. Man kan även göra det med viss fördröjning. Om det finns en motsvarande enhet för ljud kanske det skulle det kanske fungera i mitt projekt. Alltså: Spela in och spela upp med 1-1½ sekunders fördröjning. Är det någon därute i cyberrymden som känner till någon sådan enhet, helst färdig eller i byggsats?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ja fast problemet är väl att den ursprungliga ljudkällan och din inspelnings- och uppspelningshistoria kommer väl att vara på samma plats. Så det borde inte funka.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du provat med en dator, mic, högtalare samt VLC!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

LT-Värml

Inlägg av LT-Värml »

ensten skrev:Ja fast problemet är väl att den ursprungliga ljudkällan och din inspelnings- och uppspelningshistoria kommer väl att vara på samma plats. Så det borde inte funka.

Du har nog rätt. Tänkte inte på det. För att citera en känd replik i ett tv-program.
Jag får väl tänka om helt...
farskost

Inlägg av farskost »

Det borde fungera om ekot är dämpat och inte förstärkt, vilket även borde vara det naturliga? Jag utvärderade ett "ekosystem" för en mobiltelefon nyligen och baserade den på TPA5050 från Texas instruments, kretsen har ett väldigt trevligt utvecklingskitt.
Skriv svar