Filmklappa via USB

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Filmklappa via USB

Inlägg av Xerbee »

Hej!

Hade tänkt bygga en filmklappa inför ett litet projekt. Det är två armar som slår ihop och skapar ett ljud som man kan använda för att synka video. Tanken är att den här ska synas från flera kameror.

Hittat lite referenser och det är något sådant här jag har tänkt mig.
Bild
De två röda pilarna visar de två "armarna" som ska slå ihop.

Det hela ska styras från en PC över USB tänkte jag.

Nu söker jag förslag på tillvägagångssätt, är lite out of the loop när det kommer till mekaniska prylar. Den måste vara ganska snabb så min första tanke var någon sorts fjäder man spänner upp men det kanske finns smidigare lösningar?

Tacksam för alla tips och funderingar :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Nerre »

Jag skulle nog försöka med en enkel, svagt fjäderbelastad, arm som vrids av en motoraxel.

Tänk "en fläkt med bara ett blad" typ. Lägg på spänning så slås "bladet" ihop med ett annat blad, släpp spänningen så fjädrar bladet tillbaka.

Det svåra är kanske att hinna få upp farten så ljudet blir tillräckligt högt.

Men varför blanda in PC och USB? Hela poängen med en klappa är ju att det är det som syns och hörs från klappan man synkar på, det spelar ingen roll vad den styrs av, det är "output" från klappan som är det viktiga, inte "input" till den.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Xerbee »

Hänger inte riktigt med på vad du menar med "en fläkt med bara ett blad", om den bara har ett blad hur ska den då "slås ihop med ett annat blad" ? Har du tid får du gärna förklara lite mer hur du tänkte :)

I värsta fall kan jag sätta en mikrofon på klappan om ljudet blir för klent. Men jag undviker det helst då det lägger på extra prylar som behövs.

Varför jag vill styra den via PC är för att den kommer sitta otillgängligt och så att den syns i alla kameror. Jag har redan en mjukvara som jag skrivit som triggar alla kameror att starta och lite annan utrustning. Tanken vara att bara koppla på den där och låta allt gå automatiskt. Annars måste jag ha en till person som står och klappar för varje tagning.

Så du har rätt i att det är output från klappan jag vill åt, men jag vill i detta fallet också styra input. Annars hade jag bara tagit en vanlig klappa och använt?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Nerre »

Jag menar alltså att "fläkten" har ett blad som sitter på axeln och sen sitter det ett fast monterat blad som den slår mot.

Om du gör klappan så den bara behöver en enkel signal (slutande kontakt?) så kan du sen styra den med "vad som helst" nästan. Då kan styra med timer, från parallellport, från nån USB-I/O-grej etc.

Om du gör så den måste styras via USB så kommer du ju inte kunna styra den på annat sätt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Xerbee »

Aha då hänger jag med, du menar att en motor skulle slå ihop ett blad/arm mot en som redan sitter fast. Jag var inne på det också men undrar om det blir snabbt nog. Men det hade nog varit snyggast, kanske ska försöka hitta en bra motor och prova lite. Tips på vad man kan hitta något passande?

Har nog en sådan USB I/O som jag kan använda om den fortfarande fungerar. Blir perfekt!
Tror det redan sitter ett relä där på som jag kan använda kanske.

Funderar lite på en annan lösning också där man har en ram runt själva klappan. Som det sedan sitter en fjäder på som i utspänt läge håller klappan stängd. Den sitter alltså mellan insidan av ramen och ovansidan klappan. Den drar man ihop med en motor eller liknande och sedan när man släpper så slår klappan ihop igen.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Nerre »

Tanken med elmotorn var att den inte kräver så mycket effekt att snurra. Visst skulle du kunna göra med en solenoid eller nåt men det kommer gå åt mycket mer ström då.

Å andra sidan behöver den väl inte klappa direkt när signalen kommer? Då kan man ju ha en lösning som sakta vrider en "flärp" mot ett stopp tills den "snäpper förbi".

Vore det inte för ljudet skulle ju en pixel från en flip-display antagligen vara perfekt (men den låter väl typ ingenting...).
Folxam
Inlägg: 145
Blev medlem: 1 mars 2011, 22:42:27
Ort: Eskilstuna

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Folxam »

Filmklappa enligt KISS-principen; rått/musfälla och ett snöre.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Icecap »

Med tanke på behovet av snabbhet hade jag nog delat upp det hela lite:
En elektromagnet fungerar som stopp. Aktiveras den smäller det till direkt.

Sedan en motor som i lugn och ro kan spänna den igen när den blir slak. Det ska inte vara speciellt svårt om man bara har en bra nog utväxling så det sker i lagom tempo.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag var också inne på Icecap's förslag.

Men eftersom han redan skrivit det så får jag skriva en annan variant. :)
Vad sägs om något icke-mekaniskt?

En lysdiod för den optiska indikeringen.
Ljudet kan tillverkas av någon liten pulsgenerator, t.ex med en 555-krets.
Eftersom ljudet ändå ska spelas in så behöver du ingen högtalare,
utan kopplar pulsgeneratorn direkt till vad-du-nu-spelar-in-på.

Lysdioden och pulsgeneratorn styrs av samma signal, som fås från datorn.
T.ex en sån här: http://www.electrokit.com/usbseriell-om ... 32rl.45997
(Använd t.ex RTS eller någon annan pinne som är enkel att styra.)
Behöver du trådlöst så har SwechTrading dessa trevliga moduler som man sätter mellan USB-grejen och själva el-klappan.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Xerbee »

Nerre: Var inne på en solenoid också, att den drar mer ström gör inte så mycket. Ska fundera lite mer på den lösningen.
Den behöver absolut inte klappa direkt, det är bara bra om den väntar lite. Annars hade jag bara tänkt lägga in den pausen i mjukvaran.

Visuellt är ju en idé också, är nog fast i tänket med en mekanisk klappa. Måste ha ljud men det hade ju gått att lösa på annat vis.

Folxam: Haha! Ja det hade sett ut det. Man har ju iofs fjäder och allt fixat där redan. :tumupp:

Icecap: Har dålig koll på magneter. Förklara gärna lite mer, låter som en intressant idé!

Förstår jag dig rätt om man skulle låta basen av klappan innehålla en elektromagnet och den rörliga delen på en traditionell klappa skulle ha en helt vanlig magnet? Så när man drar på ström slår den ihop? Borde inte en fjäder bara kunna fälla upp den igen i så fall?

JimmyAndersson: Ju fler varianter desto bättre! Jag är öppen för alla förslag (kanske skippar musfällan med snöre dock)
Vet inte om jag vill bygga två "system". Men du gav mig precis en idé! Jag har ett ljud redan från ett annat system, den borde alla mina kameror fånga även idag ju.. kanske klarar mig med visuellt bara då? Hmm det ska jag kolla på!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Icecap »

En elektromagnet kan byggas som en dragmagnet. Exempel på typ: 54-227-33

Om det ska vara en kraftig smäll behövs mer energi än en sådan kan alstra om den inte ska vara stor. Då får man magasinera energi i en fjäder medelst en motor och använda dragmagneter som utlösare.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av MiaM »

Nu kanske jag pajar allt roligt men en enklare grej är ju att ha en en-puls-generator som driver både en lysdiod och en högtalare. Blink och plopp samtidigt = elektronisk "klappa". :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av Nerre »

Problemet är väl att en flank till en högtalare inte hörs så himla bra?

Däremot skulle man ju kunna ha ett högfrekvent pip som piper under t.ex. 500 ms samtidigt som lysdioden lyser. Då kan man synka efter antingen när lysdioden tänds eller när den släcks.

Fördelen är att det inte är några rörliga delar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Filmklappa via USB

Inlägg av MiaM »

Flanken hörs rätt bra om det är tillräcklig fart på flanken. Prova att ta ledningarna till en (bredbands/bas)högtalare (ej flervägs med delningsfilter och diskant/mellanregisterlelemt) och snudda mot polerna på ett batteri eller nätagg som ger ett par volt. Som bonus får du kontroll av fasläget på ljudsignalen. :)
Skriv svar