Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.51 2014-08-01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.14 2013-01-28 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Hej hej!

DC bromsningen fungerar men inte i närheten så bra som jag behöver. Testade med 12V 5A & 24V 10A men det blev ingen större skillnad för den drivande motorn.

Ang. kondingarna så tänkte jag gå på följande spår:
Bilaga:
konding.jpg


Tomgångsströmmen är enligt bild 5,63A. Formeln här http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 ger:
C= 5,63/(230*100*3.14)

C= 5,63/72220

C= 78uF

Handlar lite kondingar och återkommer.

Mvh

Rikard


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.03 2013-01-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 18359
Ort: Kristinehamn (N59,314119 E14,120776)
Kondingarna ska sitta mellan faserna!

_________________
Livet är hårt! Och sen dör man! ¤ Paddle faster, I hear banjos! ¤ www.icecap.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.18 2013-01-29 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Icecap, det beror väl på hur motorn är kopplad, Y eller D.

"Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14)
En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF
Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling."

Formeln ovan gäller nog bara om dom kopplas parallelt med motorn.

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.43 2013-02-10 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Hej hej!

Nu har jag köpt tre kondingar, Ducati 80uF 425V, och kopplat enligt schema enligt. Det ser riktigt bra ut. Plockar ut ca 2000W via en kupevärmare.
Kondingarna köpte jag från TME.eu, bra pris och snabb leverans.

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.03 2013-02-10 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 6016
Ort: Södertälje
Om man skall driva en annan elmotor på en sådan här asynkron-generator. så skall den anslutna motorn också faskompenseras med kondingar på ungefär samma sätt, annars kommer den inkopplade motorns induktans minska värdena på kondingarna i generatorn och ofta går under gränsen och 'släpper' och för att få igång den igen så måste den ofta magnetiseras med DC-ström en kort stund stillastående innan den kommer igång igen när den senare varvas upp igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.44 2013-02-10 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
En bild på det hela!
Bilaga:
gen.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.25 2013-02-10 

Blev medlem: 16.37 2011-09-21
Inlägg: 205
Ort: Hallstahammar
Handsken kommer Classe!
Hur ser den genererade spänningen ut?
Hur löste du magnitiseringen av "motorn"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.52 2013-02-11 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Handsken kommer WHAT?

Jag har inte synat spänningen. Måste upp på 1499RPM för att få 50Hz, ligger lite under idag. Om jag lastar med en kupevärmare, 2KW, och en 100W glödis så har jag 230V från generatorn. När jag kopplar in byggfläkten så går spänningen ner till 167V. Ska öka varvtalet på den drivande motorn i veckan för att testa.

Avmagnitiseringen är nog ett överdrivet fenomen. Har stannat med lasten ikopplad ett par gånger och det var bara att koppla ut lasten och dra upp generatorn på maxvarv ett par sekunder. Man hör tydligt när det börjar generera. Skulle det bli problem så kan man tydligen "ladda" lindningarna med ett 12v batteri.

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.09 2013-02-11 

Blev medlem: 16.37 2011-09-21
Inlägg: 205
Ort: Hallstahammar
Handsken ser ut att komma från clas ohlson.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.15 2013-02-11 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Hahaha! Mycket riktigt!

Var det du som sålde den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.29 2013-02-11 

Blev medlem: 16.37 2011-09-21
Inlägg: 205
Ort: Hallstahammar
Nej det var det inte, men kände igen den då jag själv använder dem, lika bra kvalite som PCE som ser lika ut men de är bara röda inte röda/vita. Kostar bara en bråkdel också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.39 2013-02-21 

Blev medlem: 16.37 2011-09-21
Inlägg: 205
Ort: Hallstahammar
Hur gick testet med högre motorvarv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.57 2013-02-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.53 2007-08-25
Inlägg: 2013
Ort: Stockholm (Kista)
Icecap skrev:
Kondingarna ska sitta mellan faserna!


Det spelar ingen roll om man D- eller Y-kopplar kondensatorerna, men värdena blir annorlunda. Uppförandet blir utifrån ekvivalent, se här för beräkningar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Y-%CE%94_transform

För den kondensatorvärdesberäkning som gjorts skall det Y-kopplas eftersom kondensatorerna dimensionerades för att dra linjeström vid fas-till-nollaspänning.

D-kopplar man kondensatorerna skall värdet vara en tredjedel av det tidigare beräknade, men de måste då klara 400 V också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.53 2013-02-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5344
Ort: Södern
Närmsta lastbils-skrotare har säkert en gammal Telma broms liggande, den löser dina "dyna" tester.

_________________
Elektronik/Komponenter på Tradera Nästa omgång den 3 Augusti, Välkommen :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010