Asynkronmotor som generator/motorbroms
Postat: 27 januari 2013, 12:06:54
Hej hej,
För att stesstesta transmissionen i en båt-hybriddrivlina som jag jobbar med så behöver jag en motorbroms/dyno. Jag har kollat på olika lösningar, vattenpump, hydraulik, bromsskivor osv. Men så kom jag över en asyncron motor från ASEA, MT100 IV. Tydligen skall motorn vara på 4kW och planen är att göra om den till generator för att sedan driva den med hybriddrivlinan.
Generatorn last får då representera propellerns motstånd i vattnet. Idealt vore om jag kunde få 3-4kW mostånd.
Planen är alltså att göra om ASEA-motorn till en generator. Efter att ha googlat ämnet så har jag fått fram följande:
- En asyncronmotor är inte en generator "out of the box" p.g.a. att rotorn inte är magnetisk.
- För att strömsätta roton så måste kondensatorer kopplas parallelt med lindningarna i
motorn.
- Kondensatorerna skall vara av typ faskompenseringskondensatorer.
- asyncronmotorn måste drivas över sitt arbetsvarv för att börja generera.
- Ju högre RPM desto högre spänning (tänk på kondingarna)
- Om asyncronmotorn/generatorn överbelastas så slutar den att generera
I detta foruminlägg, http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 , stå följande:
""Teorin är väldigt knepig men i praktiken är det enkelt. Om man ansluter en vanlig motor till elnätet och driver den med t.ex en bensinmotor så kommer den att fungera som generator men den tar sin magnetiseringsström från nätet. Tricket är att få den att fungera fristående. Detta gör man med kondensatorer t.ex de faskompenseringskondensatorer som sitter i lysrör. Den exakta storleken får man experimentera sig fram till men en enkel tumregel är att kondensatorena skall dra lika mycket ström som motorn drar i tomgång. Har man tillgång till en tångamperemeter så är det enkelt att mäta strömmen vid tomgång i en fas.(tomgångsströmmen är nästan den samma som den som står på motorskylten)
Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14) En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling.""
Jag satte amp-klämman på en av faserna vid "tomgång" och fick då 5,63A, se bifogad bild. Tolkar jag det rätt att motorn har en tomgångsström på 5.63A?
Enligt formeln ovan så borde detta betyda följande:
C=5,63/(240*100*3,14)
C=5,63/75360
C=75uF
Asyncrommotorn har ett tomgångsvarv på ca 1499rpm. Planen är att driva den med ca 1600rpm som generator. Till generatorn kopplar jag t.ex. en värmefläkt och ett par lampor.
Nu till lite frågor:
1. Kommer det att fungera som jag tänkt?
2. Ang. kondensatorberäkningarna, borde jag inte räkna på en högre ström? Om motorn är på 4kW så vill jag få I till 10A.
3. Vad för typ av kondensatorer bör använda?
Tack på förhand
Mvh
Rikard
För att stesstesta transmissionen i en båt-hybriddrivlina som jag jobbar med så behöver jag en motorbroms/dyno. Jag har kollat på olika lösningar, vattenpump, hydraulik, bromsskivor osv. Men så kom jag över en asyncron motor från ASEA, MT100 IV. Tydligen skall motorn vara på 4kW och planen är att göra om den till generator för att sedan driva den med hybriddrivlinan.
Generatorn last får då representera propellerns motstånd i vattnet. Idealt vore om jag kunde få 3-4kW mostånd.
Planen är alltså att göra om ASEA-motorn till en generator. Efter att ha googlat ämnet så har jag fått fram följande:
- En asyncronmotor är inte en generator "out of the box" p.g.a. att rotorn inte är magnetisk.
- För att strömsätta roton så måste kondensatorer kopplas parallelt med lindningarna i
motorn.
- Kondensatorerna skall vara av typ faskompenseringskondensatorer.
- asyncronmotorn måste drivas över sitt arbetsvarv för att börja generera.
- Ju högre RPM desto högre spänning (tänk på kondingarna)
- Om asyncronmotorn/generatorn överbelastas så slutar den att generera
I detta foruminlägg, http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 , stå följande:
""Teorin är väldigt knepig men i praktiken är det enkelt. Om man ansluter en vanlig motor till elnätet och driver den med t.ex en bensinmotor så kommer den att fungera som generator men den tar sin magnetiseringsström från nätet. Tricket är att få den att fungera fristående. Detta gör man med kondensatorer t.ex de faskompenseringskondensatorer som sitter i lysrör. Den exakta storleken får man experimentera sig fram till men en enkel tumregel är att kondensatorena skall dra lika mycket ström som motorn drar i tomgång. Har man tillgång till en tångamperemeter så är det enkelt att mäta strömmen vid tomgång i en fas.(tomgångsströmmen är nästan den samma som den som står på motorskylten)
Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14) En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling.""
Jag satte amp-klämman på en av faserna vid "tomgång" och fick då 5,63A, se bifogad bild. Tolkar jag det rätt att motorn har en tomgångsström på 5.63A?
Enligt formeln ovan så borde detta betyda följande:
C=5,63/(240*100*3,14)
C=5,63/75360
C=75uF
Asyncrommotorn har ett tomgångsvarv på ca 1499rpm. Planen är att driva den med ca 1600rpm som generator. Till generatorn kopplar jag t.ex. en värmefläkt och ett par lampor.
Nu till lite frågor:
1. Kommer det att fungera som jag tänkt?
2. Ang. kondensatorberäkningarna, borde jag inte räkna på en högre ström? Om motorn är på 4kW så vill jag få I till 10A.
3. Vad för typ av kondensatorer bör använda?
Tack på förhand
Mvh
Rikard