Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.19 2014-09-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.06 2013-01-27 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Hej hej,

För att stesstesta transmissionen i en båt-hybriddrivlina som jag jobbar med så behöver jag en motorbroms/dyno. Jag har kollat på olika lösningar, vattenpump, hydraulik, bromsskivor osv. Men så kom jag över en asyncron motor från ASEA, MT100 IV. Tydligen skall motorn vara på 4kW och planen är att göra om den till generator för att sedan driva den med hybriddrivlinan.

Generatorn last får då representera propellerns motstånd i vattnet. Idealt vore om jag kunde få 3-4kW mostånd.

Planen är alltså att göra om ASEA-motorn till en generator. Efter att ha googlat ämnet så har jag fått fram följande:

- En asyncronmotor är inte en generator "out of the box" p.g.a. att rotorn inte är magnetisk.

- För att strömsätta roton så måste kondensatorer kopplas parallelt med lindningarna i
motorn.

- Kondensatorerna skall vara av typ faskompenseringskondensatorer.

- asyncronmotorn måste drivas över sitt arbetsvarv för att börja generera.

- Ju högre RPM desto högre spänning (tänk på kondingarna)

- Om asyncronmotorn/generatorn överbelastas så slutar den att generera

I detta foruminlägg, http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 , stå följande:

""Teorin är väldigt knepig men i praktiken är det enkelt. Om man ansluter en vanlig motor till elnätet och driver den med t.ex en bensinmotor så kommer den att fungera som generator men den tar sin magnetiseringsström från nätet. Tricket är att få den att fungera fristående. Detta gör man med kondensatorer t.ex de faskompenseringskondensatorer som sitter i lysrör. Den exakta storleken får man experimentera sig fram till men en enkel tumregel är att kondensatorena skall dra lika mycket ström som motorn drar i tomgång. Har man tillgång till en tångamperemeter så är det enkelt att mäta strömmen vid tomgång i en fas.(tomgångsströmmen är nästan den samma som den som står på motorskylten)
Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14) En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling.""

Jag satte amp-klämman på en av faserna vid "tomgång" och fick då 5,63A, se bifogad bild.
Bilaga:
2013-01-26 15.04.44.jpg


Tolkar jag det rätt att motorn har en tomgångsström på 5.63A?
Enligt formeln ovan så borde detta betyda följande:

C=5,63/(240*100*3,14)
C=5,63/75360
C=75uF

Asyncrommotorn har ett tomgångsvarv på ca 1499rpm. Planen är att driva den med ca 1600rpm som generator. Till generatorn kopplar jag t.ex. en värmefläkt och ett par lampor.

Nu till lite frågor:
1. Kommer det att fungera som jag tänkt?
2. Ang. kondensatorberäkningarna, borde jag inte räkna på en högre ström? Om motorn är på 4kW så vill jag få I till 10A.
3. Vad för typ av kondensatorer bör använda?

Tack på förhand

Mvh

Rikard


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.20 2013-01-27 
Co Admin

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Hur undviker du resonans mellan statorkondensatorerna och lindningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.24 2013-01-27 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Ingen aning! Vad är det och är det nått som jag måste undvika?

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.57 2013-01-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 18607
Ort: Kristinehamn (N59,314119 E14,120776)
Att köra den som generator fungerar utmärkt. Du måste såklart ha rätt storlek på kondensatorerna och att magnetisera det hela är ganska enkelt, du kan göra det med ett relä.

Man har reläet som ett växlande relä, ena driftkondensator ska sedan "lyftas ut" och laddas upp med någon DC-källa, sedan växlas den in igen och då ska resten fungera.

Jag har hört att effekten man kan få ut motsvarar ung. 80% av märkeseffekten och när du sedan ha den energi måste du göra dig av med den. I detta fall blir det runt 3kW som ska eldas upp i några motstånd och de behöver definitivt kylas.

_________________
Livet är hårt! Och sen dör man! ¤ Paddle faster, I hear banjos! ¤ www.icecap.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.14 2013-01-27 
Co Admin

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Finns det inget smidigare sätt att få magnetisering än genom att växla med relä? tänker framförallt i en ren generator situation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.23 2013-01-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 18598
Ort: Borås
Nej, såvida den inte är kopplad till nätet.

_________________
Verus Amicium Est Tamquam Alter Idem http://www.microdiscray.com - http://www.ebaman.com - http://www.enrad.se
Al Jaffee said: It was designed to corrupt the minds of children. And from what I'm gathering from the minds of people all over, we succeeded.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.31 2013-01-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2010-10-29
Inlägg: 658
Har inte använt något relä för remanensen (kvarstående magnetism) i rotorn
brukar räcka för att "väcka" generatorn till liv.
Fungerar det inte så koppla in 12-24VDC på någon av lindningarna i motorn
(mellan två faser) i någon/några sekunder.

Däremot är det bra att starta generatorn utan belastning.

http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=1964


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.13 2013-01-27 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Icecap skrev:
Att köra den som generator fungerar utmärkt. Du måste såklart ha rätt storlek på kondensatorerna och att magnetisera det hela är ganska enkelt, du kan göra det med ett relä.

Man har reläet som ett växlande relä, ena driftkondensator ska sedan "lyftas ut" och laddas upp med någon DC-källa, sedan växlas den in igen och då ska resten fungera.

Jag har hört att effekten man kan få ut motsvarar ung. 80% av märkeseffekten och när du sedan ha den energi måste du göra dig av med den. I detta fall blir det runt 3kW som ska eldas upp i några motstånd och de behöver definitivt kylas.


Hej!

Det är just storleken på skälva kondingarna som verkar vara det stora frågetecknet.
Alla exempel jag hittat på nätet har kondingarna inkopplade hela tiden, det verkar fungera bra.

Ang. lasten så tänkte jag använda en byggfläkt, den kan ju både elda och kyla.

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.56 2013-01-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2010-10-29
Inlägg: 658
Här är ett ställe som säljer motorkondensatorer, finns upp till 50uF 450V

http://svebry.noxshop.se?item_id=10-1760


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.18 2013-01-27 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Hej hej!

Vad tror ni om detta: DC injection motor breaking http://www.youtube.com/watch?v=V0P7mp7jbG0

I teorin är det ruggit simpelt men jag antar att det är lätt att man eldar upp motor/lidningarna. Är det någon som vet hur man räknar ut bromseffekten av pålagd DC?

Mvh

Rikard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.10 2013-01-27 

Blev medlem: 16.37 2011-09-21
Inlägg: 207
Ort: Hallstahammar
Håller på med ett liknande projekt, hur kan man göra en bra spännings/frekvens reglering?
Så man kan hålla runt 50Hz och runt 230/400V?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.26 2013-01-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 18607
Ort: Kristinehamn (N59,314119 E14,120776)
riwi: jag har för mig att jag har läst värdet på 15-20µF per kW.

DC-bromsningen kan fungera fint - men hur ska du kyla motorn när du blåser in 3kW eller mer i den?

_________________
Livet är hårt! Och sen dör man! ¤ Paddle faster, I hear banjos! ¤ www.icecap.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.42 2013-01-27 

Blev medlem: 16.38 2012-12-13
Inlägg: 20
Icecap: Ok, det är snack om att man inte skall ha startkondensatorer, men motorkondensatorer går bra. Vet du var skillnaden är?

Jag är osäker på hur DC-bromsningen fungerar och hur effektiv den är. Jag tror nog att lindningen brinner långt innan jag når 3kW broms. När det gäller kylning så har jag både tryckluft och en drös med elfläktar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.59 2013-01-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 18607
Ort: Kristinehamn (N59,314119 E14,120776)
Om du DC-bromsar ska du ha klart för dig att det är rotorn som ska kylas mest... Då pratar vi vattenkylning osv.

_________________
Livet är hårt! Och sen dör man! ¤ Paddle faster, I hear banjos! ¤ www.icecap.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.19 2013-01-28 
Co Admin

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Byggfläkt med extern drift av fläkten är nog rätt effektivt. Extern fläktdrift för att säkra mot fallet där spänningen inte är nog att få fart på fläkten men däremot bränna en massa effekt i värmeelementen..

Tips angående kapacitansen: https://en.wikipedia.org/wiki/Induction ... apacitance

Citera:
Terminal voltage will increase with capacitance, but is limited by iron saturation.


@Emil95, Frekvensen är beroende av rotationshastigheten.

Apropå att DC-bromsa.. energiprincipen gäller obenhörligen och vissa ställen är mer komplicerade att kyla än andra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    3dverkstan
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010