Tidigare skrev jag en tråd "RepRap/CNC PCB-plotting. Penna som överlever CuCl-etchning?" ang just använda valfri RepRap till att plotta PCB's i syfte för t. ex att en RepRap maskin kan tillverka sin egen kostnadseffektiva elektronik och därigenom skriva ut en bättre "hjärna" till sig själv..
Nackdelen med nämnd metod är att dels måste man ha bra pennor (dessutom helst färska) och man kan inte göra tunnare ledare "enkelt".
När jag nu är i flyttaget hittade jag en anteckning om "Scratch n' Etch", en metod där man använder sig av "machinist's paint", "machinist's blue", "layout paint" och en rits (eBay)för att skrapa fram kretsar av isolerade öar. Vilket är helt att vända på steken jämfört med föregående tråd!
Den rekommenderade färgen Dykem Layout Blue verkar vara dyr på just eBay, men det finns andra leverantörer och säkert andra fullvärdiga alternativ för syftet ochså.
Jag antar att färgen är samma som man använder i samband med skrapning och skrapverktyg?
Fördelen med den här metoden är att skrivdonet är hårt, jämfört med en pennas mjuka spets == smalare ledare och jämnare resultat. Färgen är i princip gjord för ändamålet!
Att generera fram gkoden kan göras på samma sätt: One step conversion of an image to gcode och etsa fram det hela med CuCl; Koppar(II)klorid aka Air Regenerated Acid Cupric Chloride(@internet archive), en till guide (Tack ds77!!) enligt detta recept och tänka på SIV (syra i vatten, annars blir man vis).
Är det någon som testat göra kretskort med den här skrap-metoden?
Tips/idéer/erfarenheter/tankar tas emot Tacksamt!
Tack på förhand!
RepRap PCB-scribing. Blå "skrapfärg" som överlever etchning?
-
-
Re: RepRap PCB-scribing. Blå "skrapfärg" som överlever etchn
Ah! Tack! Så heter det!
Finns det olika varianter eller det är samma sak i princip?
Bör alla märkfärger fungera för syftet enligt din erfarenhet?
Vad jag kommer ihåg från skolan satt det där mycket bra om biten var ren osv.
Finns det olika varianter eller det är samma sak i princip?
Bör alla märkfärger fungera för syftet enligt din erfarenhet?
Vad jag kommer ihåg från skolan satt det där mycket bra om biten var ren osv.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har inte lekt med denna metoden, om det nu ens fungerar som tänkt.
-
Fixade ditt inlägg! Rapportera gärna resultat!tecno skrev:Har inte lekt med denna metoden än, om det nu ens fungerar som tänkt

Tänkte jag skulle kolla igenom den där maillistan senare ikväll när jag egentligen här bättre saker för mig som flyttstädning..
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sätt inte oönskade ord i min mun!