Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av newbadboy »

Jag vill sniffa canbusen i min bil med ett oscilloscope. Tänkte bara sätta ett 10 k motstånd i serie med proben som skydd. Räcker detta? Man vill ju inte samma bilen.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av eqlazer »

Koppla du oscilloskopsproben direkt på CANH eller CANL. Snarare mer risk att nått går fel ifall du ska fippla med en extra resistor.
Du kommer inte kunna göra sönder någon hårdvara och skulle kommunikationen störas ut (lär du märka) så är det bara att lyfta bort proben igen.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av LHelge »

Håller med eqlazer, absolut ingen fara att mäta direkt. Glöm inte bort bit stuffing bara när du ska tolka dina CAN frames, lätt att slita sitt hår över.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av danei »

Jag tror nog att det är rätt kört att läsa av kommunikationen med ett oscilloskop, du bör nog ha någon typ av CAN interface.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av LHelge »

Det går fånga enstaka meddelanden i en bil men det är nog svårt att få ut något vettigt ur det. Jag har felsökt CAN med oscilloscop, men då var det en pic som skickade en frame en gång vid uppstart.

Annars kan jag rekommendera CANalyzer som jag använder dagligen, men det är nog ganska dyrt.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av PF013 »

danei skrev:Jag tror nog att det är rätt kört att läsa av kommunikationen med ett oscilloskop, du bör nog ha någon typ av CAN interface.
Det beror visserligen på vad man har för oscilloskop. :vissla:

Sitter ibland med ett Tektronix MSO5xxx-skop på jobbet, och det avkodar CAN-paket utan problem. Jag blev lite paff när det visade sig att det avkodade i realtid, så att det gick att trigga på bestämda bitmönster i paket. Men då kostar det en del, förstås. :D
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av LHelge »

Det låter dyrare än en licens för CANalyzer, men sjukt mycket häftigare :D
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: sniffa canbus på säkert sätt?

Inlägg av PF013 »

Sjukt användbart också, när man kan trigga på ett paket med ett felmeddelande och då har flera sekunder analogt data sparat som visar hur felet uppkom. Och oscilloskopet skickar mail när det triggar... :D
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av newbadboy »

Nice då blir det att proba direkt. Ska förklara varför jag vill sniffa. Har installerat ett bt handsfree som har en eget liten manöver panel. Men på ratten har jag knappar för telefon styrning. Så jag vill först se om det händer ngt på busen när jag trycker på knapparna. Har lite tankar att styra handsfreen med ratten om det går.

Fö har jag ett Tektronix tds 754 scope. Så jag kan kanske fånga en sekvens
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av LHelge »

Om inte TDS 754 har möjlighet att avkoda CAN eller eventuellt trigga på vissa bitmönster så tror jag det är i princip omöjligt utan ett mer ändamålsenligt verktyg.

Vet du i villket frame-id signalen från knapparna skickas? (finns antagligen ett par hundra olika som skickas uppåt 100 ggr i sekunden)
Vet du vilka bitar i denna frame som motsvaras av knapparna på ratten? (Varje frame innehåller max 8 bytes)
Vet du att knapparnas status ens skickas på den CAN-buss du tänkt lyssna på? (en modern bil har ett antal olika CAN och LIN förmodligen även MOST och/eller FlexRay och eventuellt även Ethernet bussar)

Det är nog även svårt att titta efter vad som ändras eftersom det är många signaler som verkligen inte är stationära, t ex motorvarvtal, spännings- och strömmätningar, accelerationsgivare, checksummor och sekvensräknare på signaler med hög integritet osv...
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av newbadboy »

Nej den har ingen sådan funktion. Och nej jag vet inget alls om vilken bus knapparna ar på :-(

Dock tänkte jag sniffa med motor och så mycket som möjligt av för att minska annan trafik
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av LHelge »

Har du provat än? Vad är det för bil? Årsmodell?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av newbadboy »

Nix. Ska göra det under helgen. Opel insignia. 2009
Premix
Inlägg: 140
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av Premix »

Vet inget om bilen ifråga men det är sällan ett knapptryck går ut på CAN-bussen.
Visst kan man via diagnos se om knappen är aktiverad, men det är då själva styrdonet man frågar inte knappen i sig.
Knapp-en/arna läses troligen av via traditionell analogteknik.

Och att läsa ut något vettigt med ett oscilloskåp utan avkodning känns som en riktig utmaning, men visst inget är väl helt omöjligt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?

Inlägg av newbadboy »

Troligtvis är det som du säger. Jag väntar mig eg inget alls. Min enda förhoppning är att jag ser ngn form av pulståg när jag trycker på knappen som jag sedan kan låta en pic ligga och vänta på.

Ska iaf försöka hinna med och sniffa idag. Meddelar sen vad jag såg.
Skriv svar