Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Jag vill sniffa canbusen i min bil med ett oscilloscope. Tänkte bara sätta ett 10 k motstånd i serie med proben som skydd. Räcker detta? Man vill ju inte samma bilen.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Koppla du oscilloskopsproben direkt på CANH eller CANL. Snarare mer risk att nått går fel ifall du ska fippla med en extra resistor.
Du kommer inte kunna göra sönder någon hårdvara och skulle kommunikationen störas ut (lär du märka) så är det bara att lyfta bort proben igen.
Du kommer inte kunna göra sönder någon hårdvara och skulle kommunikationen störas ut (lär du märka) så är det bara att lyfta bort proben igen.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Håller med eqlazer, absolut ingen fara att mäta direkt. Glöm inte bort bit stuffing bara när du ska tolka dina CAN frames, lätt att slita sitt hår över.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Jag tror nog att det är rätt kört att läsa av kommunikationen med ett oscilloskop, du bör nog ha någon typ av CAN interface.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Det går fånga enstaka meddelanden i en bil men det är nog svårt att få ut något vettigt ur det. Jag har felsökt CAN med oscilloscop, men då var det en pic som skickade en frame en gång vid uppstart.
Annars kan jag rekommendera CANalyzer som jag använder dagligen, men det är nog ganska dyrt.
Annars kan jag rekommendera CANalyzer som jag använder dagligen, men det är nog ganska dyrt.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Det beror visserligen på vad man har för oscilloskop.danei skrev:Jag tror nog att det är rätt kört att läsa av kommunikationen med ett oscilloskop, du bör nog ha någon typ av CAN interface.
Sitter ibland med ett Tektronix MSO5xxx-skop på jobbet, och det avkodar CAN-paket utan problem. Jag blev lite paff när det visade sig att det avkodade i realtid, så att det gick att trigga på bestämda bitmönster i paket. Men då kostar det en del, förstås.
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Det låter dyrare än en licens för CANalyzer, men sjukt mycket häftigare
Re: sniffa canbus på säkert sätt?
Sjukt användbart också, när man kan trigga på ett paket med ett felmeddelande och då har flera sekunder analogt data sparat som visar hur felet uppkom. Och oscilloskopet skickar mail när det triggar...
Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Nice då blir det att proba direkt. Ska förklara varför jag vill sniffa. Har installerat ett bt handsfree som har en eget liten manöver panel. Men på ratten har jag knappar för telefon styrning. Så jag vill först se om det händer ngt på busen när jag trycker på knapparna. Har lite tankar att styra handsfreen med ratten om det går.
Fö har jag ett Tektronix tds 754 scope. Så jag kan kanske fånga en sekvens
Fö har jag ett Tektronix tds 754 scope. Så jag kan kanske fånga en sekvens
Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Om inte TDS 754 har möjlighet att avkoda CAN eller eventuellt trigga på vissa bitmönster så tror jag det är i princip omöjligt utan ett mer ändamålsenligt verktyg.
Vet du i villket frame-id signalen från knapparna skickas? (finns antagligen ett par hundra olika som skickas uppåt 100 ggr i sekunden)
Vet du vilka bitar i denna frame som motsvaras av knapparna på ratten? (Varje frame innehåller max 8 bytes)
Vet du att knapparnas status ens skickas på den CAN-buss du tänkt lyssna på? (en modern bil har ett antal olika CAN och LIN förmodligen även MOST och/eller FlexRay och eventuellt även Ethernet bussar)
Det är nog även svårt att titta efter vad som ändras eftersom det är många signaler som verkligen inte är stationära, t ex motorvarvtal, spännings- och strömmätningar, accelerationsgivare, checksummor och sekvensräknare på signaler med hög integritet osv...
Vet du i villket frame-id signalen från knapparna skickas? (finns antagligen ett par hundra olika som skickas uppåt 100 ggr i sekunden)
Vet du vilka bitar i denna frame som motsvaras av knapparna på ratten? (Varje frame innehåller max 8 bytes)
Vet du att knapparnas status ens skickas på den CAN-buss du tänkt lyssna på? (en modern bil har ett antal olika CAN och LIN förmodligen även MOST och/eller FlexRay och eventuellt även Ethernet bussar)
Det är nog även svårt att titta efter vad som ändras eftersom det är många signaler som verkligen inte är stationära, t ex motorvarvtal, spännings- och strömmätningar, accelerationsgivare, checksummor och sekvensräknare på signaler med hög integritet osv...
Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Nej den har ingen sådan funktion. Och nej jag vet inget alls om vilken bus knapparna ar på
Dock tänkte jag sniffa med motor och så mycket som möjligt av för att minska annan trafik
Dock tänkte jag sniffa med motor och så mycket som möjligt av för att minska annan trafik
Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Vet inget om bilen ifråga men det är sällan ett knapptryck går ut på CAN-bussen.
Visst kan man via diagnos se om knappen är aktiverad, men det är då själva styrdonet man frågar inte knappen i sig.
Knapp-en/arna läses troligen av via traditionell analogteknik.
Och att läsa ut något vettigt med ett oscilloskåp utan avkodning känns som en riktig utmaning, men visst inget är väl helt omöjligt.
Visst kan man via diagnos se om knappen är aktiverad, men det är då själva styrdonet man frågar inte knappen i sig.
Knapp-en/arna läses troligen av via traditionell analogteknik.
Och att läsa ut något vettigt med ett oscilloskåp utan avkodning känns som en riktig utmaning, men visst inget är väl helt omöjligt.
Re: Sniffa CAN-bus på säkert sätt?
Troligtvis är det som du säger. Jag väntar mig eg inget alls. Min enda förhoppning är att jag ser ngn form av pulståg när jag trycker på knappen som jag sedan kan låta en pic ligga och vänta på.
Ska iaf försöka hinna med och sniffa idag. Meddelar sen vad jag såg.
Ska iaf försöka hinna med och sniffa idag. Meddelar sen vad jag såg.