Häckklipparideer, lite galna.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Anders Olsson »

Detta tycker jag var en förhållandevis elegant lösning, förutsatt att du har lättklippta häckar och plan mark att ta dig fram på:


Sedan kan jag inte riktigt titta mig mätt på denna effektiva men ondskefulla maskin :-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av orvar-e »

Jag bara måste se hur det här tråden kommer att spåra ur. Även fast ts starwars ideé var rätt urflippad måste jag säga.
Det var ingen liten häck 4 km att klippa och långt över 4 meter hög.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Icecap »

Jag kan förstå problemet. Hade det "bara" varit 4km häck i normalhöjd var det en sak att fixa, då hade det inte varit lika besvärligt - men 4m hög... det är ett problem och med ett rimligt automatisk system kunde man spara mycket tid.

Jag vill fasthålla min idé med att ha en stege (eller två i förlängning) som "spår" åt en lätt vagn. Anledningen till två stegar är att man kan klippa på den ena och lägga klar den andra under tiden och sedan rulla framåt.

På vagnen måste det finnas en hissbar hållare till klipparen samt kontravikt för att klipparen ju måste hänga på ena sidan. Hiss-mekanismen måste medge att man kan vinkla klipparen i valfri vinkel vilket kan lösas på ett antal sätt.

Jag ser hissningen som en fråga om två armar som en "halv saxlyft", då kan klipparen betjäna hela sidan av häcken utan att man behöver göra annat än att köra den fram och tillbaka över "rälsen". Med fler stegar i förlängning kan man klara av en ganska stor del på rimlig kort tid.

Det måste finnas någon form av skärm som avleder klippet så att det inte hamnar på stegen, det behöver mest att vara något liknande en tunn plastbit, kanske ett plasttak eller så.

Stegarna bör ha någon ihopkoppling mellan ändarna om man lägger fler i förlängning, då är man säker på att det inte blir "hopp" i klippningen.

Är de 4km i bitar om t.ex. 24m eller så kan 3 st 8m stegar vara grejen som räls...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den mängden Häck, och höjden, kräver respekt. Ett fyrhjuligt fordon borde vara basen för en sådan tingest.
Finns det plats på en eller båda sidor om häcken för ett slikt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Icecap »

Jag läste det som att det fanns minst 120cm.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En relativt lång vagn, ca 160 cm x 80 cm på fyra hjul i skottkärrestorlek Minst två styrbara gärna alla fyra så att den kan baxas rätt på plats. Alla hjulen skall sedan kunna låsas eller stödben kunna fällas ner.
Ett kraftigt rundjärn eller balk på långsidan där en aluminiumstege står på med vinkling till andra sidan av den ballasttyngda vagnen. Kanske vattentankar som kan vara ballast!
En åksläde på stegen som kan flyttas i vertikalled medelst någon enkel vevanordning.
Den släden har då en häxsax monterad på sig. Så flyttas stegen ett antal gånger horisontellt, per varje vertikalt skär.
Allt för att skapa en så stor och riktad yta som möjligt vid varje stopp av vagnen.
Kan detta vara en start?

Finns det möjlighet till el? Kan man ha ett elverk på vagnen? ev hydralmotor för vagnsförflytt och släde.

Så vill det till att ha bläran i centrum!

Det är skånska för libeller, av vilka det krävs några stor och bra ;-)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av ghost_rider »

:humm:
Ja det kan kanske vara ngt.
Det finns tillgång till både tryckluft och el.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av ghost_rider »

Lite youtubeklipp är alltid bra :)
Tänkte ngt liknande fast med en vertikalskärare, typ :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det finnes ju sådana "metspön" idag som består av en klinga eller (slåtter)balksax ("motordriven häcksax klinga") som fungerar ungefär som en vanlig röjsåg, dvs man har motorn i en sele i bältet som vanligt men sedan sitter själva såg/klipp huvudet monterat så att det drivs genom en böjlig axel innuti kolfibersprötet (inte helt olikt de flexibla axlars om fans förr man kunde koppla till en borrmaskin). Har för mig det finns förlängningar som räcker minst runt 6 meter upp så det kanske fungerar, man kan sedan vinkla klingan i 90 grader, eller vad man nu föredrar i toppen

Vet dock inte vad det kostar, men kanske det ryms inom budget eller iaf ganska nära, kan inte tänka mig standard kitet kostar markant mer än runt 20 k inklusive klipphuvud.

Edit, jag kom på att det även har utvecklats ett slags motordriven röjkniv som ursprungligen var tänkt för skogsarbete, men den fungerar på liknande vis men har en aluminium/kolfiber stång (fans även långt utförande för röjning i kraftledningsgator och liknande, detta utvecklades sedan till ett redskap som också fungerade i tex trädgårds skötsel, fruktodlingar mm) med en lättare variant) med ett motorsågsvärd monterat i toppen på så vis att sista biten är flexibel så att det går att vrida huvudet.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av ajje »

danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Häckklipparideer, lite galna.

Inlägg av danielr112 »

Jag har klippt lite häckar i mina dagar med maskin. Körde släntklipp åt både större och mindre firmor och en och annan som hade häckar utmed hus och åkrar.

Här kan du se lite bilder på blandade sådanna maskiner:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=15385
Själv körde jag valtra med 8 meters sidoklipp samt en 5 meters frontmonterad klipp. Vi körde dels slagor, länkhuvud samt klingor och vanlig klipp. Körde mycke granhäckar och det funkade utmärkt med slaghacken.
Skriv svar