Bygga bandslip?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Bygga bandslip?!

Inlägg av ochkl0620 »

Tja!
Har länge velat ha en bandslip och nu fick jag för mig att jag kan bygga en egen.
Jag tänkte ha julas slipband, http://www.jula.se/slipband-for-maskin-1-pack-002181 , vad tror ni om det?
Som motor tänkte jag ha en tvättmaskinsmotor som jag har liggande. Den största frågan är ju bara, vad kan man ha som rullar, ska det vara gummi?? Har ingen bandslip att kolla på i närheten heller :/
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av Klas-Kenny »

Det bör nog vara gummi på rullarna, på den drivande främst för att den inte ska slira men även på de andra så att det inte ska glida i sidled lika lätt.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av 90kar08 »

Åtminstone drivhjulet bör nog vara gummibelagt om det ska fungera. Sen bör ett av hjulen vara svagt tunnformat, dvs () för att bandet ska stanna i mitten.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av gOry »

Ja man gör rullarna "koniska" så banden självcentrar sig!
De som bygger egna bandsågar brukar använda sig av cykelslangar som man trär på rullarna. Men på en bnadslip när de är mindre rullar så blir de kanske svårt att hitta slang i rätt dimensioner.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av ochkl0620 »

Tack för svar!
Vad ungefär brukar man ha för diameter på rullarna? Jag tänker mig nåt i stil med en ny toarulle?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Låter som en rimlig storlek, fast något runt 100mm i diameter skulle kunna funka!
Annars blir ju slipytan mindre, men kanske en tredje rulle under skulle lösa längden!
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av ochkl0620 »

:)
Hittade en tråd på antracit.se http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=64&t=6124
Där har en snubbe använt truckhjul från feltema, var tror ni om det? 50*200mm verkar ju vara med kullager med, frågan är hur man får kontakt med motorn då :P
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du har nu skrivit Feltema ett antal gånger i ett antal trådar!
Är det rimligt att EF medlemmar skall hålla på med slikt?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av ochkl0620 »

Slikta? Ordet finns inte med i ordboken.
Halva forat använder ju öknamnet feltema, därför gör jag det med.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av sneaky »

"Slikt" kan man väl översätta till "sådant" i det här sammanhanget.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av labmaster »

Diametern på rullarna i min bandslip är 62 mm och materialet är någon typ av hård plast. De är möjligen något konvexa men det är så litet att jag inte kan se det hundraprocentigt. Du behöver sannolikt inte gummi på hjulen ty plastytan på hjulen i min bandslip är helt släta.

För övrigt finns det billiga bandslipar på Jula så det är knappt lönt att lägga tid på att bygga en sådan. Men det är ju själva bygget ger ju en del tillfredställelse så på så sätt kan det vara ett visst värde i att bygga den själv.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går bra att göra hjulet av nylon, svarar dock inte lika bra, men det fungerar fint, drivhjulet går nog att göra i metall med tror jag, eller tex gamla uttjänta styhjul från en gaffeltruck (ibland brukar de byta för att ytskiktet blivit dåligt) eller liknande som du slipar jämna igen. Eller svarva/alt färdigt hjul i tjock nylonplast.

Edit, Nylonhjul känns dock väldigt stumma och sliter förmodligen mer på banden än gummihjul men blir åas inte skeva lika lätt, dock kan det gå ur flisor med tiden om man kör mycket stål om man använder enklare hjul, dock bör man nog som sagt välja nylonplast eller motsvarande som tål påfrestningarna.

Du bör inte använda mycket mindre diameter än så (min 5-6 cm tror jag, beroende på band, skall du använda glasfiberband är det på gränsen men det går) om banden skall hålla.
Du bör även ha en fjäder som spänner upp det främre hjulet.

Har ritningar någonstans på en liten bänkmaskin man kan bygga själv.

I verkstadsbranchen, smide, mm är det vanligt att bygga egna eller modifieringar till litet kraftigare maskiner då dessa dels är ganska dyra, samt att man ibland kan behöva specialmaskiner som ej finns att köpa för vissa tillämpningar.
Skall det vara för tjockt stål lönar det sig nog absolut att bygga eller köpa en riktig, då jag tycker kinamaskinerna är väldigt klena och riktiga maskiner av verkstadskvalitet för härdat stål är mycket dyra i inköp jämfört med kinatillverkade (då enbart en kartong kvalitetsband till dessa kostar mer än en hel maskin från kina... men för trä håller ett sådant band i princip hur länge som helst, jag har i allafall ännu inte slitit ut ett enda tysktillverkat karborundumband på trä, enda är att de sätter igen med tiden om man kör fina metallband på trä (men kornen håller i princip hur länge som helst för hem och hobbybruk på de dyrare kvaliteterna) så jag brukade tigga till mig utslitna där jag jobbade förut till detta, fast jag jobbar inte så mycket med trä), men det beror ju på vad man tänkt göra som sagt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av gOry »

äh bygg allt i trä som den här killen gör, (fast en bandsåg) http://woodgears.ca/bandsaw/homemade.html
Hjulen svarvar du till på fattigmans viset om du inte har svar... Bara sätta upp lämplig utsågade träklossar på en axel med valfri drivning och mothåll för svarvstålet....
Visas hur de går till i länken...
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av svanted »

det räcker väl om man har bakre rullen dubbelkonisk..?...
inte bra om den främre är det då blir ju det man slipar inte rakt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga bandslip?!

Inlägg av danei »

Att förlänga en handmaskin kanske kan vara ett alternativ, eller att helt enkelt använda en sådan. Jag har fixad möjlighet att fixera min på bänken, det funkar rätt bra.
Skriv svar