Söker medarbetare i syntprojekt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Frivolt
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2003, 04:37:48
Kontakt:

Söker medarbetare i syntprojekt.

Inlägg av Frivolt »

Går ut på att i första hand konstruera en s k syntmodul som vi vill komma att tillverka i serie efterhand. Dvs en synt utan tangenter.
Styrs via midi som är standard på syntar mm sedan 1983.

Söker någon som kan C/C++, bättre än vad vi hittills kan.
Kostnader för komponenter står vi för. Vissa komponenter finns redan gott om.

Modulen ska ha belyst lcd-fönster troligen 2x20 och ett antal knappar för diverse funktioner. Några rattar och förmodligen några joysticks för mer dynamisk kontroll av ljudpåverkan på olika sätt. Syntar med flera joystickkontroller finns knappt på marknaden och de(n) som finns är oerhört dyr(a). Åtminstone 2 utgångar med 16-bitarsljud 44.1kHz.
Några analoga ingångar för att koppla in yttre signaler (lf eller audio) som kan användas för att påverka ljudsyntesen i realtid.

Designen läggs delvis på annan om frontpanel och tryck.

Vågformssyntesen tänkt främst en typ av fouriersyntes med betoning på
vissa effekter. Syntessimulering redan ordnad med annat eget program i windows för att veta hur det kommer att låta. Ljudfiler kan ordnas för den som är seriöst intresserad.

Avr mega8/16/32 t ex ?
Kanske kan 2 mikrokontrollers användas.

Självklart verkar det rätt klart att kunskap om syntar, midi etc (helst) behövs för att sätta sig in i det. Och ambition att slutföra det. Inte bara halvhjärtat se det som något i andrahandstidsfördriv.
Vi är två st.

Vi finns i sydvästsverige, Gbg - Vårgårda men att jobba med det på avstånd kanske går det med.
Går det bra så blir det avkastning därefter. Svara om du är intresserad helst på mail och skriv vad du hittills gjort och vad som gör att du tycker det är intressant.

/Olof
Senast redigerad av Frivolt 1 december 2003, 20:37:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Jag tror att DSP skulle vara mer lämpad för ert ändamål....

Då beränings kapasiteten för 8-bitars enchipsdator är en aningen för låg för göra något roligt.....
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag vidhåller att MOS6581 inte är död :D.
Frivolt
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2003, 04:37:48
Kontakt:

Inlägg av Frivolt »

erixon skrev:Jag tror att DSP skulle vara mer lämpad för ert ändamål....

Då beränings kapasiteten för 8-bitars enchipsdator är en aningen för låg för göra något roligt.....
Ännu svårare med dsp.
Det bör räcka till med 8-bitarskrets. Det finns en dansk syntmodul baserad på en 40-pinnars avr.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Är de helt digitala eller är de annalogakretsar som styrs av AVR...

om ni ska klara att leverera 16bitar @ 44.1khz mono då har ni ca 362 instruktioner på er att beräkna ett nytt sampel. desutom är intstruktionen gjorda för 8bitar vilket gör att det går minst åt 2 instruktioner för att göra en "16bitars instruktion" detta gör att ni praktiken endast har ca 181 stycken... i bästa fall jag skulle tippa på att ni kommer upp i ca 60st "16bitars" instruktioner vilket är ganska lite detta inkluderar minen läsning med mera ska ni desutom ha 2 utgångar så blir det halva ...

omöjlig är det inte men frågan är om ni verkligen kommer få ut de ni vill ha till en rimlig anstränging och få systemet använbart...

om ni har gjort en "simulerad" av synt i PC, vilka typer av beräkningar har ni gjort sinus, flytal, helta 8bitar, 16bitar ,32bitar, gånger, delat mm...

Med sådan information är det lättare att se om projektes är genom förbart... eller om det kräver mer "kraft"

C64 hade en analog synt som styrdes av 8-bitars cpu...

Jag vet inte om det har varit till någon hjälp dock... :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

jag och strombom hade ett liknande project.. det började bra men gick segare och segare och till slut hamnade på hyllan.... en AVR är alldeles för lite.. satt precis och räknade att min softwaresynth krävde cirka 350MHz.. och det är en monofonisk(4 oscilatorer, 6 adsr & 1 filter).. dock så kan man nog optimera ner till runt 50MHz... så AVR:en kan ni nog säga hej då till.. kanske 4-5st. jag röstar för DSP jag med. och jag kan gärna tänka mig att vara med :)

EDIT: det kan tilläggas att jag räknar om koefficienterna för filtret i 44.1KHz :D

EDIT2: det var tyydligen inte min synth som drog massa cpu-kraft.. verkar vara nått annat i programmet... jaja, dags förfelsökning :)

nu till det roliga.. om inte jag misstar mig så har farsan en pall analoga satelitmottagare som står och skräpar.. och om jag inte misstag mig igen så sitter det faktist minst en DSP-krets i varje sån. kanske ska slakta några stycken och se om man kan göra några fynd.. där har man den ju färdiginkopplad. gäller bara att ta reda på vilka dataportar som används och hur man programmerar den :) vet iaf att jag slängde nått dussin mottagare där det var lite kretsar på som det stog exempelvis "DSP" på :)
Användarvisningsbild
Dix
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 augusti 2003, 18:46:00

Re: Söker medarbetare i syntprojekt.

Inlägg av Dix »

Kommer mkt snart lite mer info.
Frivolt
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 november 2003, 04:37:48
Kontakt:

Inlägg av Frivolt »

Min tredje cd, denna med enbart fouriersyntetisk musik klar. Glada kompositioner med mitt eget fourierprogram. Ljudprov och delar av bilder från det på sidan nedan om fouriersyntes som min polare Dick rättat engelska och ändrat lite, mot min egen;
http://www.angelfire.com/trek/synt/four ... hesis.html

För att ladda ner delar av min musik:
http://olof.songsfrom.us/

Att göra en fouriersynt utan 385 onödiga parametrar som gör det jobbigt att lära sig och använda, utan med mer nödvändiga grundfunktioner är fortfarande en idé.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Som jag har förstått ska synthen spela upp en vågform baserat på ett spektrum, en hårdvaru invers FFT?

Man skulle kunna göra det med 2 microcontrollers om uppdateringsfrekvensen (frames) för varje vågform inte är för ofta. En kontroller tar t.ex 256 olika amplituder som tillhör 256 fasta frekvenser (256 data, 256 adresser). Den hämtar olika sinusar från en tabell genom att hoppa enligt formeln tonfrekvens/tabellfrekvens. Sedan måste den multiplicera samples med önskade amplituder. Det blir 256 *( 256 table lookups+ 256 multiplikationer) och akkumulera det hela till 256 samples i något RAM. Typ 3mill instruktioner, villket tar ungefär en sekund...

Om varje spektrumpaket skapar 256 samples blir ju framerate 172.26Hz vid 44,1KHz sample.

Nackdelen med 8 bit rakt av är upplösningen 256 både på amplitud och frekvens. Hur skapar man tex både 1KHz och 1001Hz?

Fattar inte hur han dansken har fått det att funka!
Användarvisningsbild
Dix
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 augusti 2003, 18:46:00

www.synt.se

Inlägg av Dix »

Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

jag vet inte så mycket om den där danskens bygge. men han kanske bara körde 8 bitar? för 8 bitar mono och en bra AVR.. ja då kommer man ganska långt och kan få in diverse olika oscilatorer, filter, envelopgenerators med mera. bara att få fram en sinuston kräver ju inte mer än jag tror det var två multipliceringar och någon enstaka addition/subtraktion.. samma sak för filter.. 2-3multipliceringar och några add/sub. och kör man lookup-table så är det nog ännu snabbare.
Skriv svar