Smart laddare / desulfator för blybatterier?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Joe

Smart laddare / desulfator för blybatterier?

Inlägg av Joe »

Funderar på ett grupparbete för en desulfator, laddare och urladdare/belastningsprovare för alla typ av blybatterier SLA/VRLA, rörcell osv. (ev även NiCd, NiMH)

Visst det finns färdiga typ Ctek's värsting för 10k+moms men vad är det roliga i det? (eller det billiga?)

Wish list:
  • -40°C till +70°C
  • 6, 12 och 24VDC eller rentav steglöst?
  • Iaf till 230Ah batterikapacitet
  • LCD, minst 2x20 för status
  • 2 eller flera batterier anslutna samtidigt (behöver inte ladda samtidigt)
  • Datalogger
  • USB, alternativt Wifi anslutning
  • Batteritemperaturövervakning
  • Intern temperaturövervakning
  • Självdiagnostik (internt i laddaren)
Kan reverse engineer'a MXS3600, T4XSE, Tystorsoft och en Varta laddare om det skulle behövas.
Kuriosa: Det är Lidl laddaren som har störst processorkraft med sin HT46R52A

Vad säger ni?
Är någon sugen att hänga på?
Jag skulle väl kunna ordna SVN och ev IRC?
Använda EF's wiki?
Eagle 4.x / 5.x?

Och nej ingen kommer att få betalt, iaf inte inledningsvis om inte någon tar på sig försäljningen efter diverse növändiga tester.
Endast ära och berömmelse väntar! :D
Förvisso så skulle väl det kunna säljas som byggsatser...

Mitt intresse i detta är helt och hållet för privat bruk. Dock så pyntar jag korten och komponenterna till de som har bidragit signifikant till projektet. Förbehåll: inom rimliga gränser naturligtvis då det är svårt att avgöra på förhand vad slutkostnaden blir.

To Do:
  • Designa switchmode-delen
  • Designa ladd-delen
  • Programmera uC och UI (LCD)
  • Programmera PC applikation
  • Routa PCB (Detta kan jag göra)
Senast redigerad av Joe 29 december 2011, 12:07:36, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Re: Smart laddare / desulfator för blybatterier?

Inlägg av ToPNoTCH »

Bra idé.

Jag är på, om tempot är "behagligt".

Är lite kass på det analoga, men digitala delar funkar.

Jag kan köra uC/UI om det duger med Atmel/Arduino eller PIC assembler, och routing.

Kan nog erbjuda mig att löda en "lagom" volym kort då jag har SMD ugn.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns dom Kinesiska "multi-laddarna":
Bild
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ories.html

Dom har INTE desulfator så där får du ju nyhet direkt.

Teoretiskt är laddningen bara spänning/ström in och ut samt en mikrodator som håller lite koll. Så det är mjukvara som sköter alla batterityper.

Addera en 100Watt lampa (eller effektmotstånd) och du kan även hantera urladdning för att testa kapaciteten. Det finns nästan inga laddare som kan prov-lasta batteriet mer än 5A. Det skulle ju för RC-bruk vara intressant att se hur ett batteri klara 30A.

Men desulfator och analys av hur det går för den är ju jätteintressant.
Joe

Inlägg av Joe »

Den billigaste komponeten för att urladda batterier är glödlampan, dock så måste till ett gäng och man får styra var och en individuellt. Alternativt byta lampor för önskad urladdningsström.
Jag antar att urladdning med PWM ger ett onogrannt mätresultat?
Att lampans resistivitet är olinjär borde väl inte spela någon roll om man mäter med en noggran strömsensor? Eller påverkas mätresultatet när både spänning och motstånd sjunker?
(Mätresultat = batteriets kondition)

Bra ToPNoTCH, du har härmed sålt din själ! :badgrin: Skämt åsido, vi får vänta och se om det är flera som vill hänga på. Helst någon som jobbar med / har jobbat med switchmode psu eller liknande.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det jag är mest nyfiken på är med viken teknik desulfatorn skall göras med.

sådana som CTEK mm. har är främst för att knacka igång en fullständigt dödurladdat batteri medan de som har batteribanker för UPS eller 12-volts elekronik gärna ser desulfatorns som ett sätt att återskapa batterikapaciteten i delvis sulfatiserade batterier.

de senare bruka basera det på en resonaskrets där batteriet ingår i med högfrekvent växelström
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

intressant då jag funderat på fulbyggen av det

kan bistå med småsaker i projektet
har ex möjlighet att ordna strömshuntar i rostfritt
har även en hope beg disiplayer som jag iinte vet vad man ska ha dom till
har även en fungerande desulfator som borde kopieras
Joe

Inlägg av Joe »

För mig är desulfatering att återskapa batterikapaciteten eller åtminstonde komma så nära som möjligt.
Resonanskrets var tanken, måste leta fram lite gamla papper på detta dock.
Tydligen 2 till 6MHz enligt denna länk

Det kanske skulle gå att kombinera olika tekniker för att få de bästa möjligheterna att desulfatera blybatterier?
Vad är det metoden för "att knacka igång ett fullständigt dödurladdat batteri"?

Grattis grym, då har även du sålt din själ. :badgrin:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beklagar, den är för längesedan såld :vissla:

har provat min desulfator, den funkar inte på batterier som är helsljut, men jag hadde ett bilbatteri som tog laddning, men som inte orkade dra igång en dieselmotor, men efter ett par månader med desulfatorn så går det bra

så räkna inte med perfekt rekond, men man kan nog hålla batterierna i trim ett tag längre
Joe

Inlägg av Joe »

Misstänkte det.. :mrgreen:

Funderade på en sån här lösning för att koppla in flera batterier:
bat.png
I detta fall går det bara åt ett relä per batteri + 2 växelreläer.
Om man nu skulle vilja ha full frihet så går det åt 2 reläer per batteri... (Ladda bat 1 medans bat 3 desulfateras) Någon smart (billig) lösning på det hela?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tror personligen inte på MHz varianten, funkar minst lika bra med t ex 0,2Hz. Det är dessutom ett lättare sätt att få igång batterier som har 0,00V och högt inre motstånd.
Tricket är att trycka på med hög ström, vila, hög ström och vila igen med en periodtid (beroende på celltyp och kapacitet) som gör att batteriet inte blir varmt (värme är destruktivt) eller att det bubblar på okontrollerat i elektrolyten vilket mekaniskt skadar plattorna.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det tog ett tag innan jag "såg" hur relä kopplingen funkar, men den ser rätt ut.

Det där är ju inga problem att driva heller.

Funderar ett tag på om det inte borde vara en "separat modul" då den kan vara intressant
även för dom som inte vill bygga "EF Laddaren" utan redan har en hygglig.

Jag misstänker att hela vitsen med kretsen är att "automatiskt" byta till laddning av nästa batteri när föregående är fullt.
Det försvårar ju en del om man har den separat, för i "vår laddare" så har vi ju koll på när vi anser att vi laddat klart, men för en "allmän" laddare
så behöver vi detektera detta. Antagligen är det smartaste att känna av "tickle charge" och då växla.

Det kan även vara så att vi skiter i andras problem och ser till att enbart "EF laddaren" har egenskapen att ladda fler batterier :P

Men jag undra hur du tänkt underhållsladda, med den kopplingen.
Som jag ser det finns tre angreppssätt:

1.) Vi kör "tickle charge" på buss vilket innebär att samtliga batterier måste laddas fulla innan den övergår till det läget, och då parallell kopplar vi alla batterier på bussen
Då duger inte ovan krets om jag tänker rätt.

2.) Vi laddar alla fulla, och övergår till att underhållsladda dom cyklist under en "lagom period"
Då funkar fortfarande ovan krets.

3.) Vi skapar en separat bus för underhållsladdning (antagligen cyklisk), och alla batterier som är "full laddade"
kopplas in i den cykliska underhållsladdningen.

Detta vore ju "trevligast" men funkar ju inte heller med ovan krets.

Jag tror vi borde fokusera på en mer detaljerad kravspec till att börja med.

Ex.
Egenskaper:
- Avsulfatering
- Pre-> Bulk-> tickle
- Antal batterier
- Förhöjd spänning för kalla batterier
- Konstant ström (för väckning av döda batterier)
- Vilka kemier skall stödjas (Bara PB eller ?)
- Miljö krav (Utomhus klimat eller ej ?)
- Statistik (Hur såg ladd kurvan ut, hur mycket laddning fick vi in etc.)
.....

Gränssnitt:
- Koppla till dator realtid ?
- Koppla till dator asynkront buffrat (Dvs tömma laddaren på info som den samlat eller SD kort för att flytta laddkurvor etc.?)
- Display (grafisk el. char ?)
....

En "metod" kan vara att brainstorma ihop alla användabara egenskaper, och sedan döma av dessa i förhållande till hur bökig den är att realisera.

Eller ännu bättre att få folk som hoppar på, så vi får full täckning på kompetensbehovet :razz:
Joe

Inlägg av Joe »

Gjorde en wiki sida till att börja med:

Ang displayen så är en grafisk bra, om man kan hitta en prisvärd och som går att få tag i ett tag framöver.

Men som jag skrev på wikin, det bästa kanske är en webserver i laddaren så inga extra program behövs i datorn och är därmed OS oberoende?
Men då tillkommer det en kostnad för LAN / wifi.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tror att vi pratar om två olika sulfatiseringar - den ena om dödurladdad batteri som dessutom kanske ha stått i månader med batterivatten så syrafritt att man kan borsta tänderna med det. då behöver man kriga lite med högre spänning för att få ut några syramolekyler så att batterivattnet börja leda igen.

den andra är att försöka bryta ned dom stora sulfatkristallerna, och dessa leder i princip ingen ström och svårt att få dom aktiva igen utan att spänningen är så hög att plattorna börja korrodera i förtid.

problemet är att ytan på dessa kristaller är så väldigt mycket mindre än finfördelade sulfatgelet som bildas när det laddas ur och dessutom inflätat med ledande bly/blyperoxidpartiklar som fördelar strömmen i blysulfatgelet. Kort sagt är stora blysuftakristallerna hårda nötter att knäcka utan allt för mycket skada på resten.

hög spänning i pulser kan jag förstå - men frågan är varför MHz-frekvenser skulle fungera som de amerikanska lösningarna oftast använder sig av??
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Bra initiativ! Får man önska 48 V oxå?
Joe

Inlägg av Joe »

Det får du, men det bästa är väl att ladda batterierna en och en istället för en bank? Särskilt om man vill desulfatera.
Skriv svar