Klas-Kennys kommande MDF-fräs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Klas-Kennys kommande MDF-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Håller på att klura samt samla ihop delar till en kommande CNC-fräs byggd i MDF.

Värt att notera är att budget har väldigt hög prioritet här, som student med en hel del olika projekt på G, håller på att ta körkort mm. finns det inga större summor att tillgå även om studiebidraget ibland drygas ut lite av arbete.

Arbetsytan vill jag helst komma upp i runt 500x500mm +-100mm.

Jag har en tråd i Köp/Sälj delen där jag letar delar, och har även ställt lite frågor, så jag tänkte att det vore bättre med en egen tråd för det.. :)

Installerade AutoDesk Inventor ikväll och började så smått rita upp mina tankar, och så här långt har jag kommit hittills:
Fräsis.JPG
Inte gjort så mycket detaljer som skruvar, fästen osv. på den biten heller (Tog en liten stund att komma in i det då jag inte använt Inventor på länge), utan tänkte ta det lite efter hand, men några synpunkter, tips eller liknande så långt?
Tänkte ta och börja rita på portalen imorgon. :)

"Yttermåtten" är just nu ritat helt kvadratiskt, 600x600mm, då jag tror att det kommer kunna uppfylla mina önskemål av arbetsyta ganska lagom, kanske inte riktigt 500x500mm arbetsyta men inte så långt ifrån, bordet är ritat 600x480mm.

Det lutar alltså åt att X och Y-axlarna får SBR16-vagnar och 16mm axlar i stål och Z en lite klenare 1/2tum axel och kulbussningar, inget införskaffat ännu dock, får se hur det går.
Kan nu på förväg då fråga här innan jag gör några dumma inköp, vad tror ni om den kombinationen?

Jag söker lite tips kring hur jag bäst ska fästa portalen i vagnarna, det är C-C 32mm mellan skruvhålen, och med 19mm MDF blir det inte så värst mycket kvar där, så hur skulle man kunna fästa det för att få det att sitta någorlunda? Helst skulle jag dessutom vilja göra sidostyckena på portalen i dubbla lager MDF (tot. 38mm) för ökad stabilitet, och det finns ju inte en chans att få in mellan de befintliga skruvhålen på vagnarna.

Axlarna på X-linjären ska dessutom stagas upp för att ej flexa så farligt (Misstänker att 60cm 16mm stål kan göra det annars när det får lite belastning..), det är nu på ritningen gjort tre M6-skruv underifrån med en 7mm distans mellan MDF och axel, med ca. 14cm mellanrum som kommer att hålla den ordentligt.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska göra samma sak även på Y, men troligen blir det så.

Troligen kommer det att bli mestadels vanlig gängstång på fräsen, kanske någon axel som blir något annat beroende på vad jag får tag på. Tar gärna lite tips omkring "glappfria" muttrar där samt lagring av stången (alltså fästena i kanterna).

Motorer är ordnade, det blir likadana som De här, inte de starkaste men jag hoppas på att de kommer att duga.

Drivare är jag på jakt efter, främst begagnat (Se min köpes-tråd) men har även spanat in ett billigt kort på Ebay LÄNK, någon som har erfarenhet av ett sådant eller någonting liknande?

Spindle blir troligen en dremelkopia, eller en modifierad handöverfräs. Känns dock som att utbudet av billiga frässtål är större till dremelkopian.

Bordet på fräsen skulle jag helst ha någon form utav T-spår, tex, att fräsa spår i bordet och skruva eller limma några lämpliga alu-profiler.

Något annat trevligt är att jag kommer att släppa ritningen fritt här på forumet när jag är färdig.

Så, kom gärna med massor av tips och idéer, jag har läst en del här på forumet men utöver det är jag helt ny kring detta, så jag har nog mycket att lära!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Klas-Kennys kommande MDF-fräs

Inlägg av X-IL »

Din idé om understödda axlar kanske kan funka om du har bra maskiner att göra jobbet i, annars köp färdiga understöddda.

Fattar inte riktigt hur du tänkt fästa portalen i vagnarna, men endera vrider du vagnar och skenor 90 grader, eller så måste du i alla fall ha en sammankoppling mellan höger och vänster sida (oavsett hur du vrider vagnarna), så då kan du ju skruva botten på "portallådan" i blocken.

Ska fundera mer sen när jag är mindre trött.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag tror det kan vara bra att skaffa en 6 mm aluminiumplåt som går från den ena sidan till den andra under bordet som du lägger på vagnarna. Ovanpå denna plåt lägger du en MDF-skiva som du skruvar gavlarna i. Vagnarna skruvas fast med bultar genom MDF och aluminiumplåten. Eventuellt kan du också lägga en aluminiumplåt ovanpå MDF:en också men den behöver inte gå från ena sidan till andra. Det räcker med en liten smal bit på varje sida så att det klämmer åt bra mot MDF-skivan. Kolla på ebay efter SBR-seknor, de är inte så dyra. Glöm inte bort att lägga på tull och moms när du kalkylerar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla även in Zealotrys bygge här på forumet, dock rörligt bord, men MDF och SBR16.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Fjäskar jag lite för farsan så ordnar han det på jobbet.. :)
Att fästa portalen i vagnarna var just det jag också undrade över...
Men jag vill helst inte vända dem 90 grader, då kommer ju mina stöd på axlarna inte vara till så stor hjälp då de går i sidled, kraft ovanifrån hjälper de ju inte så mycket emot då. Och risk för att det spricker kring skruvarna då också ifall det blir för stor kraft. Dessutom misstänker jag att då kommer det bli lättare att vagnarna försöker vrida sig när det kommer kraft uppifrån, vilket kan förstöra portalen i längden då det endast är MDF det rör sig om.

labmaster: Någonting kommer jag i alla fall ha mellan vagnarna, exakt vad vet jag dock ej ännu (Alu kanske kan vara en bra idé, beroende på pris...) då stegmotorn ska sitta på mitten och gängstången gå där, så den måste ju kopplas samman med portalen.
Någonting jag glömde kolla på där dock är hur mycket plats det är mellan "ovansidan" av vagnarna och där jag ritat att gängstången ska hamna, får kolla på det.

Kollade Ebay efter skenor, och även om det inte är så jättedyra, så kostar det nog för mycket, speciellt i jämförelse med att jag troligen kan få tag på de av min egen design till väldigt bra pris.

X-IL igen: Kollade på det bygget, det kanske är bättre att bygga med rörligt bord än rörlig portal?
Lite synd att han inte kommit längre bara (vad han skrivit i tråden i alla fall).. :(

Edit: Förresten, blev ingen tid igår, men ikväll ska det ritas vidare!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Zealotry har inte kommit så mycket längre, men jag vet att det kommer att ta fart snart. Vi jobbar nämligen med varandra, och jag har fina möjligheter att tjata på honom! Det finns förmildrande omständigheter.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Enligt mitt sätt att se det så börjar du med fel delar. Jag tycker du skall börja med att rita portelen som ett slags U samt att du försöker få spindeln centrerad mellan vagnarna i X-led. Därefter placerar du gängstågen mitt i U:et och ritar mutter samt fästanordningen till portalen. När det är gjort ritar du bordet där det skall sitta.
Borre

Inlägg av Borre »

Apropå axlarna du kan skaffa själv, vad är det för typ av stål? Antar att det är ett krav att dessa ska vara härdade om du ska använda såna lagerblock. Det blir nog rätt snabbt spår i axeln annars och det blir bara mer och mer glapp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Tjata på! 8)

labmaster: Själv tycker jag det känns bäst att börja såhär, sen så ritar jag ju inte på papper med bläck, utan jag kan ju alltid ändra det som inte fungerar ju längre jag kommer :P

Borre: Bra poäng där.
Ska höra med farsan imorgon vad det finns tillgång till för typer utav stål. Just härdat borde dock vara svårt att få tag på om inte farsan kan skicka dem på härdning också genom jobbet (Så gör de med kolvstänger och liknande), men jag gissar att det kan bli dyrt och krångligt då.
Men om man jämför med kullager-varianten på tex. Lillsyrran, är detta så mycket sämre? Anläggningsytan är väl lite mindre i och för sig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Några tips kring att fästa fast muttern för gängstången?
Gärna något bra sätt att använda tex. två muttrar för att få det lite mer glappfritt.
Borre

Inlägg av Borre »

Tyckte väl att jag hade läst om det tidigare nån gång och det hade jag visst, i den här tråden står det lite om härdade och inte härdade:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=34184

På min lillasyster blev rören "platt" av kullagren ganska snabbt. Men där är det lätt att spänna efter nästan oavsett hur slitna rören blir (ju plattare ytan blir desto mer yta rullar lagren på och de slits mindre då), däremot går det trögare där rören inte är lika sliten såklart. Lagerblockens lagerkulor är mycket mindre så det räcker nog med spår på några delar av en millimeter för att det ska vara för mycket, så pass att innerväggarna kanske tom tar i.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hmm, verkar ju absolut vara bäst med härdat, får se vad jag får tag på.
Kollade på "riktiga" på ebay, men då måste jag ju punga ut med minst 630:- + moms och tull per axel (X och Y), vilket blir alldeles för dyrt.
Hittar dessutom inga skenor utan vagnar på Ebay, då jag köper fyra vagnar ifrån X-IL är det ju onödigt att köpa ännu fler.

Har ritat vidare nu, allt för länge :oops:
Fick i alla fall dit en portal, det är ritat med en MDF under hela bordet, sedan ytterligare en MDF på den som går mellan portal-sidorna så att de får lite stöd i sidled.
Formen på portalen är bara snabbt ritad utan närmare eftertanke, men kom gärna med synpunkter på hur den borde förändras!
Den är nu tot. 225mm bred och 400mm hög.
fräsigt.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hittar dessutom inga skenor utan vagnar på Ebay
Det är nog bara att säga till vilken av säljarna som helst att du vill köpa 4 vagnar och fyra skenor. Kontakta t ex Chai på LinearMotionBearings så ger han dig ett paketpris. Eller köp längre skenor än du behöver och kapa av dem i två delar.

Det är klart, har du gratis tillgång till material här hemmavid så kan det ju vara värt att testa, men risken att du gröper ur stålaxlarna är nog stor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska kolla i eftermiddag vad för material som finns att tillgå.
Annars kan jag ju designa så att det är relativt lätt att byta i efterhand, med tanke på att de jag kan få tag på är nära gratis så kan jag ju se hur länge det går, sen byta om det inte blir bra, kan ju vara bra att sprida ut utgifterna också.

Ska ta och beställa drivaren jag skrivit om sen då det inte precis verkar vara någon som har lämpligt begagnat, så fattas bara nätagg och lite kabel för att elektroniken ska vara fixad! :)

Edit: Fick en stund över i skolan nu och beställde en Sådan, den såg trevligare ut IMO. och kostade bara några kronor mer.

Skulle man kanske kunna köra 12V från ett gammalt ATX-nätagg?
Vad finns det för fördelar/nackdelar med olika spänning för drivning? Kontrollern klarar 12-36V.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Härdat var det dåligt med tyvärr.

Men, får väl se hur länge det håller, när det glappar för mycket får jag helt enkelt byta, inget jättejobb.

Och så ritade jag Y-släden idag, just när den var färdig och jag bara skulle göra en liten justering så hängde sig Inventor och större delen av arbete gick åt skogen, att man aldrig lär sig spara med jämna mellanrum :doh:
Skriv svar