Värt att notera är att budget har väldigt hög prioritet här, som student med en hel del olika projekt på G, håller på att ta körkort mm. finns det inga större summor att tillgå även om studiebidraget ibland drygas ut lite av arbete.
Arbetsytan vill jag helst komma upp i runt 500x500mm +-100mm.
Jag har en tråd i Köp/Sälj delen där jag letar delar, och har även ställt lite frågor, så jag tänkte att det vore bättre med en egen tråd för det..

Installerade AutoDesk Inventor ikväll och började så smått rita upp mina tankar, och så här långt har jag kommit hittills: Inte gjort så mycket detaljer som skruvar, fästen osv. på den biten heller (Tog en liten stund att komma in i det då jag inte använt Inventor på länge), utan tänkte ta det lite efter hand, men några synpunkter, tips eller liknande så långt?
Tänkte ta och börja rita på portalen imorgon.

"Yttermåtten" är just nu ritat helt kvadratiskt, 600x600mm, då jag tror att det kommer kunna uppfylla mina önskemål av arbetsyta ganska lagom, kanske inte riktigt 500x500mm arbetsyta men inte så långt ifrån, bordet är ritat 600x480mm.
Det lutar alltså åt att X och Y-axlarna får SBR16-vagnar och 16mm axlar i stål och Z en lite klenare 1/2tum axel och kulbussningar, inget införskaffat ännu dock, får se hur det går.
Kan nu på förväg då fråga här innan jag gör några dumma inköp, vad tror ni om den kombinationen?
Jag söker lite tips kring hur jag bäst ska fästa portalen i vagnarna, det är C-C 32mm mellan skruvhålen, och med 19mm MDF blir det inte så värst mycket kvar där, så hur skulle man kunna fästa det för att få det att sitta någorlunda? Helst skulle jag dessutom vilja göra sidostyckena på portalen i dubbla lager MDF (tot. 38mm) för ökad stabilitet, och det finns ju inte en chans att få in mellan de befintliga skruvhålen på vagnarna.
Axlarna på X-linjären ska dessutom stagas upp för att ej flexa så farligt (Misstänker att 60cm 16mm stål kan göra det annars när det får lite belastning..), det är nu på ritningen gjort tre M6-skruv underifrån med en 7mm distans mellan MDF och axel, med ca. 14cm mellanrum som kommer att hålla den ordentligt.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska göra samma sak även på Y, men troligen blir det så.
Troligen kommer det att bli mestadels vanlig gängstång på fräsen, kanske någon axel som blir något annat beroende på vad jag får tag på. Tar gärna lite tips omkring "glappfria" muttrar där samt lagring av stången (alltså fästena i kanterna).
Motorer är ordnade, det blir likadana som De här, inte de starkaste men jag hoppas på att de kommer att duga.
Drivare är jag på jakt efter, främst begagnat (Se min köpes-tråd) men har även spanat in ett billigt kort på Ebay LÄNK, någon som har erfarenhet av ett sådant eller någonting liknande?
Spindle blir troligen en dremelkopia, eller en modifierad handöverfräs. Känns dock som att utbudet av billiga frässtål är större till dremelkopian.
Bordet på fräsen skulle jag helst ha någon form utav T-spår, tex, att fräsa spår i bordet och skruva eller limma några lämpliga alu-profiler.
Något annat trevligt är att jag kommer att släppa ritningen fritt här på forumet när jag är färdig.
Så, kom gärna med massor av tips och idéer, jag har läst en del här på forumet men utöver det är jag helt ny kring detta, så jag har nog mycket att lära!