Bygga elmotorcykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Axelsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 juni 2011, 12:03:02

Bygga elmotorcykel

Inlägg av Axelsson »

Hallå där, det här blir mitt första inlägg på forumet!

Jag har planer på att bygga en elmotorcykel. Jag har en Aprilia Pegaso 650 offroad utan motor som jag har tänkt använda. Jag skulle vilja ha kring 80 km körsträcka på en laddning och då kunna köra runt 80km/h. Har kollat en del på batterier och motorer, bl a på http://www.electricmotorsport.com. Eftersom batterierna tar mycket plats så skulle en sk hub-motor vara bra: http://www.enertrac.net/product.php. Jag vill gärna ha en toppfart på 100km/h eller mer och hyffsat bra acceleration.

Vad tror ni om detta, vad kan det kosta att bygga en sån motorcykel? Vill helst inte lägga mer än 50-60k Finns det kanske nån motorcykel som lämpar sig bättre för konvertering? Jag kommer nog att behöva bygga om ramen lite för att få plats med batterierna. Vill gärna ha tips om bra ställen att köpa batterier, motorer, controller osv. Skulle också behöva lite fakta om motorer, controller och hur man bygger batterier etc, även om jag har grundläggande kunskaper i ellära.. Ge mig tips och råd om vad jag skulle kunna använda för batterier och motorer osv.


/Peter
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av LHelge »

Om du inte redan hittat dit så är:
http://www.endless-sphere.com/forums/
en oändlig källa med information. Finns en hel avdelning dedikerad till tips om vart man kan göra sina inköp. Låter i alla fall som om du har en skoj projekt på gång. Se till att hålla oss uppdaterade! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Glenn »

jag tror generellt sett inte att en offroad är bästa hojen att bygga eldrift på, dels är dom ganska höga, och du kommer att addera en hel del vikt antagligen, vikt högt upp är dåligt, sen är dom ofta ganska kompakta också, och saknar kåpor-

Jag hade nog satsat på en sporthoj av nåt slag om jag skulle bygga eldrift.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av wombat »

Det är väl ingen pinnsmal cross?
Snarare en normal pendlar/budhoj.
Bild
Man ersätter 20 kg bensin+tank samt 60 kg motor-olja-kylare-vatten-batteri-etc med
20 kg elmotor och 60kg batterier. allt lågt monterat. (lika befintligt.)

Vill man vara lite crazy skulle man kunna fylla en dummypassagerare med
60 kg batterier till och remma fast på passagerarplatsen! :D

Det går faktiskt att köra med skjuts. :roll:

Fast det är nog aningen bättre att lägga extrapacken i sidoväskor? :vissla: :doubt:

Sedan att luffa runt i 80 km/h framstupa på en sporthoj ger bara onödigt vältränade armar! :doh:

Aprilian blir jättebra! :tumupp:

/w
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Glenn »

Jag vet precis vad en pegaso är, känner en kille som hade en i ett antal år :) ..och jag skulle fortfarande inte bygga på en sådan, däremot GÅR det ju säkert, men jag skulle vilja placera vikten lågt, och det blir nog svårare på en offroad.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av wombat »

Men det blir väl inte värre än innan?
(förutsatt att man tycker att den är ok tyngdpunktsmässigt i original.)

Själv kör jag runt på en Transalp som väger runt 220kg fulltankad + 10 kilo i toppboxen som sitter hööögt upp.
Superstadig och med god kontroll. har även kört en del med passagerare på 60kg. Ingen nämnvärd skillnad.

Fast visst, skall man dundra på med massor av batterier så är väl kanske en glidare det bästa valet? :humm:

I senaste MC-Folket beskrevs ju till och med Triumph rocket 3 som relativt "hanterbar".
Den väger nästan 400 kg. :shock:

/w
Axelsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 juni 2011, 12:03:02

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Axelsson »

En sporthoj blir ju bättre tyngdpunkt och kåpor kan dölja batterier.. Men jag skulle gärna vilja ha en offroad då jag kommer åka en del grusväg.

Jag tror att en hjulmotor(hub-motor) är det enda vettiga valet då man slipper en motor i ramen och därmed får plats med mer batterier. Man skulle ju också kunna montera en motor på svingen som den här: http://www.evdeals.com/BidwellSecrets.htm

Någon som vet några andra bra hjulmotorer än den jag länkade till? Vill gärna veta bra/billiga ställen att köpa motor, controller, batterier(lithium)... kanske kan man hitta begagnat?

Tror ni man kan få 80km räckvidd vid 80km/h och att motorcykeln inte väger så mycket mer än original? Jag har för mig att motorn väger 50kg. Tanken rymmer typ 15 liter.

Jag måste nog bygga om ramen för att få plats med batterier, något som kan bli problem vid besiktning kanske?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Meduza »

Om vi säger att motorn väger 15kg mer än originalnav på hjulet så har vi 50kg kvar till batterier, det betyder att du tex får in två såna här (52kg)

http://www.batteryspace.com/LiFePO4-401 ... 230.4.aspx

Dvs du har en kapacitet på 64Ah, 76,8V (nästan 5kWh)

Det betyder att du för att batteriet ska räcka en timme vid 80km/h (räckvidd på 80km) så måste du klara hålla den farten med en effekt av 5kW i genomsnitt.

Hur realistiskt det är vet jag inte riktigt... min känsla är att det i underkant på batterikapacitet, ett pack till skulle kännas bättre, då är du 28kg över original, så ingen hemsk vikt... (däremot så kostar ju denna mängd av LiFePO4-celler en hel del...)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av LHelge »

En (något hottad) elcykel förbrukar ca 15-20 Wh/km om man inte trampar och en bil kanske runt 150 Wh/km jag skulle gissa att motorcykeln hamnar någonstans mitt emellan. Kan du köra på 50 Wh/km så tar du dig 100 mil på det batterialternativ Meduza föreslår. Det borde inte alls vara någon omöjlighet då motorcykeln har betydligt mindre luftmotstånd och inte en massa komfortjox som drar flera kW extra i en elbil.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av wombat »

Axelsson skrev:En sporthoj blir ju bättre tyngdpunkt och kåpor kan dölja batterier.
Jag förstår fortfarande inte tyngdpunktssnacket. :humm:
Bättre än vaddå? Alla offroads har den skyhögt över sporthojjarna och
är samtidigt de mest lättmanövrerade/kontrollerade i farter upp till 80km/h.

Låg tyngdpunkt är endast till fördel om man vill kasta hojjen i hög fart genom tvära kurvor.
Och så då förstås om man tappat den på sidan. :roll:
I övriga fall är det en ickefaktor på mc.
(så länge man håller sig inom rimliga gränser, men var det en ickefråga på originalhojjen så....)

Vad gäller kåpor så åker du kanske ändå på att bygga in batterierna i någon slags (ventilerad) låda? Tål de regn? IP-klass?

Axelsson skrev:Jag har för mig att motorn väger 50kg. Tanken rymmer typ 15 liter.
Glöm inte att dra bort vikten av alla subsystem till motorn:
-Egenvikt tank.
-Batteri(5-8kg?)
-Kylare+ett par liter vatten.
-Avgassystem.
-Etc
Axelsson skrev:Jag måste nog bygga om ramen för att få plats med batterier,
något som kan bli problem vid besiktning kanske?
Vid mindre modifiering av ram räcker det med en registreringsbesiktning som ombyggt fordon.
Vid större ingrepp blir det amatörbyggt med helt andra krav. (Du måste i princip göra hela ramen själv.)

Är du säker på att batterierna inte får plats?
motor-tank-luftburk-kylare-paketet tog ju en massa volym?

Gör kartongdummies och testa så vet du sedan! :tumupp:

/e
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Meduza »

Enligt Volvo så ligger en elbils förbrukning runt 240Wh/km vid energisnål körning, därför var min gissning snarare runt 100Wh/km för en MC, dvs kanske 45km på en laddning med två batterier och 70-75km på tre batterier.

Batterierna ska byggas in oavsett då dom är relativt okapslade vid leverans.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av beavy-o »

navmotor i båda hjulen! off-road så det skriker om det!
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av choppertony »

Detta låter som ett kul projekt. Och den hojen du skall bygga på är det säkert inget fel på.... Har du kollat något på KTM's cross hojar.
Jag vet att i fjol gjorde de reklam om batteridrivna crossar. Det kan ju vara av intresse att kolla upp både vad för slags batterier de har och vad för
motorer de använder. En crosstävling körs kanske bara i 25 minuter. Men de skall upp för alla backar o de kan inte ha en vikt på 200kg med sig.

Här är en kille som byggt en egen cross här i sverige....



Och här är ktm´n



Lycka till... Jag vill bygga en Elektrisk chopper :-)
Axelsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 juni 2011, 12:03:02

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av Axelsson »

Intressanta elcrossar! Jag tror att en hub-motor från enertrac skulle bli bra. 10kw kontinuerligt och upp till 30kw tillfälligt. Jag vet dock inte riktigt hur bra prestandan blir av en sån, man vill ju ha bra acc och klara långa uppförsbackar. Jag tror det behövs mer än 10kw för att klara en lång uppförsbacke i 80-90 km/h.. Men accet borde ju bli hyffsat om den kan leverera 30kw. På rak väg tror jag nog att 10kw räcker ganska bra...vad tror ni?
Användarvisningsbild
goran.jon
Inlägg: 39
Blev medlem: 20 januari 2008, 19:28:52
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga elmotorcykel

Inlägg av goran.jon »

choppertony skrev:Detta låter som ett kul projekt. Och den hojen du skall bygga på är det säkert inget fel på.... Har du kollat något på KTM's cross hojar.
Jag vet att i fjol gjorde de reklam om batteridrivna crossar. Det kan ju vara av intresse att kolla upp både vad för slags batterier de har och vad för
motorer de använder. En crosstävling körs kanske bara i 25 minuter. Men de skall upp för alla backar o de kan inte ha en vikt på 200kg med sig.

Här är en kille som byggt en egen cross här i sverige....



Och här är ktm´n



Lycka till... Jag vill bygga en Elektrisk chopper :-)

Som trial
Skriv svar