Solljusdetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Solljusdetektor

Inlägg av matseng »

Jag har fått en fråga från en bekant om hur man skulle kunna göra en (elektronisk) detektor för att mäte antalet soltimmar per dag. Med soltimmar medas tid då solen syns och inte är dold av moln.

Det vanliga sättet verkar vara att tar ett förstoringsglas som ser ut som en typ 20 cm stor kristallkula som fokuserar solen strålar ner på ett papper som då får ett bränt streck efter en timm-graderad linje på sig.

Att bara sätta upp en solcell eller en fotocell och mäta ljusstyrkan och sedan försöka gissa sig till om det är sol eller inte, är jag lite skeptisk till att man kan få att fungera. Ljusen är hemskt olika starkt kl 13 en sommardag i jämförelse med kl 15 i december innan snön har fallit, så det blir nog svårt att hitta en bra triggpunkt för sol/icke-sol.

Jag funderar om det inte skulle bli bättre om man tog och satte 30-50 st foto-celler, -dioder eller -transistorer i var sitt 5 cm långt rör och sedan monterade alla rören på utsidan av en skål. På så sätt får man varje fotosensor att bara titta på var sin del av himlavalvet.

Om solen är synlig kommer enbart en av sensorerna att få ett extremt högt värde i jämförelse med alla andra. Om solen är bakom lätta moln så borde en hel bunt av sensorerna få måttligt högre värde, och om det är helmulet så borde alla sensorer ha mer eller mindre samma värden.

Tror ni på den här iden, eller finns det bättre lösningar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar nog. Ett alternativ är att ha ett rör som som följer solensbana. En stegmotor eller liknande. Bara att montera motorns axel parallell med jordens. och sen röret ortogonalt mot motoraxeln. en kreta med kolcka som stegarfam under dagen. En refernes sensor behövs även här.

Kan kanske vara en ide att fundera på.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

va jobbigt det skulle vara om ett löv eller nåt landade på den :D På vintern kommer det väl snö?

Skoj idé iaf. Ganska onödigt, men skoj :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Med ide två (danei's) så borde man kunna få ut när på dan det var sol också, och inte bara om det var sol. Det är antagligen också intressant.

Har sett såna där riktiga sol"ur" med stora kristallkulor. Men kulan var nog bara 10 cm i diameter. Står en sån på Ölands södra udde.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Även med den gamla hederliga varianten kan man se när det var sol. det är bara att ha en skala på pappret.
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Istället för att ha en massa rör som pekar mot olika ställen på himlavalvet så kanske man skulle kunna ta en sån där kristall kula och sedan montera en massa NTC ( värme känsliga ) motstånd där papperet skulle ligga kanske måste ofokusera ljusstrålen lite gran iofs för att dom inte skall bränna sönder motstånden har ingen aning om hur varmt det blir med ett förstoringsglas.

Detta var bara en tanke kan bli jobbigt när solen har olika banor under året.

Går ju att använda bara ett NTC motstånd och sedan flytta det under kristall kulan så att det hamnar det solen borde focusera sina strålar också :)
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Borde ju gå att ta ett gäng ytmonterade NTC-motstånd och sedan parralell koppla de mellan två ledare så tätt att det inte blir något mellan rum mellan dom och sedan swepa altihop under kristallen när den fokuserade sol strålen träffar något av motstånden så sjunker motståndet mellan de två ledarna.

Detta medför att man inte behöver ha någon bra koll på tiden och vilken dag i året det är eftersom solen under hela året då förhoppningsvis kan träffa någon av NTC-motstånden

Har inte riktigt tänkt igenom detta kanske sjunker inte motståndet så mycket alls beroende på att man har så många motstånd till att börja med så det är inte någon större resistans till att börja med
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Borde man inte kunna derivera signalen från en fotocell? Då borde man kunna detektera markanta ökningar och minskningar och avgöra om det är sol eller inte-
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei: Jo, man skulle kunna tänka sig en motor driven "tracker", men så skulle man behöva två motorer eftersom solen (väl?) rör sig i olika banor över himlavalvet beroende på årstiden.

EagleSpirit: Attans! Snön hade jag inte tänkt på. Funderade nu lite på om mna kunde blåda varmliust ur alla rören eller något, men sen kom jag på att man kan limma fast rören på insidan av en stor typ salladsskål av glas istället och sedanlimma fast en spiral av tunn värmetråd på utsidan av skålen får att hålla den imm och isfri. Löv kommer att få allt att skita sig iallafall tyvärr.

Nedo: NTC-motstånd är ju en variant det åxå, men jag tror att nån typ av optokomponent är billigare. Jag har provat vanliga lysdioder som fotosensor och det fungerar aldeles utmärkt.

GeekJoan: I fallet med många sensorer så måste man iallfall ha en microprocessor som analyserar värdet på alla sensorerrna, så man kan få ut klockslaget iallafall.

Jag tror att jag ska försöka bygga en sånhär grunka och se om det fungerar....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo antingen blir det två motorer eller en spalt istället för ett rör
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

en annan fundering. Vad gör du av alla värden? Du lär ju koppla det till en dator eftersom ett externt minne kan få lite problem med så mycket data (beror ju förstås på noggrannheten). Om du nu kopplar till datorn så måste du ju dra en kabel till den. Den lär ju bli ganska lång. Sen måste datorn stå igång också.

Hmm, om du programmerar en PIC som läser av och räknar ut med nån skojjig formel så kan du nog få ner datat till en byte per tid. Om du har ett minne på 4mb eller nåt så kan du få 4 miljoner värden. Kanske räcker trots allt?

heh, blev ett lustigt inlägg det här
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Min bekanta som frågade efter en solmätare har redan en digital väderstation (regnmätare, vindhastighet, vindriktning, ytter och inner temperatur och luftfuktighet. Detta har han kopplat till sin internetserver hemma som lite lite omvägar lagrar allt data en en sql-databas.

Solmätarburken lär väl komma att innehålla en AVR eller PIC som tar läser av alla fotosensorerna och antingen avgör om det är sol inte eller själv, eller så sprutar den iväg alla mätvärden över serielina till servern som sen får avgöra solstatues och lagra i sql-databasen.

Bäst blir förmodligen att mätburken skickar ett paket i minuten till server som talar om hur många sekunder sol det varit och något slags hur-säker-är-jag-på-detta-värde.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag offrade 10 dollar och ställde frågan om hur man kunde göra en solljusmätare på Google Answers och fick en länk till en konstruktion som bygger på att mäta om det finns skuggor eller inte. Det verkar vara en 'vetenskaplig definition' på när det är sol eller inte.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Senast redigerad av IceBear 19 januari 2004, 12:27:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Här kan du bygga en egen pyranometer:
http://www.mcs.drexel.edu/~dbrooks/sola ... _short.htm
Skriv svar