TENS bygge med motorlast

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
prowler
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:44:17

TENS bygge med motorlast

Inlägg av prowler »

Hej

Ska först och främst säga att jag är nybörjare inom elektronik.. :)

Jag provade en tens för ett tag sen och tyckte den var perfekt för muskelbehandling.
Vet oxå att det går att köpa en sådan på t.ex Clas Ohlsson. Men mycket roligare att göra saker själv...

Så jag googlade runt lite och kom över detta exempel
Bild

Har fått allt att funka förutom transformator kopplingen. Provade att koppla dit en motor ist, för det är ju bara en pwm i grund och botten.
Lyckades tyvärr med att bränna transformator efter några hopplösa försök? :(

kollade upp lite och förstod att jag kan ju inte transformera likström!

Så är detta elschema missvisade?
(Det hända jag inte kopplade/förstod är den streckade linjen mellan switchen och potensiometern om den ens är viktig)

Är ett akronym, var: Tens //blueint
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tens

Inlägg av Glenn »

mjae, du kan transformera pulserande likström.

Den streckade linjen betyder antagligen att switche och poten är ihopkopplade, alltså en pot med inbyggd switch.
Senast redigerad av Glenn 8 mars 2011, 22:13:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tens

Inlägg av Swech »

Strecken betyder att potentiometern har en "on/off funktion"
Ex. Äldre typ radio man knäpper på med volymknappen och sedan justerar volymen
med samma knapp/ratt

Swech
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Tens

Inlägg av Walle »

Vad 555'an gör är ju att den "hackar upp" likströmmen, så visst går det att transformera. Att hänga på en motor på utgången vetefasiken hur det funkar dock, ut från transformatorn får du ju ganska hög spänning, men väldigt väldigt väldigt lite ström. Elmotorn fungerar troligen mest som en kortslutning med sin förhållandevis låga resistans.

Den sträckade linjen bör innebära att potentiometern har inbyggd "on/off"-switch, så när man vrider den till ena ändläget öppnas switchen. Spelar ingen som helst roll om man istället har en lös switch. Jag ser inga uppenbara fel i resten av kopplingen.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av blueint »

En idé är att sätta dit ett motstånd i serie med transformatorns primärsida som begränsar strömmen och därmed förhindrar att lindningarna i transformatorn överhettas.
(anpassa resistansen efter transformatorns maxström som resistans (DCR) och transistorns maxström)

Anledningen till överhettningen är att kärnmaterialet mättas magnetiskt. Och lindningstråden blir då som en ren resistans med energi som blir värme istället för ökande magnetfält.
prowler
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:44:17

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av prowler »

Förklarar som en kratta.

Jag menade igentligen att efter jag brände transformatorn så provade jag istället att koppla en motor mellan transistorn och minus. Fungerade som "fartreglage"

Det hade förmodligen fungerat att koppla motorn efter en transformatorn med. För att pulsstyra en transformator som driver en motor för högre spänning.

Då tror jag nog bara att jag hade fel sorts transformator får leta upp något bättre.
1:10 Conrad Electronics type 516260-62 står det som exempel.
1:10 kan det förklaras att spänningen ökas 10gånger eller har jag helt fel?

Kan inte hitta något om denna på nätet eller om Elfa har nåt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av Walle »

1:10 betyder, om jag inte har fel, att det är en "ratio" på just 1:10 på lindningarna, alltså att primären har 10 gånger fler varv på primären än på sekundären. Driven i sinus borde väl detta ge just 10 gånger högre spänning, men pulsdriven blir spänningen högre än så.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av mrfrenzy »

Innan jag byggde en dylik apparat så skulle jag spendera några veckor på att läsa alla standarder och krav som behöver uppfyllas för att göra den säker.

Med ett 9V-batteri och en 1:10 trafo är det väldigt lätt att skapa sig 90V AC, det kan vara direkt dödande med bra kontakt genom elektroderna om man inte begränsar strömmen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av Glenn »

Walle skrev:1:10 betyder, om jag inte har fel, att det är en "ratio" på just 1:10 på lindningarna, alltså att primären har 10 gånger fler varv på primären än på sekundären.
Jag skulle tolka det tvärt om, att det är 10 ggr fler varv på sekundären.

Fast vad som är primär/sekundär är ju helt applikationsberoende, i det här fallet så BORDE den högra lindningen ga 10 ggr fler varv än den vänstra, även om trafon är lite roligt ritad isåfall.
prowler
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:44:17

Re: Tens

Inlägg av prowler »

Swech skrev:Strecken betyder att potentiometern har en "on/off funktion"
Ex. Äldre typ radio man knäpper på med volymknappen och sedan justerar volymen
med samma knapp/ratt

Swech
Tack! En sådan är ett måste. Om man är ihop kopplad med elektroderna så vill man ju inte att poten är på högsta när man slår på switchen.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: TENS bygge med motorlast

Inlägg av Nerre »

Jag rekommenderar inte att bygga en egen TENS... Det är för svårt att få den säker.

Du måste t.ex. säkerställa begränsad energi, ström och spänning även om det skulle bli fel på nån komponent. (Det är inte så kul om konstruktionen blir livsfarlig för att det blir kortis i en konding.)
Skriv svar