TENS bygge med motorlast

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
prowler
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:44:17

TENS bygge med motorlast

Inlägg av prowler »

Hej

Ska först och främst säga att jag är nybörjare inom elektronik.. :)

Jag provade en tens för ett tag sen och tyckte den var perfekt för muskelbehandling.
Vet oxå att det går att köpa en sådan på t.ex Clas Ohlsson. Men mycket roligare att göra saker själv...

Så jag googlade runt lite och kom över detta exempel
Bild

Har fått allt att funka förutom transformator kopplingen. Provade att koppla dit en motor ist, för det är ju bara en pwm i grund och botten.
Lyckades tyvärr med att bränna transformator efter några hopplösa försök? :(

kollade upp lite och förstod att jag kan ju inte transformera likström!

Så är detta elschema missvisade?
(Det hända jag inte kopplade/förstod är den streckade linjen mellan switchen och potensiometern om den ens är viktig)

Är ett akronym, var: Tens //blueint
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tens

Inlägg av Glenn »

mjae, du kan transformera pulserande likström.

Den streckade linjen betyder antagligen att switche och poten är ihopkopplade, alltså en pot med inbyggd switch.
Senast redigerad av Glenn 8 mars 2011, 22:13:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tens

Inlägg av Swech »

Strecken betyder att potentiometern har en "on/off funktion"
Ex. Äldre typ radio man knäpper på med volymknappen och sedan justerar volymen
med samma knapp/ratt

Swech
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Tens

Inlägg av Walle »