mp3 encoder/decoder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

mp3 encoder/decoder

Inlägg av dangraf »

Hej! jag håller på med ett mindre projekt och skulle behöva komprimera ljud till mp3 format.

MEN jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har för mig att det skall finnas färdiga bibliotek för sånt. jag hade tänkt programera i C kod. en liten snutt som kan komprimera o packa upp. ´

någon som har förslag?
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

kom på att en hel del info fattas för att man skall förstå mitt projekt :)

Tanken är att jag skall ha 2 enheter. en sändare som tar emot ljud och komprimerar det antingen mjukvarumässigt eller via hårdvara. den komprimerade datan skall sedan skickas seriellt till en mottagarenhet som packar upp o spelar upp ljudet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför ska du använda mp3? vilken ljud kvalite behövs? vilken bandbredd har du tillgänglig?
Det finns andra sätt att komprimera på som är anpassade till strömande ljud
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jasså? nä, det är ingen speciell anledning att just använda mp3. tänkte bara att den komprimerar ljudet rätt så mycket.
Tänkte sända med hjälp av ulltraljud rund 40khz och 10 bitars upplösning på ljudet. samplingsfrekvensen tänkte jag lägga runt runt 10khz eller nått.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

en sånn enkel sak som att skicka skillnaden mellan två sampel i stället för hela värdet kan du komma långt på. Det finns många lägen mellan en sådan kodning och mp3. Jag skulle rekomendera dig att leta mer. Jag har inte så mycket kunskap på området attt jag kan hjäla till mer.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

jag tror inte riktigt på metoden att bara skicka skillnaden eftersom signalen är en svängningsrörelse. om man skulle ta fler sampel måste man skicka data oftare..

Däremot har jag tittat runt lite mer. mp3 verkar ganska jobbigt och kräver mycket. CELP verkar däremot vara bättre för mitt endamål. Är det någon som vet färdiga kretsar och encodar/decodar i CELP , GSM , COSTG711 eller liknande?
Skriv svar