Helt ovetandes om mina planer ringde en kompis och berättade att han hade tre autoklaver på jobbet som skulle skrotas och undrade om jag var intresserad av att plocka delar. Jag plockade ett tryckkärl från en autoklav från Getinge som arbetade med 2.6 bars tryck. Denna autoklav saknade tyvärr märkplåten för tryckkärlet, men de andra som jobbade i samma tryckområde var klassade för 3 bar.
Vad tror ni om detta? Skulle det vara möjligt att köra mindre kolfiberdetaljer i detta tryckkärl? Det verkar vara svårt att hitta information om vad som krävs, men enligt två kommentar på följande länk verkar det handla om 2-4 bars tryck för mindre detaljer.
http://octanereport.com/tech/2010/03/05 ... th-kn.html
For carbon fiber composites generally 85-110psi, @ a temperature of 300-400F.
En annan fundering är ju om man skulle kunna provtrycka kärlet och få det klassat för högre tryck. Det är ju ändå 15mm aluminium runt om och 30mm front. Det hade vart underbart om man kunde komma upp i de 6-8 bar som verkar behövas ibland.Depending on the part, such as for a non-structural, single-layered item (i.e. engine cover), a relative pressure delta of 4 atmospheres at 140 C (284 F) is more than enough pressure and temperature to speedily cure and produce a high-quality part. For example, there may only be 2 atmospheres (approx. 29 psi) absolute pressure within the autoclave environment, plus 0.5 atmospheres absolute pressure inside the vacuum bag that encompasses the [förkortat]. This would produce the specified 4 atmospheres of relative pressure needed for such a part.
Så kom igen, bomba på med alla idéer, tankar och kunskap ni har om kolfiber. Med lite tur kanske det kan bli ett seriöst projekt av detta.