Funderingar kring autoklav för kolfiber

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Funderingar kring autoklav för kolfiber

Inlägg av chille »

Som motorsportsintresserad och en sann gör-det-självare så vill man ju såklart mecka med kolfiber. Självklart måste man ju vara värst och köra med prepreg och autoklavering, allt annat känns ju fjantigt. :lol:

Helt ovetandes om mina planer ringde en kompis och berättade att han hade tre autoklaver på jobbet som skulle skrotas och undrade om jag var intresserad av att plocka delar. Jag plockade ett tryckkärl från en autoklav från Getinge som arbetade med 2.6 bars tryck. Denna autoklav saknade tyvärr märkplåten för tryckkärlet, men de andra som jobbade i samma tryckområde var klassade för 3 bar.

Vad tror ni om detta? Skulle det vara möjligt att köra mindre kolfiberdetaljer i detta tryckkärl? Det verkar vara svårt att hitta information om vad som krävs, men enligt två kommentar på följande länk verkar det handla om 2-4 bars tryck för mindre detaljer.

http://octanereport.com/tech/2010/03/05 ... th-kn.html
For carbon fiber composites generally 85-110psi, @ a temperature of 300-400F.
Depending on the part, such as for a non-structural, single-layered item (i.e. engine cover), a relative pressure delta of 4 atmospheres at 140 C (284 F) is more than enough pressure and temperature to speedily cure and produce a high-quality part. For example, there may only be 2 atmospheres (approx. 29 psi) absolute pressure within the autoclave environment, plus 0.5 atmospheres absolute pressure inside the vacuum bag that encompasses the [förkortat]. This would produce the specified 4 atmospheres of relative pressure needed for such a part.
En annan fundering är ju om man skulle kunna provtrycka kärlet och få det klassat för högre tryck. Det är ju ändå 15mm aluminium runt om och 30mm front. Det hade vart underbart om man kunde komma upp i de 6-8 bar som verkar behövas ibland.

Så kom igen, bomba på med alla idéer, tankar och kunskap ni har om kolfiber. Med lite tur kanske det kan bli ett seriöst projekt av detta. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Re: Funderingar kring autoklav för kolfiber

Inlägg av bearing »

Som jag förstått det behövs inte alltid autoklav vid kolfibertillverkning. Vakuum räcker gott till många detaljer. Det är när detaljerna är komplexa och innehåller skarpa kanter som autoklav kan behövas. Kan hända att prepreg alltid behöver autoklav p.g.a. temperaturen, men det kanske går att lösa med en ugn.

Fast ifall du har fått en gratis autoklav är det ju klart att du ska prova. Men ifall autoklaven inte har något fönster blir det ju lite svårt att hålla koll på vad som händer. Kanske går att lägga en transparent skiva som lock istället för träbiten på bilden.

Texten du citerar innehåller ett fel. 2 bars absolut övertryck och 0,5 bar absolut undertryck ger en tryckdifferens på 1,5 bar, inte 4 bar.
BMI
Gått bort

Re: Funderingar kring autoklav för kolfiber

Inlägg av BMI »

Denna autoklav har 2 haft olika program 120c & 135c. Dvs 2,1 respektive 3,2 bars(a) ångtryck. Normalt sett så provtrycker vi med ca1,5 gånger arbetstrycket. Dvs 4,8 -5 bar. Jag vet inte den exakta siffran för dessa aluminiumkärl.
Men det är nog bara till att ringa Getinge i Skärhamn där den kommer ifrån så kan de svara exakt.
Att kärlet skulle kunna klassa upp tror jag inte riktigt på , men att de tål 5-6 bar tvivlar jag inte på.
Det finns ju beräkningar på det mesta även antal tryck höjn/sänkningar med avsende förväntantad livslängd.
Det är inte den mest optimala formen på ett tryckkärl :-)
Skriv svar