Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.
Postat: 20 september 2010, 00:52:31
Hej alla glada forumister.
Jag håller på att installerar en Webasto ThermoTop C i min Volvo 940.
För er som inte riktigt är insatta så är det helt enkelt en "bensinvärmare", alltså, det är en enhet som man kan installera i bil eller båt som bränner bensin eller disel för att skapa värme och värma antingen luften i kupén direkt eller kylarsystemet i bilen, cirkulera det genom motor och fläktpaket och på så vis värma både bilens motor och kupé. Vilket kan vara mysigt till vintern. Några kanske kommer ihåg någon tidigare tråd om någon Ebersprächer brännare som var bland mina första experiment innom detta område.
Om jag hade tänkt på det lite tidigare så hade jag gjort en projekt tråd och haft med lite mera bilder osv. Men det är inte förns nu som jag insåg att det skulle behövas lite extra hemmabyggd elektronik för att klara av det hela på det viset jag tänk mig.
Installationen är så gott som klar redan, sånär som på att starta brännaren på något vis, och att låta brännaren styra bilens kupéfläkt, för att få ut värmen i kupén.
Brännaren startar genom att man lägger på 12v på en tåt, så detdär med starten via någon form av trådlös grej löser sig nog i sinom tid. Om inte annat så finns det juh att köpa på Kjell o Company här och här
Brännaren skall starta kupéfläkten när den har lust. Via ett relä föra fram 12v avsäkrat från batteriet till vredet för kupefläkten, så man får alltså ställa den på läge 2 tex. för att den skall gå med lagom fart och inte blås för mycket. Och det verkar juh inte vara några stora problem på en äldre bil som har en koppling med effektmotstånd för att reglera varvtalet på fläkten.
Men min 940 är från 97 och har ECC system, och en elektroniks fläktstyrning, så ovanstående metod fungerar inte, på sin höjd kan jag med det jag vet nu sluta ett relä och få fläkten att gå för full karuta, vilket inte funkar, för då hinner inte värmaren med att värma upp systemet.
Min tanke var att med hjälp av signalen från brännaren, dra ett relä och koppla över fläktens jord till en egen lösning, (typ pwm 555 krets med en stor drivtrissa eller liknande).
Fläkten är fast ansluten till 12v+ från batteriet via säkring. Så oavsätt hur reglage och tändningslås står så går fläkten fullt ös när man jordar rätt kabel. Ang rätt kabel så skall jag bifoga någon form av elschema på bilen, typ här. Det är i mitt tycke otroligt rörigt att försöka förstå sig på detdär utan att skriva ut vissa bitar för att få det lite mera överskådligt.
Men poängen är iaf att det finns 2 intressanta kablar in i styrboxen för fläkten, (iaf om man ska bygga en egen lösning)
dom är, Blå-Svart och Vit-Svart som båda är 2.5kvadratskabel.
Blå-Svart går till fläktmotorn.
Vit-Svart går till jord.
Så. Alla förslag, tankar, frågor, funderingar är välkommna. Konstruktiv kritik, men främst, har någon några förslag på hur jag på ett bra och enkelt sätt med hjälp av den 12v signal jag får från brännaren, styr fläkten i lagom hastighet. Hastigheten bör kunna vara variabel för att jag skall kunna prova in en vettig hastighet så den inte går för fort (vilket innebär att brännaren inte hinner värma upp vattnet) eller för sakta (vilket innebär att det tar längre tid än nödvändigt innan kupén blir varm, och is och snö börjar smälta bort från rutor osv.).
Datablad till trissan. Eftersom jag själv uppskattar bilder väldigt mycket så slänger jag in några ifrån mobilen.
Sist men inte minst vill jag be om ursäkt för ett säkert rörigt inlägg sähär på söndags natten. (Dethär skriver jag innan jag enns skrev tråden, för jag har ingen plan för hur den ska läggas upp, hoppas det blir bra iaf )
edit: fixade länken till elschema för volvo 940
Jag håller på att installerar en Webasto ThermoTop C i min Volvo 940.
För er som inte riktigt är insatta så är det helt enkelt en "bensinvärmare", alltså, det är en enhet som man kan installera i bil eller båt som bränner bensin eller disel för att skapa värme och värma antingen luften i kupén direkt eller kylarsystemet i bilen, cirkulera det genom motor och fläktpaket och på så vis värma både bilens motor och kupé. Vilket kan vara mysigt till vintern. Några kanske kommer ihåg någon tidigare tråd om någon Ebersprächer brännare som var bland mina första experiment innom detta område.
Om jag hade tänkt på det lite tidigare så hade jag gjort en projekt tråd och haft med lite mera bilder osv. Men det är inte förns nu som jag insåg att det skulle behövas lite extra hemmabyggd elektronik för att klara av det hela på det viset jag tänk mig.
Installationen är så gott som klar redan, sånär som på att starta brännaren på något vis, och att låta brännaren styra bilens kupéfläkt, för att få ut värmen i kupén.
Brännaren startar genom att man lägger på 12v på en tåt, så detdär med starten via någon form av trådlös grej löser sig nog i sinom tid. Om inte annat så finns det juh att köpa på Kjell o Company här och här
Brännaren skall starta kupéfläkten när den har lust. Via ett relä föra fram 12v avsäkrat från batteriet till vredet för kupefläkten, så man får alltså ställa den på läge 2 tex. för att den skall gå med lagom fart och inte blås för mycket. Och det verkar juh inte vara några stora problem på en äldre bil som har en koppling med effektmotstånd för att reglera varvtalet på fläkten.
Men min 940 är från 97 och har ECC system, och en elektroniks fläktstyrning, så ovanstående metod fungerar inte, på sin höjd kan jag med det jag vet nu sluta ett relä och få fläkten att gå för full karuta, vilket inte funkar, för då hinner inte värmaren med att värma upp systemet.
Min tanke var att med hjälp av signalen från brännaren, dra ett relä och koppla över fläktens jord till en egen lösning, (typ pwm 555 krets med en stor drivtrissa eller liknande).
Fläkten är fast ansluten till 12v+ från batteriet via säkring. Så oavsätt hur reglage och tändningslås står så går fläkten fullt ös när man jordar rätt kabel. Ang rätt kabel så skall jag bifoga någon form av elschema på bilen, typ här. Det är i mitt tycke otroligt rörigt att försöka förstå sig på detdär utan att skriva ut vissa bitar för att få det lite mera överskådligt.
Men poängen är iaf att det finns 2 intressanta kablar in i styrboxen för fläkten, (iaf om man ska bygga en egen lösning)
dom är, Blå-Svart och Vit-Svart som båda är 2.5kvadratskabel.
Blå-Svart går till fläktmotorn.
Vit-Svart går till jord.
Så. Alla förslag, tankar, frågor, funderingar är välkommna. Konstruktiv kritik, men främst, har någon några förslag på hur jag på ett bra och enkelt sätt med hjälp av den 12v signal jag får från brännaren, styr fläkten i lagom hastighet. Hastigheten bör kunna vara variabel för att jag skall kunna prova in en vettig hastighet så den inte går för fort (vilket innebär att brännaren inte hinner värma upp vattnet) eller för sakta (vilket innebär att det tar längre tid än nödvändigt innan kupén blir varm, och is och snö börjar smälta bort från rutor osv.).
Datablad till trissan. Eftersom jag själv uppskattar bilder väldigt mycket så slänger jag in några ifrån mobilen.
Sist men inte minst vill jag be om ursäkt för ett säkert rörigt inlägg sähär på söndags natten. (Dethär skriver jag innan jag enns skrev tråden, för jag har ingen plan för hur den ska läggas upp, hoppas det blir bra iaf )
edit: fixade länken till elschema för volvo 940