Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Inlägg: 189
Blev medlem: 23 december 2003, 13:58:24
Skype: alexander.bachler.jansson
Ort: Sala
Kontakt:

Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av bachler »

Hej alla glada forumister.

Jag håller på att installerar en Webasto ThermoTop C i min Volvo 940.
För er som inte riktigt är insatta så är det helt enkelt en "bensinvärmare", alltså, det är en enhet som man kan installera i bil eller båt som bränner bensin eller disel för att skapa värme och värma antingen luften i kupén direkt eller kylarsystemet i bilen, cirkulera det genom motor och fläktpaket och på så vis värma både bilens motor och kupé. Vilket kan vara mysigt till vintern. Några kanske kommer ihåg någon tidigare tråd om någon Ebersprächer brännare som var bland mina första experiment innom detta område.

Om jag hade tänkt på det lite tidigare så hade jag gjort en projekt tråd och haft med lite mera bilder osv. Men det är inte förns nu som jag insåg att det skulle behövas lite extra hemmabyggd elektronik för att klara av det hela på det viset jag tänk mig.

Installationen är så gott som klar redan, sånär som på att starta brännaren på något vis, och att låta brännaren styra bilens kupéfläkt, för att få ut värmen i kupén.

Brännaren startar genom att man lägger på 12v på en tåt, så detdär med starten via någon form av trådlös grej löser sig nog i sinom tid. Om inte annat så finns det juh att köpa på Kjell o Company här och här


Brännaren skall starta kupéfläkten när den har lust. Via ett relä föra fram 12v avsäkrat från batteriet till vredet för kupefläkten, så man får alltså ställa den på läge 2 tex. för att den skall gå med lagom fart och inte blås för mycket. Och det verkar juh inte vara några stora problem på en äldre bil som har en koppling med effektmotstånd för att reglera varvtalet på fläkten.
Men min 940 är från 97 och har ECC system, och en elektroniks fläktstyrning, så ovanstående metod fungerar inte, på sin höjd kan jag med det jag vet nu sluta ett relä och få fläkten att gå för full karuta, vilket inte funkar, för då hinner inte värmaren med att värma upp systemet.

Min tanke var att med hjälp av signalen från brännaren, dra ett relä och koppla över fläktens jord till en egen lösning, (typ pwm 555 krets med en stor drivtrissa eller liknande).

Fläkten är fast ansluten till 12v+ från batteriet via säkring. Så oavsätt hur reglage och tändningslås står så går fläkten fullt ös när man jordar rätt kabel. Ang rätt kabel så skall jag bifoga någon form av elschema på bilen, typ här. Det är i mitt tycke otroligt rörigt att försöka förstå sig på detdär utan att skriva ut vissa bitar för att få det lite mera överskådligt.

Men poängen är iaf att det finns 2 intressanta kablar in i styrboxen för fläkten, (iaf om man ska bygga en egen lösning)
dom är, Blå-Svart och Vit-Svart som båda är 2.5kvadratskabel.

Blå-Svart går till fläktmotorn.
Vit-Svart går till jord.

Så. Alla förslag, tankar, frågor, funderingar är välkommna. Konstruktiv kritik, men främst, har någon några förslag på hur jag på ett bra och enkelt sätt med hjälp av den 12v signal jag får från brännaren, styr fläkten i lagom hastighet. Hastigheten bör kunna vara variabel för att jag skall kunna prova in en vettig hastighet så den inte går för fort (vilket innebär att brännaren inte hinner värma upp vattnet) eller för sakta (vilket innebär att det tar längre tid än nödvändigt innan kupén blir varm, och is och snö börjar smälta bort från rutor osv.).

Datablad till trissan.
IMAG0448.jpg
IMAG0450.jpg
IMAG0452.jpg
IMAG0456.jpg
IMAG0458.jpg
Eftersom jag själv uppskattar bilder väldigt mycket så slänger jag in några ifrån mobilen.
IMAG0389.jpg
IMAG0391.jpg
IMAG0392.jpg
IMAG0399.jpg
IMAG0401.jpg
IMAG0410.jpg
Sist men inte minst vill jag be om ursäkt för ett säkert rörigt inlägg sähär på söndags natten. (Dethär skriver jag innan jag enns skrev tråden, för jag har ingen plan för hur den ska läggas upp, hoppas det blir bra iaf :) )

edit: fixade länken till elschema för volvo 940
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av Glenn »

Festligt, jag har jobbat med just att delvis konstruera men framförallt bygga och montera sådana anpassningsenheter för webastovärmare :) ..tyvärr finns inte det företaget kvar, anars hade dom säkert kunnat hjälpa dej, men jag tror nästan att KGK säljer det du behöver om du nu kan tänka dej att köpa istället för att bygga.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Inlägg: 189
Blev medlem: 23 december 2003, 13:58:24
Skype: alexander.bachler.jansson
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av bachler »

Ha!
Där ser man.
Du har inga bra tipps på hur dom enheterna som du byggt fungerade? Eller har du skrivit på något papper om tystnadsplikt?

Dom enheterna som KG Knutsson säljer, vilka är det som tillverkar dom? Hella? Webasto? Och vad heter det förnågot? Anpassningsenhet för kupéfläkt eller?
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Inlägg: 189
Blev medlem: 23 december 2003, 13:58:24
Skype: alexander.bachler.jansson
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av bachler »

Hade tanken på att ha en sådanhära 555 koppling för att pulsa och styra en kraftig NPN trissa som jordar ner fläkten.

Jag vet inte riktigt hur kopplingen fungerar. Hittade den här.

Jag undrar ochså vilken frekvens 555an bör ha, så att säga. för att fungera bra med fläktmotorn, finns det någon frekvens som är rekomenderad för detta ändmål eller är det bara att prova sig fram?

Då kommer vi till nästa problem, jag har som sagt inte satt mig in i hur kretsen fungerar, så jag vet inte hur man ändrar frekvensen på ett vättigt sätt. Det skulle vara bra om den också var ställbar med en pot, då kan man prova sig fram.

Jag kopplade upp denna krets på en labbplatta och mätte lite med oscilloscop och försökte lista ut vilken frekvens det blev.
Då la jag märke till att frekvensen verkade ändras lite granna i takt med "duty cycle", men det spelar säkert ingen roll för mina ändamål.
Jag kopplade också utgången via en BC546 till en liten glödlampa och det funkade som tänkt. Sen kopplade jag den trissan till en större NPN trissa i darlington koppling och försökte driva en motor från en skrotad skruvdragare, utan framgång.

Har någon vänlig skäl nått att tillföra? Tips?
Om ni skulle bygga något liknande hur skulle ni koppla då?
Screenshot-Electronics Workbench .png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Fanns ju bensinvärmare monterat i helt nya 940:s så möjligheter till bra inkoppling finnes definitivt.
Rekommenderar Volvo 700/900 klubbens forum.

Till Volvobilarna finns minst fyra olika modeller av orginaltidur för styrning av värmare, en av dem är Tidur typ 3:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... ilit=tidur

Bifogar också en bild från Volvos egna papper om styrning av fläkten för värmare:

Bild

Hittar inget om vilken färg det är på kabeln, men där har du något att gå på iaf.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Hittade ett kopplingsschema ursprung okänt över Ecc-panelen för 740 -91 också om det kan vara till någon hjälp, finner inget om "parking heater input" dock. Tänk på att färgerna kan ha ändrats till 940 osv...

Bild
*L.R*
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 mars 2008, 13:39:15
Ort: Norra sthlm

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av *L.R* »

webasto-relät elvis hjälper dig eller eberspräsher "fanmaster" fixar det där.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Inlägg: 189
Blev medlem: 23 december 2003, 13:58:24
Skype: alexander.bachler.jansson
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av bachler »

Tack till farbrorvattenmelon som pekade mig i rätt riktning.

Efter att ha läst på och studerat elschemat i timmar så hittade jag på styrningen. Det finns en "parking heater input" på stift 5 i A kontakten i ECC modulen. (gul kabel, om den finns).

Sagt och gjort, meckade isär allt och tittade efter och där på plats 5 i kontaktdonet, och där fanns ingen gul kabel.
Så jag skruvade isär ECC modulen och lödde fast en extra tåt på stift 5 och skruvade ihop modulen igen.
Mekade tillbaka den i bilen och la på 12v+ på min nylödda kabel och allt funkar perfekt, kupefläkten går långsamt och blåser på golvet och ruta.

Sedan drog jag in kablarna från brännaren in i kupen och kopplade in signalen från brännaren till min styrsignal till ecc:n och en knapp för att starta brännaren.

Allt funkar perfekt. Om någon behöver någon info som inte framgår här så PMa mej.

Så, det som återstår är att fixa någon fjärrstart av det hela. Någon som har några förslag?
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Inlägg: 189
Blev medlem: 23 december 2003, 13:58:24
Skype: alexander.bachler.jansson
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av bachler »

Här kommer några bilder.
IMAG0487.jpg
IMAG0485.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av Electricguy »

webasto = vedbastu? :mrgreen:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Webasto i Volvo 940, hjälp med kupéfläktstyrning.

Inlägg av MiaM »

Bil-el är alltid lite speciellt...


Lite halvt off-topic:
Är det nån som har nåt tips på motsvarande forum, klubb eller liknande för Volvo 850?
Skriv svar