Varvtalsregulatr för AC-Motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kan man inte göra det väldigt enkelt att bara minska spänningen(volten som en del säger)?

Måste vara det helt klart enklaste...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nja. Det funkar nog ganska bra till en fläkt. Men annars styr man varvtalet med frekvensen. Om man sänker spänningen sänker man momentet. Det går inte om inte momentet minska kraftigt med varvtalet. Då stannar den i stället.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Inlägg av Bengt »

Exakt. Anledningen till att jag byggde min variant var att jag hade behov av en kompakt lösning. Glassäkring, två kopplingsplintar, styrelektronik får plats på 5x5 cm.

danei, svär inte, så klart att jag inte styr den med en PIC utan med en AVR!

AVR:en matningsspänning (4V) skapas direkt av 230V. AVR:en läser av nollgeneomgångarna och sty enr "high commutation" triac för att slippa snubber-filter. Väldigt få komponenter alltså. Och tack vare CPU:n är det ju lätt att testa lite av varje.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Inlägg av Bengt »

Min fläktstyrning är för övrigt klar nu. Får plats i en låda med måtten 5x5 cm. Störst plats tar två plintar för kabelanslutning samt en säkring.

Principen är att jag skapar en 4V-spänning direkt från nätspäningen. Denna matar en AVR-processor (AT90LS2313) som styr en Triac. Triacen är av typen "High commutation" för att undvika snubberfilter. Allt för att göra det så enkelt, billigt och smått som möjligt.

Funkar som sagt jättebra med den nackdelen att fläkten blir svag på låga varv. Därför är det vikigt att fläkten tål att stanna pga smuts etc utan att börja brinna eller något annat dumt. Risken är dock liten eftersom den tillförda effekten också är mindre.
Skriv svar