CNC-fräs av koordinatskruvstycke

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

CNC-fräs av koordinatskruvstycke

Inlägg av bearing »

Jag köpte koordinatskruvstycket #152015 på Jula för några år sedan. Har knappt använt det, men funderar då och då på att använda det som en liten CNC-maskin. Problemet är att tillverka Z-axeln. Är inne på att gjuta en L-formad bas i betong (inspirerad av Sprufts Dunderklumpen). Vad tror ni om det? är betong ett levande material, och kommer det i så fall ha några praktiska nackdelar här?

Koordinatbordets gejdrar går ganska trögt, och trapetsskruvarna är glappa, men det borde gå att ordna. Glappet i skruvarna beror nog mest på glidlagret vid veven, men även muttrarna glappar en aning. Trögheten går nog att fixa genom att "slipa in" gejdrarnas glidytor med slippasta och sedan rengöra och smörja. Glappet går nog att minska genom att montera axiella kullager i axellagringen. Kanske även går att såga spår i muttrarna så att de kan dras ihop en aning för att minska glappet.

Idag byggde jag "Lego" med några bitar MDF (som jag tidigare kapat till i syfte för att bygga en fräs i MDF). Möjligtvis går det att gjuta i den här formen, men jag tror att pelaren blir en aning kort för tillräcklig rörelse i höjdled. Vill gärna ha 140mm + verktygslängden på ett långt verktyg.
mdf_form.jpg
Här är en första modell av hur fräsen skulle kunna se ut. Jag har inte bestämt mig för typ av linjärstyrning. Har en lång 40mm-axel liggande i garaget, så jag funderar på att använda den. Maskinen kommer väga 80 kg enligt solidmodelleringsprogrammet. Med högre pelare och armeringsjärn blir nog vikten runt 100kg.
render1.jpg
På övre bilden syns att skruvstyckets backar är riktade längs Y-axeln. På många bilder jag sett på nätet är skruvstyckets backar riktade längs X-axeln. Jag kommer inte kunna vrida på skruvstycket. Vilken riktning är bäst i de flesta situationer?
Ett problem med att vrida skruvstycket 90° är att stegmotorn kommer slå i betongpelaren; ett hål behöver alltså göras i pelaren ifall skruvstycket monteras på det viset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bearing 8 september 2010, 18:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: CNC-fräs av koordinatskruvstycke

Inlägg av Cano »

Man brukar ha backarna längs med X-axeln för att man ska kunna bearbeta detaljer som är längre än axeln.
Och så brukar X-axeln vara den längre för att maskinen ska vara så stabil som möjligt.
bearing

Inlägg av bearing »

Det kanske går att vända på övre trapetsskruven så att drivningen sker från andra sidan, för att slippa göra hål i pelaren. Motorn kommer då sitta på samma sida som låsskruven till skruvstycket.
bearing

Inlägg av bearing »

Pusslade om MDF-bitarna för att få högre pelare. Pelaren är nu 500mm högre än bordet. Maskinen kommer kunna bearbeta en kub på 140mm även med långa verktyg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

bearing

Inlägg av bearing »

Jag har sett din annons tecno och skulle gärna köpa fräsen ifall jag hade haft pengarna över. Jag arbetar inte just nu och väljer att istället använda använda tiden till att leka med det här. Kanske blir det en väldigt billig maskin för mig eftersom att jag har de flesta prylarna liggande.
Skriv svar