Under åren har jag i ett Excel-ark lagrat mina komponenter med namn, antal, kort beskrivning, länkar till datablad och så vidare, för att ha någon som helst översikt över den myriad komponenter jag har hemma. Nu tänker jag gå vidare och bygga en ordentlig komponentdatabas med webgränssnitt, för att på så sätt få bättre ordning på allting och dessutom slippa vara beroende av en dator med ett Office-härke installerat. Uppladdning av databas för komponenter är en av de många funktioner jag lurat lite på.
I samma veva som jag kom på idén med att ha allt lagrat i en databas, varför inte ta steget fullt ut och göra en komponentdatabas som tänkt, men användarstyrd och låta även andra EF-medlemmar lagra sina komponenter?
Fördelarna med ett sånt system är flera: dels håller man koll på sitt egna lager, och dels skulle man - om man saknar en komponent - kunna göra en global sökning i databasen och få upp en lista på användare som har komponenten i fråga.
Principiellt sett såhär:
Kod: Markera allt
Komponent Beskrivning Antal Ägare Kapsel
1N4148 Diod 47 bos
PIC16F84 µC 99 sodjan
PIC16F84 µC 2 Icecap
LED-GR Grön LED 900 blueint
...
7805 5V-regulator 4 bos TO-220
Vad tror ni? Är det här en idé som kan vara intressant för er andra?
Databasen ska jag bygga oavsett vilket (för min egen del), men frågan är om det är intressant med en gemensam komponentdatabas.