Gemensam komponentdatabas för EF-medlemmar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Skulle en gemensam komponentdatabas vara intressant för dig?

Ja
45
63%
Nej
14
20%
Kanske
12
17%

Antal röster: 71
bos
Kontakt:

Gemensam komponentdatabas för EF-medlemmar

Inlägg av bos »

(Jag är osäker om den här tråden platsar i "Idébanken" då det inte är fysisk elektronik, så att säga, inblandat)

Under åren har jag i ett Excel-ark lagrat mina komponenter med namn, antal, kort beskrivning, länkar till datablad och så vidare, för att ha någon som helst översikt över den myriad komponenter jag har hemma. Nu tänker jag gå vidare och bygga en ordentlig komponentdatabas med webgränssnitt, för att på så sätt få bättre ordning på allting och dessutom slippa vara beroende av en dator med ett Office-härke installerat. Uppladdning av databas för komponenter är en av de många funktioner jag lurat lite på.

I samma veva som jag kom på idén med att ha allt lagrat i en databas, varför inte ta steget fullt ut och göra en komponentdatabas som tänkt, men användarstyrd och låta även andra EF-medlemmar lagra sina komponenter?

Fördelarna med ett sånt system är flera: dels håller man koll på sitt egna lager, och dels skulle man - om man saknar en komponent - kunna göra en global sökning i databasen och få upp en lista på användare som har komponenten i fråga.

Principiellt sett såhär:

Kod: Markera allt

Komponent    Beskrivning   Antal  Ägare    Kapsel
1N4148       Diod          47     bos
PIC16F84     µC            99     sodjan
PIC16F84     µC            2      Icecap
LED-GR       Grön LED      900    blueint
...
7805         5V-regulator  4      bos      TO-220
Sen vid sökning av PIC16F84 i min egen katalog få upp noll träffar, med tips om att sodjan och Icecap har dem. Då skulle jag kunna ta kontakt och genomföra ett köp eller byte, eller liknande.

Vad tror ni? Är det här en idé som kan vara intressant för er andra?

Databasen ska jag bygga oavsett vilket (för min egen del), men frågan är om det är intressant med en gemensam komponentdatabas.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Gemensam komponentdatabas för EF-medlemmar

Inlägg av Swech »

Är inte risken stor att folk kanske inte uppdaterar... Det räcker ju med att 10% av de som
lägger upp komponenterna inte uppdaterar så blir hela listan tveksam.

Annars bra idé :)

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, förstår faktiskt inte nyttan, ELFA, Farnell, Digikey mfl har ju faktiskt redan bra databaser.
remne

Inlägg av remne »

Låter som en bra idé.
Lägg på kolumn för Elfa (och/eller Farnell) art.nr för specifika kretsar, samt vad för mjukvara biblioteket/komponenten är till för.
Jag själv använder Altium designer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

samt vad för mjukvara biblioteket/komponenten är till för.
Öh, vad har det för någon betydelse??
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tror dessvärre inte det kommer funka i längden. Kommer vara ganska inaktuellt med tiden och dessutom kommer inte ens hälften av alla här ha tid att lägga upp sina listor.. Jag har inte ens haft tid att göra min egna lista.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tycker det är en bra idé, visst finns det svårigheter. Men det borde gå att lösa.
Värt att prova iaf.
I vilket fall som helst om något byggs:
* Plattformsoberoende (går att köra i brandräven FireFox)
* Undvik allt java/javascript/flash mm som gärna gör att det hänger sig, i synnerhet javascript.
* Import och export av .csv filer. .xls stödet kan variera....
* Kolumn för senaste verifierade datumet. Och en för notiser som t.ex "5 komponenter = fungerande DC/DC".

Varför gillar jag konceptet.. jo behöver jag X så kanske någon i närheten har det. Och det tar 2 timmar att införskaffa istället för 2 dagar + frakt.

Man skulle kunna utsträcka det till att gälla även större prylar. T.ex en begagnad 486:a, som kanske kan användas för att plocka SRAM, ferriter, kontakter, GMR huvud, I/O chip för MCU, switchmosfet, osv..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag skulle eventuellt vara intresserad av databsen för eget bruk, men tror som många andra att en gemensam databas inte skulle vara särsklit aktuell någon längre tid... :roll:
Johanb

Inlägg av Johanb »

Man skulle åtminstone kunna ha register för sådant man har väldigt överskott av och som rimligtvis borde finnas kvar ett tag, tänker på när man köper en 5000-pack av ett motståndsvärde som aldrig kommer att ta slut :)
Jag har funderat på personligt register men jag överarbetar iden till jag inte längre är kapabel att genomföra den och sen blir det inget av :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Personligen tror jag det är både enklare och snabbare att dra ut raacolådan och titta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har hundratals "udda" komponenter som ligger förpackade typ 1-1000 i antistatpåsar, som i sin tur ligger i kartonger.

Jag har alltid stora problem att veta dels vad jag har, och VAR jag har det.

Mer "normala" komponenter man kan ha ordning på är ju ett mindre problem då man just kan sortera upp det i lådor.

Så visst skulle det vara intressant, om det mot förmodan går att få det att fungera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grundidén är bra, men vad jag tycker om resten beror på vad resten innebär.
Dvs: Vad är huvudsyftet (tanken bakom). Vilket behov skulle en gemensam databas fylla.

Jag spånar lite:

*Grunden, dvs själva databasen:
:: Kanon för de som vill få koll men inte har tid/ork/kunskap att göra en egen databas.

*Sökning med syftet att hitta någon annan som har komponenten man saknar:
:: För de som har stort komponentlager kan det bli tokjobbigt att få en massa förfrågningar...
:: Isåfall tycker jag att det ska finnas en inställning där man kan välja "Visa inte mitt namn" eller liknande.

*Artikelnummer-register:
:: Låt säga att jag ska lägga in 1N4148 och vill lägga till art-nr till t.ex Elfa. Då får jag leta upp art-nr och lägga in det.
:: Nästa person som vill lägga in sina 1N4148 kan då välja inköpställe från en meny. Väljer personen "Elfa" så dyker art-nr upp.

*Export-funktion med urval:
:: Låt säga att jag har slut på 1N4148, BC547 och BOING137. Då markerar jag dem i listan och väljer "Export" och "Spara fil".
:: Då får jag en lista med dessa komponenter sorterade efter inköpställe (hämtat från art-nr-registreringen) vilket
:: gör det väldigt enkelt när man ska beställa. Plockar man bort det som inte ska hämtas från Elfa så är det sedan bara
:: att (eventuellt) spara som Excel-format och skicka filen. Till Boing behövs väl något exporttillstånd, men det lär väl finnas
:: en kryssruta för det... :)

Kort sagt: Försök hitta en handfull funktioner som så många som möjligt
har nytta av så tror jag att detta kan vara en utmärkt idé.
Dra inte iväg och försök att få med alla önskemål. Då blir det aldrig klart.
Bättre att börja med det viktigaste och lägga till resten efter hand.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag gilla rockså idén, men lider av samma problematik som glenn, dvs typ en halv lastpall med 1000 mer eller mindre osorterade påsar... Men man har ju hyfsat grepp i skallen om vad som är vad osv om någon saknar något så borde gå att få till tror jag. Förbrukar sällan alla komponenter ur lagret på en och samma gång.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

TomasL skrev:Hmm, förstår faktiskt inte nyttan, ELFA, Farnell, Digikey mfl har ju faktiskt redan bra databaser.
Sen när fick ELFA m.fl koll på vilka komponenter du har?
TomasL skrev:Personligen tror jag det är både enklare och snabbare att dra ut raacolådan och titta.
Med andra ord har du redan en bra grundsortering, och har inget behov av detta.
Senast redigerad av bos 17 juni 2010, 17:09:03, redigerad totalt 1 gång.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

PeterH skrev:Jag skulle eventuellt vara intresserad av databsen för eget bruk, men tror som många andra att en gemensam databas inte skulle vara särsklit aktuell någon längre tid... :roll:
Du, och många andra, verkar fokusera väldigt mycket på det gemensamma bruket. Det gemensamma bruket blir helt enkelt en bieffekt av att alla katalogiserar sina egna komponenter i en och samma databas. Vill man inte att sina egna komponenter ska vara sökbara så ska det naturligtvis finnas en spärr för det.

Som jag skrev innan, jag själv ska oavsett vilket bygga den här databasen för eget bruk. Jag har för många osorterade berg med komponenter. Förr i tiden kunde jag ta fram min enda Raaco-låda och enkelt hitta allt, men nu när denna låda övergått i 8 skrivbordslådor, en wellpapplåda och en garderob är överskådligheten helt bortblåst 8)
Skriv svar