12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av Nerre »

hean01 skrev: Så tillbaka till din tanke om trianglevåg !? förklara gärna för en ovetande hur du tänker ..
Om man laddar en kondensator genom en serieresistans (resistansen kan vara så enkelt som bara ledningarna till kondensatorn) så blir strömmen (U-Uc)/R.

Vi säger för exemplet att R är 1 ohm (blir enkelt att räkna).

När man börjar ladda är Uc noll.

Om man då slår på spänningen U från noll till 300 V så kommer strömmen intialt att bli 300 A! Så mycket orkar inte invertern driva så den stänger ner.

Vid modifierad sinus så går den väl "bara" till 150 V (vilket då ger 150 A).

Men vartefter kondensatorn blir fulladdad så ökar ju Uc och därmed minskar strömmen.

Genom att låta spänningen rampa (triangelvåg) så kommer spänningen att stiga långsamt (och kondensatorn hinna laddas upp efter hand). På så vis slipper man strömspiken som ger problemen.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av lizerdboy »

Tjena.

Har varit i samma dilemma.

Köpte en 600W sinus 12 -> 230v på kjell nr 44034
Och vi använder ett bilbatt av typen gel.
och matar detta till 3x150w blixtar + fyllnadsljus utan problem, och de går många bixtar innan det tar slut, par hundra iaf.

Funkar klockrent. Agget knorrar inte de minsta vid full kräm.
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Nerre: tack för förklaring....

lizerdboy:
jo det är ju det enklaste och det som ligger närmst, men jag har fastnat så jäkla mycket för Pelican boxen
(http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=820794) då den är så pass liten att jag kan ha
en i ryggan om så vill utan att behöva "konka" runt på ett agg... det portabiliteten är ju helt klart att föredra..
och jag kan ju "konka" runt med 2-3 st utan att det är överjävligt att bära..

Det lutar åt att det blir den enkla lösningen du har, eller om jag ska lägga lite tid på ett bygge där jag använder
dumma blixthuvuden och har lite logik i boxen, tex. boxen har 6 utgångar till blixthuvuden, varje utgång kan sättas
i 4 lägen som väljer kanal,och något som kontrollerar styrka, invändigt sitter batteri, inveter, kondingpack, 4 .st radiotriggers..
tror du förstår iden...

Ska det ändå inte vara så pass portabelt så kan ju lika gärna löpa linan ut för lite mer funktion i aggregatet...

/H
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av blueint »

Kjell&Co Växelriktare 12V-230V 600W art 44034 2000 SEK.
Inte billigt.. :humm:
hean01
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2009, 08:06:51

Re: 12 -> 230 omvandlare med ren sinusform

Inlägg av hean01 »

Jo det är lite surt, räcker iofs med 300W men jag behöver ju minst 2 stycker :(

Hittade denna tråd... xenon lampor diy flash.. http://www.diyphotography.net/diy-home- ... ck-flashes

Ska se vart jag hamnar när jag har skådat igenom detta..

/H
Skriv svar