Hjälp med att bygga poolstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Jag skulle behöva lite hjälp med en styrning till min pool som snart ska byggas.

Mina kunskaper inom elektronik är ungefär som inom tyska. Kan förstå när jag hör det men har svårt att konstruera något själv :)

Det som ska göras är följande.

*Solvärmen ska automatstyras med en trevägsventil. Vilket innebär en differenstermostat som styr en spjällmotor av
modell Tour&Anderson TA FM24BB 24v 50/60hz 10va 3w 15nm. Blocketfynd som kändes användbart

*Tryckvakt som slår av pumpen om den går torrt. Behövs troligen en fördröjning från det att pumpen startar till tryckvakten aktiveras så att trycket hinner byggas upp.

*Timerstyrning av hela paketet eftersom jag troligen låter pumpen vila några timmar under natten (måste räkna på vattenflöden där)
Antar att det blir en vanlig DIN monterad timer i centralen.

Difftermostater har jag hittat ritningar på ett antal mer eller mindre enkla och fungerande varianter. Det jag däremot är helt vilse i är hur man styr spjällmotorn med termostaten.

Nån som har lust att hjälpa till med idéer, materialval samt kopplingsschema?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av AndLi »

Spjällmotorn du har köpt är alltså en 24VAC med fjäderåtergång och två ändlägesbrytare.

Det betyder att du med den motorn bara kan styra trevägsventilen i de två ändlägena. Det blir inte mycket till reglering...

Återgången med fjädern brukar väl ta 20-30 sec, det står på din motor.
Visst skulle man väll kunna pulsa motorn och på så sätt ligga och jobba mot fjädern hela tiden, men det skulle nog kräva någon typ lägesfeedback
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Ja det var tanken med spjället, att antingen öppna eller stänga trevägsventilen. Har alltså inget behov av att köra ut en del av vattnet på taket och resten ut i poolen. Förhoppningen är väl att ventilen mer eller mindre ska öppna på morgon/förmiddag för att sedan stänga på kvällen. On/off helt enkelt.

Edit: Såg att du är från Enköping, bor själv i Hummelsta.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av AndLi »

Hittar du en difftermostat som har ett relä på utgången är det enkelt att styra spjällmotorn.
Du behöver "bara" koppla 24VAC från en transformator via en av kontakterna till spjällmotorn.

Torrkörningsskyddet löses nog enklast med ett tillslagsfördröjt relä (med NC kontakt) som kortsluter tryckvakten tills trycket har kommit.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Kan du på något sätt hjälpa mig att göra praktik av detta?
Materiallista och schema alternativt bygga ihop en komplett styrning för en slant eftersom vi nu bor några km från varandra.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av AndLi »

Går nog att lösa... :)

http://shop.conrad.se/websale7/Temperat ... 62_2408005
Får titta på resten ikväll..
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Låter ju helt perfekt. Ta en funderare och återkom när du har en plan. Egna reflektioner är välkommna :wink:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av danei »

Att kalla det för motor är lite lustigt.

Jag förstår inte var det är ventilen ska göra.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Ventilen styr flödet antingen från pump->solfångare->pool eller i andra läget Pump->pool.

Angående motorn vet jag inte riktigt vad du menar...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av danei »

Så pumpen har alltså någon annan funktion är att cirkulera vatten i solfångare också. Det förstod inte jag.

Glöm min motor kommentar, den var inte under byggd.
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av cobree »

Är det inte så att det vattnet går igenom något vattenfilter också? Det flödet är ganska stort i allafall hos mig, kommer det att hinna bli varmt? Jag har en separat pump som bara går till solvärmen, en enkel dräneringspump ifrån Jula
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av danei »

Energin från solpanelerna går inte ner om flödet ökar, snarare tvärt om. Det är energin som är det intressanta, inte uttemperaturen.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Det finns hur många diskussioner som helst om det här på olika forum.
Utan att vara nån fysiker så skulle jag nog säga att verkningsgraden blir bättre ju större differensen mellan det som värmer och det som ska värmas.

Fördelen med att använda poolpumpen även till värmesystemet är att man då bara behöver ha en pump igång som drar ström. Vet inte vilken effekt din pump har men gissar på iaf 3-400w, det blir pengar på en säsong. Då har man plötsligt betalat för solenergin.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av danei »

Jag håller med. Du ökar verkningsgraden lite med ett högt flöde. Vad jag ville säga var att cobrees inlägg var irrelevant.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

För att återgå till ämnet.

Kom på att man kanske skulle ha något som stänger av pumpen om man får en läcka på något. Skulle ju vara så där lagom roligt och komma hem och hitta 30m3 poolvatten i garaget.

Vet att jag har givare till vanliga fuktlarm som man köper för att lägga under diskbänk och diskmaskin. Är en tygremsa med någon slags givare i. Nån som vet hur dessa givare fungerar, är det någon slags NC/NO eller är det resistansen som ändras när den blir blöt?
Antar att detta inte komplicerar till det så väldigt mycket.

Antar att denna skulle kunna användas som fördröjning till pumpen.
http://shop.conrad.se/websale7/Till-%2f ... 6%2fmd5%7d
Skriv svar