Hjälp med att bygga poolstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av cobree »

Vad jag menade är att min poolpump för filtrering pumpar 600l/min 2" anslutning koppla in den på solvärme slingan med en diameter på 15 mm ger ganska högt motstånd som jag inte pumpen mår bra av, tror jag därför en klenare pump till detta.

Annars har jag en vanlig timerstyrning till poolpumpen kopplat via en kontaktor 3-fas, allt detta kopplat via jordfelsbrytare.
Till solvärme pumpen planeras använda ngn slags tempgivare som startar och stänger av solpump, har idag direkt styrd på/av via nexa enhet 230V.

Bra ide med en avstängning av pump vid eventuellt läckage... har nedsprängt poolrum som det sitter en dräneringspump för grundvatten runt poolen vore inte så roligt om den fylls... det borde gå att koplpa samma nivåvakt som jag har till länspumpen, köpt på jula...
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av Båtdoktorn »

I en Logo har du allt du behöver. Och du får det som du vill .. :)

http://www.automation.siemens.com/mcms/ ... fault.aspx
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Jo jag har sett flera som byggt fina stysystem till pool med plc. Jag inser att fördelarna är många och troligen enklare att lägga till och ändra funktioner. Men jag antar att en nackdel är priset. Har iofs sett plc som inte kostar alltför mycket men räcker dessa till?

Nån som kan länka till en sida med priser och vad man som minst behöver.

Känns som lite överkurs för mig. Men går det att få ihop till ungefär samma pengar och det inte är alltför avancerat att lära sig så kan det ju vara intressant.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kan ställa up med lite microdator kodning om det skulle visa sig att det bär åt det hållet.

Bor oxo i Enköping (eller MadTown) vettu.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Lustigt att det poppar upp så många "grannar" Ja vi får väl se vad det blir av det.
Användarvisningsbild
rickardg
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 november 2008, 07:37:09
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av rickardg »

För en 15-20 år sen hade allt om elektronik (numer Elektor) en ute/inne-temperaturindikator, som visade på om det är lönt att öppna fönstret för att få det kallt/varmt. Den bestod av en komparatorkopplad OP med hysteres. Den konstruktionen körde jag rakt några år på mina föräldrars pool för att öppna/stänga en fjäderbelastad motorventil för solfångare, väldigt enkelt om man inte vill ge sig på att bygga nått med en microcontroller.

Tryckvakten är inte nån bra idé. kommer med stor sannolikhet krångla en massa, däremot nivåvakt som stänger av vid översvämmning låter vettigt och som en mer hållbar lösning.

Timer-delen är väl enlast med en timer från clasohlson eller nått.

Börja med ovanstående och kör med det under tiden du lär dig programmera microcontrollers och kan göra en egen lösning som fixar allt :wink:
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Varför skulle tryckvakten krångla menar du? Har sett flera som kör med sånt i sina anläggningar. Men utveckla gärna om det är någon kunskap du har som jag har missat...
Användarvisningsbild
rickardg
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 november 2008, 07:37:09
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av rickardg »

Har avverkat flera mekaniska tryckmätare i föräldrarnas pool då de inte överlever miljön fastän de såldes för ändamålet, och jag kan tänka mig att motsvarande elektronika mätare är känsliga men som alltid får man vad man betalar för så det går säkert att köpa grejjer som håller bättre. Har på 17 år inte aldrig råkat ut för någon läcka när pumpen gått obevakad, så min egentliga poäng var att väga sannolikheten att funktionen verkligen gör nytta mot sannolikheten att funktionen krånglar och skapar andra problem.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Då är förstår jag vad du menar. Men trots allt ska tryckvakten motverka en av de troligaste haverierna nämligen att pumpen går torr. Det finns ju ett antal saker/händelser som gör att pumpen inte får vatten. Detta innebär med stor sannolikhet att pumpen går sönder. Men det är klart att givare har lite svårt att orka med klorvatten. Men den risken är jag nog villig att ta med tanke på funktionen den står för. Men då ska jag tänka på att försöka köpa någon lite tuffare modell.

Som läckagelarm tänkte jag använda en fuktsensor. Risken är ganska stor att man inte får någon större tryckförändring trots att det läcker ganska skapligt.
Användarvisningsbild
rickardg
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 november 2008, 07:37:09
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av rickardg »

edit: skickade samma två ggr. tog bort inlägget
Senast redigerad av rickardg 18 april 2010, 15:47:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickardg
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 november 2008, 07:37:09
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av rickardg »

Mäta strömmen till motorn kan kanske indikera torrkörning annars(?), funkar det bör det vara mer driftsäkert.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Ja det är ju ingen dum idé. Då slipper man dessutom problematiken med givare som ska in slangar och vara täta. Hur avancerade saker är det för att mäta ström i vissa intervaller.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av BMI »

Jag tror att en centrifugalpump är svår att mäta strömförbrukning på för att sedan dra någon slutsats om den går torr eller mot stopp. Misstänker att man inte ser så stor skillnad på de olika driftfallen på en sådan här poolpump
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av Pajn »

Borde inte en flödesmätare på inloppet till pumpen fungera och vara driftsäkrare än en tryckvakt?
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Hjälp med att bygga poolstyrning

Inlägg av linkan222 »

Kollade lita snabbt på ELFA och den enda flödesgivaren för 50mm ligger på över 6000kr :shock: . Kanske finns billigare alternativ om man letar lite. Men man kan byta många tryckvakter för 6000-7000kr
Skriv svar