funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Inlägg av grym »

som ni säkert vet så håller jag även på med skytte och det finns en sak jag borde börja prova men jag hittar ingen vettig ingånstanke i det hela

en modell av skytte består i att träffa upphängda hardoxplåtar, härdade stålplåtar

bara uttprovandet av upphängningen var jobbig, nu hängs dom upp i kraftiga gummiremsor , som bultas i plåten med m16 12.9 bultar, allt annat är för klent, skjuts sönder direkt

jag vill ha indikering av träff elektroniskt, frågan är bara hur och till vilket pris

dom stora plåtarna på långa håll är enklare, där kan man kanske ha en vibrationssensor bak på plåten
när man har en stor plåt långt bort så blir kraften i träffen inte så brutal

men på små plåtar och nära håll så är det brutalt, plåten vräks bakåt ungefär som om man får in en fullträff med en hammare
så aktiv elektronik därbakom lär inte bli så långlivad

förslag?
kablar kan man glömma, dom blir sönderskjuta
avståndet till säkert elektronik är ungefär en meter

det måste vara rimlig eller justerbar känslighet, träffar man gummit svajjar det till lite, och det kan ju blåsa en del

elektronikan kan vara en meter rakt ovanför, på plankan man skruvar upp gummit på

frågan har varit uppe innan, men det är nytt år och nya tankar som behövs :oops:
ds77

Re: funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Inlägg av ds77 »

En mikrofon en bit därifrån(så nära man nu vågar ha den) och lite enklare signalbehandling borde kunna fungera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, glönde att säga :oops: , kan finnas 5-10 plåtar i vart ställ
så man måste detektera var för sig
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade faktisk testat att ha en ultraljudsmottagare och se reaktionen på den. Trigger den ordentligt är det ganska enkelt att rikta och på det vis sortera ut vilken som träffas.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har varit ute för samma problem, men vi löste det så att vi satte en induktiv givare på baksidan och då vi hade runda "mål" på en tavla gjorde vi dom i hardox, sen ett lite mindre hål i tavlan, skruvade fast målen med fjädrar bakom och vid träff trycktes dom in och givaren indikerade, Satte en lampa ovanför tavlan som tändes, nackdelen var att vissa siktade på lampan istället :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

men rörelsen vid träff är "samma" varje gång?

Så en strömbrytare som sitter i en pendel på baksidan av plåten kan bli "tryckt" på när plåten svänger bak?

Jag skulle nog ha en multi-fjärrkontroll av billigaste typen på varje tavla, typ en sådan som kostar 49kr på rusta. Olika tavlor skickar olika koder.

Allt kan ju vara i en genomskinlig plastpåse om man vill ha det vattentätt.

Så kan man ha flera olika saker som kan taemot IR-signalen. Kanske en PC eller en pic ...

... eller en mp3-spelar som spelar filen muuu.mp3, bäää.mp3 eller fuck_du_missade.mp3 beroende på vilken fjärr som ger signal.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man kan ha en (hyffsat) blankpolerad baksida på plåten borde kanske en enkel reflektionsgivare funka?

Kapacitiv eller induktiv givare kan kanske vara ide också.
PTC

Inlägg av PTC »

Det var en induktiv givare jag satte på de jag gjorde och det kunde blåsa hur mycket som helst, de blev bara påverkade när målplattan trycktes in
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, portabla ställ, och olika energimängder i träffarna beroende på kaliber och avstånd(300-1000m)

eftrsom dom hänger så finns det inget bakom att hålla reda på läget, och träffarna kan som värst bli , brutala

den optiska har jag funderat på men funderar på solljus och smårörelser

ultraljud skall provas
sneaky

Inlägg av sneaky »

Min första tanke var att använda någon slags retroreflektor fäst på baksidan av plåten. Ovanför har man sedan en riktad IR/laser/motsv. som väntar på att strålen bryts. Reflektorn borde kunna göras tillräckligt stor för att klara av mindre vindpustar men ändå vara tillräckligt liten för att en direkt träff ska svänga bort den ur strålen. Bara en tanke som troligen inte är praktisk hehe.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur funkar en piezohögtalare klistrad bakpå varje plåt? Ger ju utström vid vibration och inte så dyra.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

hmmmmmmmmmmmmm

vad det var svårt att läsa innantill idag då :shock:

grym skriver
kablar kan man glömma, dom blir sönderskjuta
och träffarna kan som värst bli , brutala
Finns inte en chans att nåt kan limmas fast som håller ej heller skydda kabel.

en till som är aktiv i skyttesvängen
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Du nämner att gummibanden fästs i en planka ovanför målet? Kan man inte sätta en enklare kraftgivare i infästningen av gummibanden? Det kanske är knepigt att tolka signalen, men du slipper alla former av elektronik i närheten av träffytan. Såvida inte någon väljer att skjuta på plankan då och då?
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

hej, jag är själv jägare och skytte är kul. gick på skytte när jag va mindre men sedan blev det annat som tog mera av min tid och kompisen jag gick med slutade så då tappade man intresse.

En sak jag tänkte på är juh att när kulan deformeras så blir ju en del av energin till värme. undrar om det går att känna av den på något vis. jag tror säkert att om man kunde kombinera en höghastighetskamera och en värmekamera så skulle man kunna se kulan både deformeras och blir varm. men det sker nog för fort för att man ska kunna lösa det på ett billigt sätt och det är inte praktiskt att ha så dyra grejjor sittandes i skogen :P men det kan vara värt att experimentera med kanske, om man har rätt grejjer, någon annan har kanske något förslag på sensor som skulle kunna känna värmen på något vis.

en annan tanke på samma bana är väl att, eftersom det frigörs så mycket energi. eller inte frigörs men omvandlas, så tänker jag ifall det kanske skulle gå att känna av någon form av EMP, radiovågor, någon form av elektrisk energi från den på något vis. dock antar jag att risken för störningar kanske är rätt så stor.

edit. ang. kablage till någon form av sensor så kanske man kan använda 2 jordflätor som kan sitta bakom gummit, dom kanske tål en kula, ifall den inte river sönder dom.

lite bilder skulle vara kul. :D

följer detta med spänning, intressant.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En enkel anordning med våg då? Du fäster ett av fästena i ett plattjärn som är ledat. Efter leden har du en vikt som du skjuter bort tills den tippar ner. En microbrytare på detta och det borde fungera om man inte skjuter sönder hela fästet.
Skriv svar