Så äntligen samlade jag ihop pengarna för att bygga CNC fräs och nu tänker jag sätta igång.Fick ett lån på 10k och ska sälja min canon eos400d med makroobjektiv,kommer sakna den men man måste gå vidare.
Min budget är på MAX 20k
Tänker bygga den i aluminiumprofiler för jag har inte alla verktyg för att såga och skruva,blir lättare så här.
Mått på den vill jag ha 80x100cm men helst 100x120cm.För det mesta jag ska fräsa är trä,plast och plexiglas kanske aluminium om det går fixa för de pengarna. En till sak som är viktig för mig,jag vill att den övre delen ska flytta fram och tillbaka Z axel asså inte själva plattan där man fräser,jag tror ni förstår vad jag menar

Och det sista,jag tänker rita i artcam vad rekommenderar ni?
MEN finns en liten problem,jag har inte lika mycket KUNSKAP om CNC som ni

Så det jag undrar om det går bar att de som har bra kunskap om CNC hjälper mig välja stegmotorer,muttrar,profiler,fästen osv och tipsar mig på den här tråden.Jag beställer,bygger och lägger upp bilderna(tyvärr kommer de inte vara lika bra för min systemkamera ska bort

Det första jag tänkte ta är aluminiumprofiler,muttrar och övriga delar som behövs för att bygga ramen.Snälla hjälp mig för jag vill verkligen lyckas med den här bygge och behöver den jätte mycket.

Hoppas ni förstår mig,och hoppas ni förstår mitt svenska för jag är dålig på svenska

Har ni frågor så ställ gärna.
Så länka gärna och tipsa mig vad ska jag köpa