Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Edi

Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!

Inlägg av Edi »

Hej!
Så äntligen samlade jag ihop pengarna för att bygga CNC fräs och nu tänker jag sätta igång.Fick ett lån på 10k och ska sälja min canon eos400d med makroobjektiv,kommer sakna den men man måste gå vidare.

Min budget är på MAX 20k
Tänker bygga den i aluminiumprofiler för jag har inte alla verktyg för att såga och skruva,blir lättare så här.
Mått på den vill jag ha 80x100cm men helst 100x120cm.För det mesta jag ska fräsa är trä,plast och plexiglas kanske aluminium om det går fixa för de pengarna. En till sak som är viktig för mig,jag vill att den övre delen ska flytta fram och tillbaka Z axel asså inte själva plattan där man fräser,jag tror ni förstår vad jag menar :D
Och det sista,jag tänker rita i artcam vad rekommenderar ni?

MEN finns en liten problem,jag har inte lika mycket KUNSKAP om CNC som ni :( Jag har läst lite hur stegmotor funkar osv men det är min första bygge så jag är osäker att göra det på egen hand!Så kom EF i frågan!
Så det jag undrar om det går bar att de som har bra kunskap om CNC hjälper mig välja stegmotorer,muttrar,profiler,fästen osv och tipsar mig på den här tråden.Jag beställer,bygger och lägger upp bilderna(tyvärr kommer de inte vara lika bra för min systemkamera ska bort :cry: )

Det första jag tänkte ta är aluminiumprofiler,muttrar och övriga delar som behövs för att bygga ramen.Snälla hjälp mig för jag vill verkligen lyckas med den här bygge och behöver den jätte mycket. :D
Hoppas ni förstår mig,och hoppas ni förstår mitt svenska för jag är dålig på svenska :oops:
Har ni frågor så ställ gärna.

Så länka gärna och tipsa mig vad ska jag köpa :D
gripner

Re: Mitt första CNC bygge/EF hjälp mig!

Inlägg av gripner »

20000kr är rätt stor budget, kan få skapligt fina saker för de pengarna. Stora frågan är vill du använda saker som är lätta att få tag i är bra men inte superbra. Eller vill du leta som en tok efter de bästa grejjerna till fyndpriser i ett halvårs tid framöver.

Om du snabt vill komma igång
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings
där kan du beställa packet med glidlager, kulskruv, kulskruvs lagerhus, kraftöverföringsbussningar mellan kulskruv och stegmotor. allt bearbetat / kapat etc efter dina önskemål!

http://cgi.ebay.com/3-Axis-TB6560-CNC-S ... 1c0e4c8e47
exempel på mer än dugligt breakout + stegmotordrivning för 3 axlar.

Stegmotorer, nema23 brukar anses lagom på 1-2 newton beroende på vad du önskar bearbeta/hastigheter.
Finns att få tag på på ebay givetvis för en billig peng, finns även här i sverige för under 1000kr för 3st

spindel, http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... cts_id=969&
smidig att få fast, behöver dock stöd högst upp, kan inte ha den sittande bara längst ner som de flesta verkar köra.
5000varv innebör att du kan inte borra hål med borrar som är specielt stora utan man får fräsa hål men man slipper ju göra en egen spindel med remdrift/växellåda vilket man behöver om man kör med tex en DC motor man råkat hitta. Högre varv = högre matningshastighet så glöm allt vad 11000rpm och upp heter om du vill bearbeta aluminium då och då.

vad gäller aluprofiler, tror inte riktigt på dem pga av att man får skruva ihopp dem. Svårt att uppnå pression. tror mer på en svetsad eller hoppskruvad med styrpinnar konstruktion som sedan kan bearbetas i ett stycke (planas etc)

Lycka te!

edit:
vad gäller din önskan om att Z axeln flyttas X och Y leds istället för att bordet flyttar sig y leds innebär att du får ha en rörlig "X bom" y-ledes, detta är vingligt mest på grund av att xbomen glider y-ledes på för kort utplaserade lager, för att komma ifrån det får man tex göra y lagringen mycket längre än vad y arbetsytan är

se bild, övre delen blir enorm brytkraft i, den undre blir liten brytkraft och mycket stadigare, dock blir arbetsytran y ledes mindre vid samma läng på glidlager.
Bild
Edi

Inlägg av Edi »

Tack för dit svar,hjälpte mig verkligen mycket.
Jag vill både komma igång men inte heller köpa skräp.
Angående X och Y,är det stor skillnad eller?Det kan inte var så farligt?
gripner

Inlägg av gripner »

De sakerna jag länkat till är absolut inte skräp, i mitt tycke mycket prisvärda. Men givetvis finns det alltid bättre saker, men då snackar vi helt andra pengar oxå.

Personligen tycker jag att man förlorar aldeles för mycket arbetsyta om man gör en rörlig portal y-ledes med en bra sepparering av glidlagrena för att inte få en väldigt ostadig konstruktion. Men det är vad jag tycker, finns säkert andra här som tycker anorlunda
PTC

Inlägg av PTC »

Det är det inte, men X-axeln är den axeln som behöver mest kraft eftersom den ska släpa på hela tyngden om du har en portal medans Y-axeln släpar på mindre tyngd
Edi

Inlägg av Edi »

gripner skrev: Personligen tycker jag att man förlorar aldeles för mycket arbetsyta om man gör en rörlig portal y-ledes med en bra sepparering av glidlagrena för att inte få en väldigt ostadig konstruktion. Men det är vad jag tycker, finns säkert andra här som tycker anorlunda
Jag tycket alltid man förlorar mycket arbetsyta om man använder X-led,eller?Hur mycket kan Y-led väga?
gripner

Inlägg av gripner »

Det har inte med tyngden att göra, utan hävstångseffekt samt hur du sprider ut den.

ta ett högt torn och blås lite på toppen av tornet, blir en väldig brytning vid tornets fot.
Samma sak gäller när man har en Y axel som rör sig. när fräsen trycker mot godset bryter det runt yaxelns lagring, man kan gå runt det genom att ge yaxeln glidlager som är utsprida på längden.

kanske färenklat kan säga, en triangel står stadigare än en smal kvadrat (uppåt) om dom har samma yta.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En sanning med modifikation. Det största trycket på traversen (tornet) blir långt ner, där frässtålet bearbetar materialet.
Det är främst vid tomgång som man kommer högre upp med Z, och därmed en ev. större brytning av tornet.
Men då är krafterna desto mindre.

På min nya stora fräs har jag gjort lite annorlunda. Jag har flyttat upp vagnarna, eller flyttat ner materialet,
så tornet, och därmed brytningarna, blir betydligt mindre.

Ska du få det stabilt, tänk allt i trianglar. En fyrkant är två trianglar.

Glöm inte att printa ut å gör en modell först. Tex i trä och/eller papp.
Då ser du svagheterna mycket tydligare, och före du lagt ut tusenlappar.
Den behöver absolut inte fungera å röra på sig. Bara du ser flexet.

Edi: Ska du rita fräsen i ArtCam, eller det du ska använda den till?
gripner

Inlägg av gripner »

Även om Z är långt ner mot bordet är ju fästpunkten för z axeln "högt" up på X bomen så brytningen i y lagrena blir ju det samma. kanske inte syns lika mycket men det är ju för att Z flexar när den är nere långt.

Skräpskisser i google sketch up
Bild
Försöker ilustrera med brunt, y glidlager som det bryts väldigt runt när man rör sig yledes.
rör man sig x ledes blir det ju en skevning (röda blobbar) oxå enligt bild som blir större iom att lagret ger en rotationspunkt.

Bild
Sprider man istället ut lagrena för Y så här blir det mindre brytning.
Senast redigerad av gripner 30 december 2009, 21:11:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får ursäkta, men vad är skillnaden på dom två bilderna?
gripner

Inlägg av gripner »

nu ere 2 olika bilder
sumpen

Inlägg av sumpen »

Denna skall jag följa, så kanske man lär sig något själv.

Lycka till Edi!
PTC

Inlägg av PTC »

En liten fråga, X-axeln är det inte den nedersta axeln? längsgående
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

De flesta brukar nog säga Y om den, men det beror på hur man ser på sin maskin...
PTC

Inlägg av PTC »

Och jag som kallat den för X-axel :humm: :humm:
Tror det är yrkesskada, på jobbet är fräsarna så.
Skriv svar