Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av PHermansson »

För att slippa alla dessa väggvårtor (blir ju inte färre när man bygger massa lysdiodbelysningar) så är det nu dags att konstruera ett lågvoltsnät. Tiden är i vanlig ordnad begränsad, så det blir en del fusk...
För att hålla spänningsfallen i kablarna på en rimlig nivå utan att behöva allt för grov kabel är tanken att spänningen ska vara 24 volt. 48 volt hade varit ännu bättre, nackdelen med att gå över 30-35 volt är att det blir svårt att använda 78XX-regulatorer till de prylar som drar mindre ström. För att undvika alltför långa och fula kabeldragningar med alltför mycket spänningsfall tänker jag mig att använda olika zoner med separat strömförsörjning. Detta gör det dessutom möjligt att slå av och på prylar med Nexamottagare zonvis.
Nu kommer vi till fusket... Istället för att börja leta lämplig transformator och designa en nätdel är tanken att låta zonerna drivas av en universel laptopadapter från DX (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15647). $19.95 för 5A@24V är nog svårslaget.
Ska nu kolla vidare efter lämpliga kontaktdon, och om det finns omvandlare 24V->5Vför rimligt pris. Tänker mig typ en ciggpluggsadapter avsedd för lastbilsbruk...
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av Nerre »

Jula har haft billiga ciggtändar->USB (tror de kostade 69 spänn) som klarade 24 V. Men vet inte om de har dem kvar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av Andy »

Ähum.. det finns fina omvandlare här: http://www.tradera.com/EriPower-DC-DC-o ... _101983555

Flertal = lägre pris! :)
AndGo
Inlägg: 27
Blev medlem: 2 april 2008, 19:15:04
Ort: Stockholm

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av AndGo »

Nu får ni gärna slå mig på fingrarna om jag har fel, för jag är rätt usel på el.

Kan man inte köra med låg växelspänning i hela nätet för att minska spänningsfallet i kablarna
och sedan likrikta vid väggutaget?
Det här kanske är en tankevurpa av mig.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av blueint »

AndGo, Det är en fatal tankevurpa.
Det är spänningen rakt av samt kabeltjockleken som avgör direkt energiförlusten.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av PHermansson »

Vi har diskuterat det i en tråd tidigare, och egentligen är väl 48 volt det optimala vad gäller spänningsfall kontra ofarlighet. Men som jag skrev ovan, då blir det svårt att använda vanliga regulatorer om man skulle få för sig det. Lösningen på spänningsfallet får istället bli inte alltför långa kablar, alltså zoner runt varje 220-uttag.

Den här pallar 24 volt och 1,2A, räcker en bit för $5.87:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26588

500mA, $1.78:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27331

Kablar med fina anslutningsdon:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15234

För Powerleds räcker de kanske inte långt... får hitta på nått annat där.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tycker också att 48V är vettigast, det finns gott om linjära regulatorer som klarar även den spänningen exempel. Vill man ha större strömmar använder man såklart en switchad regulator.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av bearing »

Vinner du verkligen något på att använda lågspänningsnät om du ska använda linjära regulatorer?
Du tar hänsyn till förluster i kabel, men den förlusten måste ju vara helt försumbar jämfört med förlusten i en linjär regulator!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av blueint »

se.farnell.com - Lämpliga linjära regulatorer (-40°C .. +125°C)

Förluster beror förstås också på hur många ampere som tas ut via dom linjära regulatorerna.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av Mindmapper »

Tar du ut 5V 2A dvs 10W till en apparat, får du en förlust på 38W i omvandlingen från 24V till 5V. Sen har du lite förluster i 230/24V omvandlingen också. Det enda vettiga är att använda switchade omvandlare eller behålla väggvårtorna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av squiz3r »

Mindmapper: Han skrev väl att han skulle ha switchat på de sakerna, men att han kanske kunde få för sig att använda linjär regulator till saker som drar mindre ström. Det tolkar jag som att om man tex bygger något med en PIC som vill ha 5v ~10mA tex. Då skulle man förlora 0,01 * (24-5) = 0,19w inte så farligt...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av bearing »

Har en switchad DC/DC-omvandlare högre verkningsgrad än en switchad AC/DC-omvandlare?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av PHermansson »

Precis, jag tänker ju inte dra 2A genom en linjär regulator. För Powerleds och liknande får det bli switchande, men det känns som lite overkill för de mindre ledbelysningarna som drar <100mA.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av Nerre »

Ja, lite bättre bör den nog vara, eftersom du slipper förlusterna i likriktardioderna. Men framförallt blir de ju mindre (storleksmässigt) eftersom du kan slippa trafo (för step-down behöver du ju knappt en drossel, det räcker ju med en switchkrets och en konding nästan).

Annars är väl det mest intressanta med ett klenspänningsnät att man kan mata det från t.ex. batterier.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Lågvoltsnät (ett fuskbygge)

Inlägg av PHermansson »

Den tanken finns som en framtida utbyggnad... ett par blyackar, en stepup och solpaneler.
Skriv svar