BT till TV:en

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jonasgr
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2018, 00:23:30

Re: BT till TV:en

Inlägg av jonasgr »

Nästan 10 år senare är denna frågan aktuell (för mig) igen, fast lite inverterat :-)

Jag är lat, så jag kör Sonos 5.1 med min TV. TV:ns fjärr skickar bluetooth, Sonos bästa "centerhögtalare" (playbar) kan bara lyssna efter IR. Fjärrkontrollen till min tv är kompetent, det är faktiskt den första teve jag haft som är tillräckligt smart för att fungera som smart-tv för mig, men jag kan inte sänka eller stänga av ljudet med tv-fjärrkontrollen utan måste då starta upp Sonos-appen på telefonen, välja rätt grupp, för att sen justera volymen.

Sonos playbar stödjer IR så om min TV:s fjärrkontroll skickat IR istället för bluetooth hade jag kunnat höja/sänka ljudet med med tv-fjärr.

Så då kommer frågan: känner ni till någon produkt som tar emot BT och skickar ut IR? Det kan egentligen vara vilken IR-signal som helst som skickas ut, jag behöver kunna skicka ut två separata IR-signaler (höja/sänka), mute är en bonus.

Med tid skulle jag säkert kunna läsa mig till något och bygga med i tider av skilsmässa är jag matt (det är därför det sitter överprissatta Sonos här från första början) så jag hade väldigt gärna köpt en dosa som tar emot bluetoothsignaler och skickar ut IR-signaler. Jag har googlat en halvtimme men faktiskt inte hittat något, jag hittar bara åt andra hållet.

Jag är jättetacksam för tips!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: BT till TV:en

Inlägg av mrfrenzy »

Slå på HDMI CEC i både TV och Playbar och se till att hdmi-kabeln är kopplad i rätt port i båda ändar (ofta är det bara en eller två portar som stödjer ARC/CEC).
Då kommer TVn skicka kommandon för volym upp och ner via hdmi-kabeln.
Den kommer även starta och stänga av Playbaren ihop med TVn.


https://en.community.sonos.com/home-the ... am-6810049

Edit: Playbar är tydligen en gammal produkt utan HDMI, den har endast optisk ingång. Tyvärr finns det nog inget annat sätt än en att koppla en separat receiver emellan.
Blåtand är nämligen bara ett Point-to-Point protokoll, du kan inte ha två enheter som lyssnar på en sändare.
jonasgr
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2018, 00:23:30

Re: BT till TV:en

Inlägg av jonasgr »

Nej, Sonos BEAM, en sämre produkt för halva priset, stöder ARC/CEC

Bluutooth kan sända samma signal till sju enheter (kallas piconet). Jag har aldrig nyttjat det själv men har ändå inte gett upp hoppet... ännu.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: BT till TV:en

Inlägg av Johanb »

Kan du ha en enhet som lyssnar på CEC och översätter till IR?
jonasgr
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 december 2018, 00:23:30

Re: BT till TV:en

Inlägg av jonasgr »

Kanske, men då är jag på djupt vatten och får säkerligen lägga 40 timmar (om jag ens lyckas)
Det hade onekligen känts bekvämare med en standardprodukt.

Kanske är det som MrFrenzy skriver ovan att jag inte lyckas sända BT-signalen till två mottagare. Även om protokollet stödjer det kan det finnas begränsningar i fjärrkontrollen.

Då hade jag gärna sett en produkt som tog emot BT som tog emot och relayade alla signaler utom två, tre st som skickas som IR.
Skriv svar