Mäta avstånd 0-30 cm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mäta avstånd 0-30 cm

Inlägg av Henrik »

Jag funderar på att kunna komplettera min kommande CNC med en 3D-scanner. Då behöver jag förstås kunna mäta avstånd, på alla typer av material ca 0-30cm (+/- 0.01mm) - till ett rimligt pris.
Har någon förslag på principer som kan tänkas fungera?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Måste vara svårt. Jag har kollat lite på 3d scanners som använder laser för att mäta sej fram. Men minsta lilla blänk gör att det blir fel. Även om man scannar hud så måsta man nästan pudra för att inte svett och fett i huden ska ge några konstiga reflektioner.

Du skulle kunna ha en mätprob som "petar" på objektet istället, då spelar matrialet ingen roll.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Låter vettigt med något som petar på objektet. Iofs kan metoden ställa till problem; en god vän gör bilmodeller i lera, han vill scanna innan leran torkat. Och hur ser man till att "petproben" inte fastnar i håligheter med tvära väggar?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Det kanske är så att man helt enkelt får göra lite förhand. Man har mät"pinnen" på en robotarm som man själv går runt och "petar" med. Dagens 3d-scanner program brukar kunna göra curvor mellan punkterna, istället för att man läser in objektet som polygoner så blir det mer som en nurbs yta. Detta gör att man inte behöver "peta" runt så mycket.
Tror det kan vara svårt att få en sån här "petrobot" att funka helt utan övervakning.

Ett annat sätt man kan få in 3d objekt med är att man projeserar ett rutnät över objektet och så använder man en vanlig kamera och program som räknar ut hur rutnätet har distorerats. Men det brukar inte bli så hög upplösning med denna metoden.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ultaljud? Eller det fungerar inte på mjuka material?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jag har velat mäta liknande saker - med noggrannhet - för en kretskorts-fräs. Det enda som jag har hittat (som verkar vara vettigt) är en typ av absoluta givare som använder sig av en metod som kallas 'Magnetorestrictive'.
Svindyra är dom.
:(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man ska mäta mot fuktig lera borde man kunna lägga en spänning på leran och peta med en nål som man mäter om det blir någon potensial på. hög ohmigt. Då kan man backa inna man har lagt kraft bakom nålen. Om man grovt mäter upp några punkte mauelt så kan man låta datorn förfina modellen utan övervakning. Men det blir bra mycker lättare om den vet var modellen är när den börjar. Bara att göra ett nytt program till fräsen ;-)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

kommer det inte väldigt snabbt bli lera på nålen, som torkar...

/Johan
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Jag tror bästa lösningen är att scanna för hand (alltså en arm med mätare i lederna eller något liknande, alla andra fungerande lösningar är nog för dyra), eftersom en robot inte skulle generera någon bra modell(den vet inte var det finns detaljer och annat), annars kan man ju köra med rutnäts-metoden...
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

lasern från en cdspelare borde fungera
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

typ laser och en ccd sensor vid sidan så man kan få ut vilken vinkel ljuset kommet tillbaka i..
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

"Professionella" bil designers använder sig av "pinnen på robot arm" metoden. Som tidigare sagts finns det några sensorer i armens leder som kan tala om "pinnspetsens" exakta position. Tyvär kommer denna idé, liksom alla andra bli ganska/väldigt dyr. Hur mycket är du beredd att lägga ned på scannern (i pengar)?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man har en CNC fräs kan man ju modifiera den till att läsa in.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Re: Mäta avstånd 0-30 cm

Inlägg av matseng »

Henrik skrev:Jag funderar på att kunna komplettera min kommande CNC med en 3D-scanner. Då behöver jag förstås kunna mäta avstånd, på alla typer av material ca 0-30cm (+/- 0.01mm) - till ett rimligt pris.
Det behövs en oerhörd precision på ingående delar iallafall om man ska kunna få till +-0.01 mm. Kör man med en såndär multiledad arm med potentiometrar i varje led så behövs det 15 bittars a/d-omvandlare (300 mm / 0.01mm = 30000 = 2^15). Det lär räcka att man kommer i närheten med handen för att ett par av dom bittarna ska börja fladdra.
Skriv svar