Egen telefon-växel
Egen telefon-växel
Lite bakgrund:
Jag har just kommit över en par stycken sådan där gamla ericsson telefoner, med ratt och allt. Dessa tänkte jag att skulle vara ganska kul att labba med, då jag funderade hur man enklast bygger en riktig växel. Först och främst skulle jag behöva ett sätt att leverera ström till telefonerna så de kan fungera, samt ett sätt att få dem att ringa. Sen kan man börja fundera på hur man får växling etc. att fungera.
Så här har jag hittills förstått saker och ting;
För att telefonerna skall fungera behövs cirkus 48VDC mellan trådarna. För att få telefonerna att ringa behövs det cirkus 90 VAC mellan trådarna. Det första bör ju bara innebära att bygga en strömkälla och plugga in, och för det senare funderade jag att man bra skulle bygga en grej som genererar en lämplig vågform och sedan lägga det på trådarna när man trycker på en knapp bredvid telefonen.
Sedan för att få själva växeln att fungera så tänkte jag att en PIC som läser av pulserna från ratten på telefonen och sedan kopplar ihop rätt par telefoner enligt vilket nummer man rattar in. Om man vill ha det riktigt porrigt kan man ju också göra så att två par telefoner kan tala med varandra samtidigt, men det är just nu iaf lite overkill.
Jag funderade lite också på hur de där gamla direkt-linje telefonerna fungerade, de hade ju ingen ratt och gjorde ju att telefonen i andra ändan ringde så fort man lyfte luren... Det skulle alternativt vara en annan möjlighet...
Jag har just kommit över en par stycken sådan där gamla ericsson telefoner, med ratt och allt. Dessa tänkte jag att skulle vara ganska kul att labba med, då jag funderade hur man enklast bygger en riktig växel. Först och främst skulle jag behöva ett sätt att leverera ström till telefonerna så de kan fungera, samt ett sätt att få dem att ringa. Sen kan man börja fundera på hur man får växling etc. att fungera.
Så här har jag hittills förstått saker och ting;
För att telefonerna skall fungera behövs cirkus 48VDC mellan trådarna. För att få telefonerna att ringa behövs det cirkus 90 VAC mellan trådarna. Det första bör ju bara innebära att bygga en strömkälla och plugga in, och för det senare funderade jag att man bra skulle bygga en grej som genererar en lämplig vågform och sedan lägga det på trådarna när man trycker på en knapp bredvid telefonen.
Sedan för att få själva växeln att fungera så tänkte jag att en PIC som läser av pulserna från ratten på telefonen och sedan kopplar ihop rätt par telefoner enligt vilket nummer man rattar in. Om man vill ha det riktigt porrigt kan man ju också göra så att två par telefoner kan tala med varandra samtidigt, men det är just nu iaf lite overkill.
Jag funderade lite också på hur de där gamla direkt-linje telefonerna fungerade, de hade ju ingen ratt och gjorde ju att telefonen i andra ändan ringde så fort man lyfte luren... Det skulle alternativt vara en annan möjlighet...
Re: Egen telefon-växel
47 pers och inte en enda vet något om telefoner? Då blommar nog falukorven allt... 

Nå, nu har jag hittat lite mera info, verkar som om man måste ha 90VAC RMS @ 20Hz för att få ringklockan att funka, så det kan bli lite jobbigt...
Allt om Elektronik hade för några år sedan ett bygge av just en telefonväxel som jag tror passar dig som hand i handske. Leta reda på deras arkiv (finns på hemsidan deras) och sök på telefonväxel...
Annars finns det ju färdiga telefonväxelkort för PC, frågan är ju om de klarar pulsvalstelefoner.
Jeps, nr. 3 1986, dvs. 3 år och 4 månader förrän jag blev född...PeterH skrev:Allt om Elektronik hade för några år sedan ett bygge av just en telefonväxel som jag tror passar dig som hand i handske. Leta reda på deras arkiv (finns på hemsidan deras) och sök på telefonväxel...

De där telefonväxelkorten låter intressanta, undrar om man kunde använda vanliga modem för att uppnå samma sak? Dvs. jäkligt många modem i en dator?
Jag Kan kolla i pärmarna , 86 är precis i begynnelsen när jag började samla AE aktivt. Är inte säker på om de tidiga är kompletta
Kan kolla i morgon
Kan kolla i morgon

Funkar ok med 50Hz till ringsignalen, rakapparat-transformator och eventuellt en effektresistor.
För att känna av lyft lur mäter man likströmmen (så funkar direkttelefonerna).
Kolla AoE gissningsvis 1997-2001 projekt: faxscanner.
Min interkom med två telefoner.
Nätdel:
24Vtrafo----likriktarbrygga---glättningskondensator 220µF 50V----serieresistor 630 Ohm 4W----bypasskondensator 100µF 50V--(ut)
Signaldel (2st), parallellkopplas med telefonerna:
()----Zenerdiod 24V-----Summer----()
Telefonerna seriekopplas, bara att lyfta på luren så tjuter summern i andra änden.
För att känna av lyft lur mäter man likströmmen (så funkar direkttelefonerna).
Kolla AoE gissningsvis 1997-2001 projekt: faxscanner.
Min interkom med två telefoner.
Nätdel:
24Vtrafo----likriktarbrygga---glättningskondensator 220µF 50V----serieresistor 630 Ohm 4W----bypasskondensator 100µF 50V--(ut)
Signaldel (2st), parallellkopplas med telefonerna:
()----Zenerdiod 24V-----Summer----()
Telefonerna seriekopplas, bara att lyfta på luren så tjuter summern i andra änden.
Joo, men nu är ju iden att använda den elektromekaniska ringklockan som redan finns i telefonerna, inte bygga till nåt...
Dock har jag en ganska klar idé. Det finns två alternativ för hur man får 90VDC@20Hz sinus,
1. Man skapar en lågspännings-variant och transformerar upp den. Enda problemet är att det kostar pengar med trafon som klarar 20 Hz.
2. Man transformerar ner nätspänning, likriktar och sedan skapar man vågformen med cirkus 100VDC istället. Enda problemet är att man måste jobba med högspänning, men det är ju i säg inget problem. Frågan är bara om man kan få tag på transistrorer eller MOSFET:ar som klarar av den höga spänningen på ett pålitligt sätt, vilket i säg inte väl skall vara omöjligt, frågan är bara hur dyra de är.
Sedan är bara frågan hur man skapar själva vågformen, vilket är nåt jag inte kan.
Jag skall fortsätta gräva, och jag har skickat email åt en av Bell Systems gamla ingenjörer.
Dock har jag en ganska klar idé. Det finns två alternativ för hur man får 90VDC@20Hz sinus,
1. Man skapar en lågspännings-variant och transformerar upp den. Enda problemet är att det kostar pengar med trafon som klarar 20 Hz.
2. Man transformerar ner nätspänning, likriktar och sedan skapar man vågformen med cirkus 100VDC istället. Enda problemet är att man måste jobba med högspänning, men det är ju i säg inget problem. Frågan är bara om man kan få tag på transistrorer eller MOSFET:ar som klarar av den höga spänningen på ett pålitligt sätt, vilket i säg inte väl skall vara omöjligt, frågan är bara hur dyra de är.
Sedan är bara frågan hur man skapar själva vågformen, vilket är nåt jag inte kan.
Jag skall fortsätta gräva, och jag har skickat email åt en av Bell Systems gamla ingenjörer.
Finns USB-"Telefonadapter" för VoIP applikationer, inte så dyra heller.
Alternativt kan du använda en boost konverter och PWM-Mosfet steg för att få ringsignalen från ordinär 5/12 V.
Alternativt kan du använda en boost konverter och PWM-Mosfet steg för att få ringsignalen från ordinär 5/12 V.
Problemet är att det inte finns några VOIP-adaptrar som klarar pulse (loop disconnect) dialing. Därför skulle jag behöva bygga en adapter för det också (vilket faktiskt är ett parallell projekt, borde starta en tråd för det också.) Jag tror det skulle gå ganska enkelt att bygga en PIC läser pulserna, väntar 5 sekunder, och om inga nya pulser kommer in under de fem sekunderna så pipar den ut numret på telefonlinjen. Borde vara fool-proof så länge VOIP-adapter inte stör sig på att telefonen går on-hook cirkus 100 ggr förrän numret kommer, fast det borde inte vara nåt problem heller eftersom telefonen iaf är off-hook 5 sekunder förrän DTMF-tonerna kommer.
Enda problemet är att jag inte riktigt kan fundera ut i mitt huvud hur man skall få båda tonerna för DTMF-siffra på linjen samtidigt...
Annors så borde det väl vara jätte-enkelt att få 90VAC@20Hz med en PIC, bara att sätta ut en ton på 20Hz på en pinne, och sedan koppla denna pinne till en transistor som förstärker det hela till 40-90VAC? Eller tänker jag helt dumt?
Allt om elektronik hade löst det hela ganska enkelt, de kopplade bara transformerad nätspänning på telefonlinjen genom att koppla två 18V sekundärer i serie och sedan jorda ena ändan, rington ut i andra ändan och "mitten" genom en diod rakt in i en 7815...
Enda problemet är att jag inte riktigt kan fundera ut i mitt huvud hur man skall få båda tonerna för DTMF-siffra på linjen samtidigt...
Annors så borde det väl vara jätte-enkelt att få 90VAC@20Hz med en PIC, bara att sätta ut en ton på 20Hz på en pinne, och sedan koppla denna pinne till en transistor som förstärker det hela till 40-90VAC? Eller tänker jag helt dumt?
Allt om elektronik hade löst det hela ganska enkelt, de kopplade bara transformerad nätspänning på telefonlinjen genom att koppla två 18V sekundärer i serie och sedan jorda ena ändan, rington ut i andra ändan och "mitten" genom en diod rakt in i en 7815...

Visade sig ju vara så förbannat svårt att göra DTMF toner med en PIC, bara att skriva DTMFOUT i PIC Basic följt av vilka siffror man vill ha...
Och koden för att räkna pulser från telefonen finns redan på SparkFUN, så nu är det bara att fundera ut hur man får ut dem från telefonlinjen utan att förkolna PIC:en...

Jag har ett gäng DTMF-kretsar hemma om du är intresserad. Ska kolla närmare när jag kommer hem.
Har du testat att signalera med 50Hz?
Mina telefoner av gammal hederlig modell accepterade 50Hz dock inte vid 50V (lägsta nivå enligt spec) ca. 60-70V räckte om jag minns rätt.
Mina telefoner av gammal hederlig modell accepterade 50Hz dock inte vid 50V (lägsta nivå enligt spec) ca. 60-70V räckte om jag minns rätt.
Har ingen trafo för det hemma ATM, men eftersom det tydligen funkade med 36VAC 50Hz för Allt om Elektronik så tror jag nog att det skall fungera.