Intervallometer de lux

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal

Intervallometer de lux

Inlägg av Gimbal »

Funderar lite smått på att knåpa ihop en intervallometer, dvs den ska se till att min kamera tar kort med inställda mellanrum. Men vad mer kan vara bra att stoppa in för finesser när man ändå tar fram lödkolven?

Lurar exempelvis på att kunna skicka ut pulser för eventuell framtida motorstyrning, eller kanske reagera på insignaler för att trigga kameran...hm.

Som sagt, vad mer kan man stoppa i?
PopUnoNkoK

Re: Intervallometer de lux

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har precis gjort en som triggar kameran via ir, en Nikon d50 och nikon d80. Programmerad i en PIC16F628A
Motorstyrning kan nog vara roligt att experimentera med. Jag har ett par ideer där kameran ska styras samtidigt som den tar kort.
Berätta gärna hur projektet går för dig sen.

MVH Peter F
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

I/O kontakt för framtida subprojekt. Där du bara behöver flasha nytt program för att använda utrustningen?
ICSP kontakt kanske inte är så dumt heller ;)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ställbart intervall, antal bilder, start tid och bulb-läge är väl grundfunktionerna. Sedan krydda med ställbart antal pulser ut mellan bilderna på annan utgång. (för att tex flytta/vrida kameran mellan bilderna)

En kompakt I/O kontakt för framtida ideer var inte dumt, då är det bara att köra på och tänka sen. Så får det nog bli.
Jag får tänka mer på detta när jag sitter på jobbet, nu har jag inte tid :vissla:

Trigga via IR, hm....nja jag håller mig nog till sladd... tror jag.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jo sladd är förståss mycket bättre/enklare i de flesta fall. Men vi har tänkt att eventuellt köpa en d60 eller d5000(är det så den heter) för att få det så lätt som möjligt. D60 har i alla fall ingen sladd ingång för fjärrstyrning.

Vad kommer du ha för processor?

Vad har du tänkt för komponent till att "sluta" kamera kretsen? Alltså i ändan på din sladd för att trigga kameran? Relä eller annat?

MVH Peter F

EDIT: La till en fråga
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det blir en atmega88 (eller något liknande, får se vad jag har över) plus en två raders lcd är det tänkt.

Helst skulle jag vilja ha något litet relä för slutaren, känns bra att ha helt skilda elsystem, men där har jag inte bestämt mig än.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag fick tipset att en "Optokopplare" skulle fungera. Jag är helt ny när det gäller elektronik biten, hårdvaru sidan av det hela så jag kan varken säga bu eller bä innan jag testat. Men jag har tänkt bestalla ett par optokopplare i alla fall. För att testa. Sodjan nämnde också några riktigt små relän för kretskortsmontering. Låter inte heller fel.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nackdelen med optokopplare är att jag måste hålla koll på polariteten i kamerans kabelanslutning, inget jättejobb kanske men i allafall. Får nog bli ett litet minirelä. Lägger nog till en IR-diod för trådlös utlösning också.

Funderar på designen av lådan ( i väntan på några komponenter ) lite åt steampunk hållet får det nog bli.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag kör optokopplare mot Canons systemkameror. Funkar alldeles utmärkt. Skulle tippa att det funkar lika bra mot Nikon
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Utvecklingen går långsamt, eller snarare, brist på tid är det gott om. Men jag har iallafall kopplat upp en atmega och en 3 raders display på labbdäck och fått liv i displayen. Funderar för tillfället på hur "användargränssnittet" ska se ut, samt hur jag ska realisera det i kod på ett listigt sätt. Alla inställningar och bläddrande i menyer ska ske med en liten tumm-joystick är det tänkt.

Minirelä eller optokopplare är fortfarande inte bestämt, bägge funkar säkert bra.
watti

Inlägg av watti »

Ska du kunna styra slutare och liknande via denna också? I såfall undrar jag om du har några länkar på hur man kopplar för att styra funktioner förutom just kamera klicket via denna port?

Edit: har en Canon eos 40D...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nja, det är endast avfyrning av slutare som kan styras, (starta autofokus går också men det bryr jag mig inte om). Med kameran i bulb-läge kan man själv bestämma slutartiden, mest tänkt för långa slutartider över 30sekunder (30 sekunder tycks vara en vanlig gräns i dslr'er).
watti

Inlägg av watti »

OKey i bulb-läget kan man få de så exat då med, säg att du bygger en kontroller som sluter och släpper vid just säg en hundradels slutare osv? Eller eftersom bulb läget är byggt för flertalet sekunde så kanske de inte är designat för att funka så?.

Vore ju iaf coolt med säg 6-7 rattar där man kan ställa in hur många bilder den ska ta (1-7st) sedan vilken slutartid första bilden ska vara på, nästa osv.

:)
Skriv svar