Psych-Tone (pseudo-random sequencer)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Psych-Tone (pseudo-random sequencer)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det dök upp en blänkare på SAS (Svenska AnalogSynth-forumet) om en Psych-Tone, en sorts självspelande mackapär från tidernas begynnelse - se nedan.
Apparaten består av ett pseudo-randomgenerator bestående av ett skiftregister med XOR-grindar, nån sorts oscillator med filterbank, ADSR och VCA. I motsats till vanliga sekvenserapparater spelar den här helt själv, men man kan i viss mån välja hur sekvenserna ska se ut via tre omkopplare och tre potar.
Om man nu studerar bygget kan man göra några enkla observationer.
På minussidan: innehåller besynnerliga kretsar (RTL), kanske lite transistorer som är svåråtkomliga.
På plussidan: kul grej som säkert går att bygga. Istf RTL kan man köra CMOS och transistorerna kan säkert ersättas med andra. Eventuellt kan man säkert ersätta oscillator, filter och VCA mot lite käckare kretsar.

Jag slänger deifinivt in denna pryttling, vilken jag faktiskt började bygga "back then" - 1972 - men aldrig blev riktigt klar med (mitt andra ofullbordade elektronikprojekt faktiskt), på "bubblarlistan".

Här är en länk: http://www.swtpc.com/mholley/PopularEle ... eb1971.htm

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kugghjulen börjar sakta snurra. Har lagt in, vad jag hoppas blir, en gruppköpsorder på några krångliga trissor.
Jag har en del funderingar kring switcharna - skulle man kunna ha en vippomkopplare från varje utgång (6 utgångar, bara Q-utgångarna) och driva 6 potar?
Och vad beträffar nätaggregatet, om jag kör med CMOS, kommer jag att använda tre styck 4027, en 4011 och en 40106 (eller två??). Skulle jag kunna plocka ner 24v till säg 5-6V via ett lagom motstånd in på ingången på en 7805 eller 7806 och droppa det mesta av spänningen över motståndet?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Det är väl bättre att 7805:an med kylfläns tar hand om förlusteffekten än externa motstånd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klarar den så stor Vin-ut?

Jag får helt enkelt titta på kretsarna och se hur mycket ström de drar tillsammans. Motstånd och zeverdiod verkar lite vanskligt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Om inte 7805 klarar av det kan du säkert kompletera med en effekttransistor. Har för mig att det finns schema på det hela i databladet, annars kolla in lite applikationsnötter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

????????????

Bild

??????????

Jag hittar inga datablad på CMOS-kretsar men i min COSMAC 1802 handbok hittar jag data på 8KB RAM-kort som matas med 5V @ 6mA (44 CMOS-kretsar).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Psych-Tone (pseudo-random sequencer)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Projektet har inte på något sätt dött, bara drabbats av sommarsvalka (i några år).
Jag har ett gänd DC/DC-omvandlarmoduler (billiga från Kina), både upp och ner. De får antingen plocka ner 24V till 5V eller tvärtom.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Psych-Tone (pseudo-random sequencer)

Inlägg av baron3d »

Lite OT, men en spelare som kontinuerligt spelar Mozart's tärnings minueter skulle vara kul.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Psych-Tone (pseudo-random sequencer)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min Psych-Tone kanske gör det efter 3.846 år ....
Skriv svar