Styra styrkan på utsignalen via parallellporten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Styra styrkan på utsignalen via parallellporten

Inlägg av wheelboy »

Vill bara säga först säga att det är toppen att det finns forum som behandlar elektronikfrågor... har letat länge efter svenskt liknande forum :D

Nu till min fråga... Jag har tänkt göra ett kretskort som man styr via ett prgram. Kortet ska anslutas till datorns parallellport. Jag vill kunna styra utsignalen från kortet, inte bara när den ska ge en signal ut utan också hur stor den ska vara... Detta ska vara som ett kanalsystem med fler än 1 kanal, men behöver bara ta upp en kanal här eftersom de andra utgågarna är i stort sett identiska. Man kan säga att varje stift i parallellporten representerar just 1 kanal... Jag har funderat på att använda mig av en spänningsregulator för att styra utspänningen för en viss kanal (om det är sänningen eller strömmen som behöver styras, det vet jag inte än) men frågan är hur jag gör för att kunna ställa dessa värden spänningsregulatorn via parallellporten som ska kunna ställa om sig på från låga till höga värden och från höga till låga med en hastighet som är snabbare än 1/16-dels sekund. Jag reserverar mig för dessa värden eftersom jag inte känner till dessa än... det är bara principen för hur man kan koppla och höra vilken komponent som lämpar sig bäst i detta avseéndet jag gärna vill ha hjälp med...??
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Finns ju flera sätt:

1 bit: Software PWM. Kanske svårt att skicka så snabba data utan 'jitter' direkt till en LPT port.

2 bit: använda digital-potentiometer (finns bla.a hos ELFA), pulsa upp och ned.

D/A omvandlare. 8 bit, låta ytterligare pinnar välja villken omvandlare du uppdaterar. Den här skulle nog bli den snabbaste.

Allafall, LPT-programmering tycker jag verkar 'nedprioriterat' av OS'et. Om du vill ha data clockat ut på exakta tider kanske du får använda någon OS-interrupt mot LPT, inte vet jag :-)

DOS/W95/W98 låter en gå mer direkt på hårdvara (IBM PC adresser). I NT/2000/XP får man nog programmera windows API..?

Annars kan man ju ha lite RAM och någon 'prolle' på ut-kortet som laddar ned data-paket och clockar ut det. Då blir det inte helt real-tid i programmet från datorn...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26420
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sett dimmrar som går på parallell porten. så det går nog att använda pwm. dimmrarna är ju på 100Hz och kräver dessutom rätt bra timing. lågpass filtrera och kör in i en spännings regulator / OP eller liknande
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Jag har ett alternativ till en komponent för att kunna styra utsignalens styrka och det är komponenten med betäckningen L200 på www.elfa.se. Men frågan är också... Istället för att man låter den gå åt andra hållet vid pulserandet, alltså minska signalstyrkan enligt databladet... (kommer inte ihåg exakt nu hur funktionen var...) men kan man inte strypa strömförsörjningen till komponenten via en diac för att snabbare och enklare kunna styras via programmet i datorn för att värdet ska 0-ställas, för att sedan precis innan man skickar ut en ny utsignal med en viss styrka se till att den får strömförsörjning igen...?? ...hoppas ni förstår vad jag menar...

Här finns ett inlägg i en tråd om detta som relaterar till detta ämne som jag har frågat, ifall om ni vill få lite hum om vad det handlar om... (Det var innan jag hittade detta forum.) :wink:
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Den L200 är en strömförsörjningskomponent, den kan inte hantera signaler!

Har du sett det här:

http://www.paia.com/midibrn.htm

Kanske du borde titta på MIDI i stället, det kan man styra via sequencer program som cakewalk, cubase och liknande (om du har en MIDI-kabel).
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Ja, men det är kanske inte precis det jag behöver... Detta hade jag tänkt att det skulle fungera ihop med ett elektroniskt trumset... Det är bara det att datorn skulle hjälpa mig att sköta pedalerna för både basen och hi-haten... Samtidigt ska man kunna se på datorskärmen vilken not man spelar och följa med där istället för papper och notställ. Sedan ska man kunna välja egenskaper i det visuella programmet för varje not och ställa in hur stark signalen ut ska vara. Sedan hade jag tänkt att man ska kunna styra alla padar om man vill beroende på om personen har svårt för att slå/spela avancerade komp, så kunde ju datorn hjälpa till med detta...

Sen är det ju rätt roligt projekt att försöka lösa, fast det här med programprogrammering är jag inte så bra på... :(

För min egen del är det att jag har svårt att styra pedelerna... d.v.s. att programmet ska kunna styra kortet (se bild) så att när man spelar den hi-hat-not (1) som är ovanför bas-noten (3) så ska det ge ut en viss styrka på utsignalen som motsvarar hur hårt man stampar / ger den ljudstyrka som det motsvaras på basen...

1. Hi-hat-pad
2. Virvel-trumme-pad
3. Bas-pedal
Bild
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Jag förstår det som en 'real time' computer, den skall spela in och spela upp på samma tid, så då stämmer det nog att vanliga MIDI program inte kan fixa det. Eller klarar nyare program det?

Har du elektronisk trumset, eller menar du den du skall bygga? Vad för signaler kommer från trummorna?
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Tyvärr vet jag inte hur MIDI program fungerar. Att "spela in"-funktion, det vet jag inte om det behövs, men visst kan det vara en kul funktion... i så fall får det väl bli antingen att man väljer mellan två del-funktioner att spela in eller köra uppspelning... Jag hade tänkt att man i programmet skulle kunna editera eller skapa hela komp genom att placera ut noterna på notraderna som man ser på skärmen och genom att välja egenskaper för noterna ställa in när de ska automatiskt spelas i förhållande till föregående not och hur hårt d.v.s. styrkan på utsignalen... Det vore även käkt att skapa kompet i datorn och spela upp det man skapat så att man vet hur det låter i datorn, då man kanske inte sitter vid trumsetet, för att sedan sätta sig vid trumsetet och spela det man skapat...

Trumsetet finns i musikskolan jag går i, det är bara denna kretskort kopplat till datorn som jag tror ska vara kopplade från trumsetets padar och pedaler till trumsetets egna dator... givetvis programmet som kortet ska styras från är bara som behöver byggas... Vad gäller dessa signaler från padarna till trumsetets egna dator vet jag inte ännu... jag vet inte om det är spänningstyrka den reagerar på eller om det är strömstyrka... Det är ju så att ju hårdare man slår på padarna ju starkare är ljudet som det motsvarar...

Det är såna här trummor jag spelar
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Det trumsetet kör ju med midi, så det är nog enklast att köra med ett midi-program och en snabb dator med ett bra asio-ljudkort!
När jag jobbar på min dator[amd 1.6ghz, creative audigy-kort med kx drivers(gratis alternativ till orginaldrivarna med asio2)], min midisynt och reason(musikprogram) så har jag några(5-20, inställbart) millisekunders delay!
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Skulle jag kunna uppnå samma resultat med ett midi-program på det sättet jag beskriver ovan...?? D.v.s. att med ett program från en dator där man kan se på skärmen hur man ska spela och låta detta midi-program styra basen och de andra padarna på det sätt jag vill?? För mig låter det som att detta midiprogram ska generera det ljud via en dators ljudkort, eller har jag fel?? Egentligen så förstår jag inte så mycket av det här med midi-program, så om ni kan försöka förklara för mig så skulle jag vara tacksam... och hur man skulle kunna lösa en sådann här uppgift...

Där då för min del kunna styra pedalerna så att basljudet styrs åt en och pedalen för hi-haten så att den öppnas respektive stängs då när den ska... då när jag tillexempel spelar den 5:e hi-hat-noten i bilden ovan från vänster. Det kan tänkas att en annan person kanske bara klarar av att spela på golvpuka-paden, då ska programmet spela de övriga och personen fyller då själv i med golvpukan då när det är dags... Alltså jag vill att programmet ska känna av när man spelar hi-hat så ska den avgöra när den samtidigt ska "slå till på basen" beroende på hur notflödet är...

Det jag försöker uppnå är att personen själv ska spela på trummorna det denne klarar av men få hjälp med med liksom att sköta pedalerna, det som är svårt... Hoppas ni förstår vad jag menar och är ute efter...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Trumpadarna innehåller nog en mic av typen pietzo element, så dom skickar en mycket svag audiosignal. Det är inte enkelt att behandla dom signalerna elektroniskt, du måste förstärka med en mic-förstärkare, omvandla till digital, räkna om i programmet, omvandla till analog, dämpa och skicka vidare.

Det verkar som du skulle kunna lösa mycket genom att lära och använda ett MIDI system! Det kan troligtvis styra trummorna du använder. Standard MIDI har 16 kanaler, trummor ligger oftast på kanal 10.

MIDI program har fungerat i många år, min gamla Atari1048 med Cubase spelade in från en gammal KORG synt redan 1992, noterna bara trillade upp på skärmen! Det var nog typ 0.1sekund delay, fast det fungerade! Man kunde redigera alltihop grafiskt, kopiera takter, ändra amplitud osv. Någon som minns Just-D "Vår Atari"? :-)

Dom bästa MIDI programmen i dag är nog fortfarande Steinbergs Cubase, eller Cakewalk som även medföljde Soundblasterkorten ett tag. Problemet är du måste skaffa ett ljudkort med MIDI, eller en kabel som ansluts till GAME porten på ljudkortet.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

MIDI program jobbar bara med noter, inte ljud.

Programmet lagrar toner (noter), styrka och längd. Man kan antingen 'skriva in' noterna i programmet, eller spela in det med en keyboard (eller trummorna). Sedan kan man editera, kopiera takter och lyssna på det man skapat. Nästan alla prof. musiker använder MIDI när dom skapar en låt.

Man kan välja instrumentljud i programmet om man har ett ljudkort med Wavetable(SB AWE32/64). Annars får man programmera koder enligt den synt-modulen man ansluter till datorn (vet inte för mycket om detta). Det finns software synthar som kör på datorn, som man kan ladda hem. Då kan man också välja instumentljud i programmet direkt.

Fast hur man skall kunna ta in, behandla och skicka ut MIDI direkt vet jag inte, kanske är det en ny uppfinning det där ändå!
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Har nu testat Cubase båda demo-versionerna VST och SX... Tyvärr kunde jag inte göra så mycket i programmet för det som jag kom fram till och det som kanske står i manualer är att man måste ha en synt eller annat intrument som kan kommunicera med detta program... Om vi nu bara koncentrerar oss på programmet... För att kunna använda programmet så måste man spela in sekvenswer från ett instrument... det är inte min grundtanke. Mitt program kan man se det som att det är inte ett musikprogram i grund och botten - Det ska bara känna av och simulera den sigal som går från paden när man slår och in i trumsetets egna dator...

Låt oss säga om jag spelar det komp som bilden visar längre upp i tråden... När jag spelar första hi-haten, går det en signal från paden till en ingång på det tänkta kortet som leverar en input-signal till ett stift i parallellporten. Programmet tolkar detta som flytta nu till nästa not i i notflödet man ser på skärmen... Kontrollera nu med egenskaperna för den nya noten - Ska den inte göra något så invänta nästa inpuls som kommer och flytta dig till nästa not. Är det så att man har satt egenskaperna att datorn ska hjälpa till med att styra till exempel basen... så blir följande.. När du kommer till den takten då du ska spela hi-hat och bas på samma gång. Du spelar hi-haten som vanligt, en signal går från paden in till datorn, i och med att programmet har flyttat till nästa till nästa sen förra inpulsen så vet programmet att vid denna nuvarande inpuls så ska den skicka ut en signal till trumsetets egna dator att genera ett basljud och flytta dig där efter till nästa not och kontrollera dess egenskaper och fortsätt så ända tills kompet eller låten är slut...

Man ska alltså kunna placera ut noter genom att dra med muspekaren eller nått, högerklicka för att välja egenskaper för den noten och sätt ett visst värde som motsvarar styrka och när noten ska automatiskt ska spelas i förhållande till föregående not. - Den nästkommande not kanske ska spelas bara 1/4 - dels sekund efter att den föregående noten har spelats antingen automatiskt eller att personen ifråga har själv slagit på paden och gett en inpuls till datorn som ger en en simulerad signal till trumsetets dator att ge dess ljud... Vad jag vet så klarar inte Cubase eller liknande program detta eller ge samma resultat...?? Hoppas ni förstår funktionen med det hela...
wheelboy
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 augusti 2003, 14:05:10

Inlägg av wheelboy »

Har kollat upp lite mer om midi... här är två länkar...
http://www.musiknet.se/midiskolan/sve/index.html
http://www.midifarm.com/

Kan man inte skapa ett program så som jag har beskrivit ovan speciellt för detta ändamål... Fast den då ger midi-komandon till trumsetet istället för att simulera padarnas signal... Jag har nu provat Anvil Studio Där kan man skapa midi-filer och placera ut noter på notrader... men jag saknar den funktionen jag vill att den ska göra, dessutom att det inte finns speciella noter för trummor, utan hänvisas till en keybord eller gitarrhals..
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Antningen skriver man ett program, eller så skriver man ett plugin till ett annat program...
Det kan finnas någon som har gjort något liknande, fast jag skulle inte gissa på det...
Skriv svar