Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Insektsdödare

Inlägg av Electricguy »

hehe :D kan nog bli svårt :razz: kanske får göra ett jätteracket :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Insektsdödare

Inlägg av Electricguy »

dog tråden? :oops:
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Insektsdödare

Inlägg av rysshack.se »

Vet inte om den dog, men det ser ut som att jag kanske har ett projekt på gång.
Styr nu en tändspole med en atmega88(pwm), mosfet och frihjulsdiod tror att det kan bli lite overkill men det blir nog bra, tror man kan slippa ha kondningar som energireserv, man kan få gnistor redan nu =)

Det brukar ju vara några tusen volt från tändsystemen =)
Tror dock att det kan bli en något dyr smälla
Tändspole 100 kr biltema
Batteripack nimh 400 kr
och lite annat krimskrams inklusive orginalsmällan 100 kr =)

Det vore intressant att se hur hög spänning som kommer från tändspolen........ utanför specifikationerna för mitt oscilloskop.
Funderar även på hur länge man skall låta spänningen ligga på innan man bryter, för att få så kraftig utspänning som möjligt.
Det bör ju vara när spolen leder fullt, men hur vet man när det är, då man inte har någon utrustning att testa med, eller datablad med värden att räka på.

Tänkte lite baklänges, att det kanske borde gå att räkna ut.
Om man antar att spolen tändspolen är optimerad för en vanlig bil, så bör det ju vara någonstans mellan 1500 till 3500 varv som den är optimerad för.
Hur hur länge hinner då rotorn snurra innan den får kontakt, och hur länge kan kontakten vara...

Kanske finns bättre sätt att lura ut det på, några förslag?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insektsdödare

Inlägg av squiz3r »

går det inte att mäta med ett shuntmotstånd över oscilloscopet?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Insektsdödare

Inlägg av rysshack.se »

går det inte att mäta med ett shuntmotstånd över oscilloscopet?
Tack för tipset!!
Joo, det bör det gå att göra, lite rädd för överslag eller ngt.... har ett pc oscilloskop rädd att det blir svart på skärmen =)
Skall se om jag kan hitta ett annat oscilloskop.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Insektsdödare

Inlägg av Pajn »

Jag drar upp tråden igen.

Jag har iprincip samma koppling som PeterH, bara ett fåtal skillnader. Mao. är spänningen inte jättehög. Jag funderar på att byta kondingen (82pF okänd volt) till 65-720-80

Jag har två dioder som halvvågs likriktar strömmen från transformatorn, så även om det inte är riktig likström så är det ju inte AC i bemärkelsen 400VAC utan jag borde ligga rätt lungt med 2000VDC, eller?

Kondingen blir ju ~18 gånger större, är det farligt?
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Re: Insektsdödare

Inlägg av Ac3T »

Var tvungen att tala om att det funkar über att bara ta bort det parallella motståndet för att ta kol på de där äckelsnusk-vidriga bananflugorna. :dead:
*Fladder & flyg...* "La-la-la..." *Mer fladder, mer flyg*

*Vift* "BAMM!" *<-Ljusbåge utav h-e*

Ok, så inget Tesla-racket, men det räcker gott till ändå. Fan, aldrig haft så roligt nån gång åt bananflugor... Hade (!!!) 5 stycken, nu finns de inte mer. Det var faktiskt så roligt så jag var tvungen att gå ut och leta upp lite andra smällare, eh, jag menar flygfän... :badgrin: Desto större fän, desto större knall. :bravo:

Har dock inte testat på Getingar än, small då rätt ordentligt innan iaf. Gav mig på ett getingbo, men de var snabbare än mig och tyckte jag skulle smaka på Jürgen, fast nu kanske man skulle testa igen när det händer lite mer :twisted:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Insektsdödare

Inlägg av orvar-e »

Du är ond ..... !
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Re: Insektsdödare

Inlägg av Ac3T »

Funkade inte så bra efter ett tag... Sitter ett motstånd i serie som brann upp så det blev en ljusbåge mellan polerna. Uppmärksammade detta då det började tjuta ur fanskapet och det blev nästan ingen laddning alls i racketen...

Byglade över motståndet och drog om polen eller hur man ska säga, typ fågelvägen och extra-isolerade kabeln, och det funkade några minuter, sen blev det en ljusbåge i racketen och nu piper det bara, och jag ska väl ge mig på att öppna den igen få vad som är fel nu...
sunwiz
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2010, 16:27:33

Re: Insektsdödare

Inlägg av sunwiz »

Öppnade en insektsdödare, som har lite för klen effekt.

Kikade på kretskortet och skissade kopplingen, med reservation för fel. Är även ovan med bibliotekshanteringen i schemaritprogrammet Eagle 7.1.0. Light.

I det bifogade schemat har jag som oprövat förslag lagt till ett extra dubblarsteg, dvs ytterligare en kondensator och ytterligare en diod. Samtidigt ökade jag urladdningsmotstånden från 22M+10M i orginalutförandet till 22M+22M för det moddade.

Jag har inte kunnat utläsa storleken på kondensatorerna, men gissar att de är på 333nF & 630V, som jag sett i ett liknande schema?

Eftersom vi har tillgång till två racketar (insektsdödare), så planerar vi att knycka en kondensator och en diod från denna. Alternativ metod för bättre effekt, vore ju att öka på kondensatorvärdena i spänningsmultiplicerarstegen, t.ex. för C1, C2, C3, C4 dubblering från 333nF till 680nF.

Vilken metod rekommenderas och hur har ni andra ökat på effektiviteten hos den elektroniska flugsmällaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Insektsdödare

Inlägg av Seroster »

Jag har en idé.

Jag har ett par hundra mikrovågsugnskondingar, 2kV 1uF de har en säkerhetsresistor, men den kan ju tas bort.

Hundra sådana paralellt i en ryggsäck, riv ut säkerhetsresistorn på hela högen, (tömmer kvarvarande laddning) och fyll banken med en mikrovågstransformator och en mikrovågsdiod, 2kV 100uF blir en kyss på 200joule, jämför med ett elstängsel för boskap som ger någonstans runt 2-4 joule.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Insektsdödare

Inlägg av orvar-e »

Vi talar om att avliva en liten fluga här? Eller att avliva effektivt avliva en amphicoelias.

Finns det nått effektivt sätt att döda/bedöva flugor i nån fälla så man sedan kan mata hönsen med dem.
Tänk utfodringsstation för höns, flugan flyger in pga av nån enligt flugan trevlig lukt (as lukt) flugan dör/bedövas och ramlar ner på ett fat, där en hungrig höna förser sig av delikatessen.
Om hela anläggningen ställs vid en dyngstacke eller dynga producerande djur (kor, hästar, grisar, popfestival) så kommer man knappt behöva utfodra hönorna vissa tider och man blir av med flugorna. win win.......
Och hönorna får en meningsfull syssla och blir saftiga och goda på kuppen. :)
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Insektsdödare

Inlägg av frownlayer »

Jag satte dit ett par extra kondingar i min flugsmälla. laddar gött och ger en ordentlig smäll. men tyvärr så orkar den inte grilla något som kommit på. förutom om man har helt nya batterier. då går det bättre.

Sen testade jag att bygla ihop 2st i serie med varandra. och det var det man ska göra. köp 2st billiga kopior och sätt dem efter varandra. det laddar snabbt, och ger bra effekt. dödar det mesta. fort och effektivt. tyvärr så brände jag den när jag testade hur lång gnista jag kunde få.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Insektsdödare

Inlägg av bearing »

Låter som att ett extra batteri i serie inte vore så dumt. Om elektroniken klarar den högre spänningen, förstås.
sunwiz
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2010, 16:27:33

Alternativ med en extra kondensator?

Inlägg av sunwiz »

Bra strömförsörjning är naturligtvis viktigt. NiMH batterier lämnar ju bara 1.2V, medan Alkaliska 1.5V och de nya NiOX hela 1.7V (Duracell Power Pix and Panasonic Oxyride). Vilken batterispänning som är optimal, innan oscillatortransistorn tar skada vore förstås intressant att undersöka.

Någon har tidigare i tråden skrivit att max rekommenderat värde på laddningen är 45 µC, vilket med en antagen utspänning på 1500V medför kapacitansvärdet på C_EXTRA = Q/U = 30 nF.

Att placera en kondensator över utgångspolerna ställer högre krav på dess spänningshållfasthet än på de kondensatorer som ingår tidigare i spänningsdubblarstegen. Dessutom bör en lämplig kondensator inte vara allt för stor, för att passa i befintligt racket. Återstår att leta t.ex. i ELFAs sortiment efter lämplig variant.

Med de befintliga urladdningsmotstånden på tot 32MOhm (10M + 22M), så är den initiala urladdningsströmmen hela I= 1500V/32MOhm = 47 mA, vilken dock avklingar enligt en urladdningskurva med tidskonstanten RC=32MOhm*30nF=0.96 sekunder. Det är alltså inte mycket död kvar i racketen, genast efter att man släppt knapparna för matningsspänningen. Det stämmer nog ganska väl med de flestas uppfattning. Uppladdningsförloppet är däremot väsentligt snabbare, vilket torde vara nära nog omedelbart i befintligt utförande.

Energin i en urladdning antas till futtiga E=0.5*CV^2=34mWs. Med ett par laddningsbara AA-batterier som innehåller energin 2000mAh*2*1.2V=4.8Wh=4.8*3600Ws, så räcker det till dryga 508000 smällar! Men med hänsyn till dålig verkningsgrad hos kretsen i övrigt, såsom förluster i transistor, transformator och dioder, så är det i verkligheten väsentligt mindre i antal pang per batteriladdning man får.

-Undrar därför om en extra kondensator på utgången verkligen tillför någon förbättring i eftersträvad insektsdöd?
-Kanske ändå skall börja med att löda loss ett av urladdningsmotstånden och låta den vara öppen? Förmodar att det har en större praktisk nytta.
mosquitoC.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar