Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Insektsdödare

Inlägg av bearing »

Nja, inte 47mA, utan 47 uA, annars hade det behövts 70W för att hålla igång mackapären. :D
sunwiz
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2010, 16:27:33

Re: Insektsdödare

Inlägg av sunwiz »

Tack för ditt observanta påpekande!
Glömde tyvärr rimlighetsanalysen i all denna hast.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: Insektsdödare

Inlägg av Cenorpa »

Jag tyckte mitt flugracket var lite i det klenaste laget så det blev en liten modifikation. Kanske lite överdrivet men fungerar mycket effektivt.

bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Insektsdödare

Inlägg av bearing »

Den var det fart i!

Vad har du gjort med den?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Insektsdödare

Inlägg av Gizmo »

Såg schemat som någon postade ett par inlägg upp. Det är ju en klassisk diodstege med kondingar mellan som bygger upp spänningen, borde vara en smal sak att öka den med ett par kondensatorer och ett par dioder till för att få upp spänningen utan att något i övriga konstruktionen behöver ändras.

Det jag funderar på är hur man gör en som är effektivare OCH som inte barn etc riskerar att råka ut för nått obehagligt av om de leker med den.
sunwiz
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2010, 16:27:33

Re: Insektsdödare

Inlägg av sunwiz »

Jo, enklast vore väl att ta två dioder och två kondensatorer från en extra flugsmälla, med rätta komponentvärden och stacka dessa vidare i diodstegen. Enda praktiska problemet är väl att dessa extra komponenter tar extra utrymme, men det kanske det är värt för en högre utspänning. Dessutom torde det ta lite längre tid att ladda upp även dessa extra kondensatorer.
mosquito6.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Insektsdödare

Inlägg av danei »

Jag kan intyga att barn råkar ut för något obehagligt när de leker med dessa insektsätare. Mina barn har testat.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Insektsdödare

Inlägg av Miramithe »

Fick lov att köpa en jag med. Var bara en kodning, nu sitter det 2 till. Blev bättre smäll då :)
sunwiz
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 oktober 2010, 16:27:33

Insektsdödare med 8 dioder i stegen ?

Inlägg av sunwiz »

Jag har modifierat en befintlig flugsmälla med att lägga till ytterligare två dioder (1N4007, 1000V, 1A) samt två kondensatorer (68nF, 1000V, +/-10%). Tyvärr är kondensatorerna ganska stora (ELFA 65-008-24), så resultatet blir ett tredimensionellt bygge, se bild.

Undrar samtidigt om det är någon som ökat på till totalt 8 dioder i spänningsdubblaren? Det skulle i så fall exempelvis bli något enligt schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar