Ljudstyrda lysdioder

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Ljudstyrda lysdioder

Inlägg av Mutiaz »

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet eller har en ritning på hur man bygger en ljudstyrning till lysdioder så de blinkar i takt med musiken?

Mvh
//Mathias
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Kolla i ELFA på "Analoga Lysdioddrivkretsar". (Sid1058, 1059 i senaste nr52)
Den utgående BA6822 är en speciell VU-meter krets, med det ska inte vara några större problem att använda tex LM3914 heller.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

LM3915 brukar passa bättre i audisammanhang p.g.a. den logaritmiska skalan.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Hur och var kopplar man in den sen då? Om man tex ansluter 10st lysdioder, kommer alla dessa att blinkatill samtidigt?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Du kan även göra ett lågpassfilter och ett högpassfilter och koppla filurerna till op-förstärkare kopplat som komparatorer. Komparatorerna kan sedan driva lysdioder som blinkar i takt med musiken. Dvs. en lysdiod för bas och en lysdiod för högre toner. Sedan kan man utvidga kretsen med flera bandpassfilter om man känner för det.

Just detta var en inlämningsuppgift som jag gjorde i någon elektronikkurs 8)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Rätta mig någon om jag har fel, men jag har för mig att LM3915 (som givetvis är bättre i detta sammanhang, tack $tiff) tänder bara en LED åt gången som flyttas upp i skalan vid högre in-signal.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

saxat från elfa:
"LM 3915 känner av analoga spänningsnivåer och driver tio lysdioder, flytande kristall- eller vakuumfluorescerande displayer, som bildar en logaritmisk 3 dB/steg skala. Displayen kan ändras från en ljusstapel till en vandrande ljuspunkt. Flera kretsar kan kaskadkopplas. Kan även kopplas samman med LM 3914 till en linjär/logaritmisk display. "
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Har jag uppfattat rätt så vill han bara ha några leds som blinkar i takt med musiken och inte en VU-meter. Isåfall räcker det väl med ett LP-filter och därefter en komparator med eventuell förstärkning?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Xerxes

Jo, det stämmer bra det. Men du vet hur det är med nybörjare, ju mer det blinkar desto bättre :roll:
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Xerxes skrev:Har jag uppfattat rätt så vill han bara ha några leds som blinkar i takt med musiken och inte en VU-meter. Isåfall räcker det väl med ett LP-filter och därefter en komparator med eventuell förstärkning?
Det är precis så jag vill att det ska vara!!

Men kan du förklara eller om du vet något schema som finns hur man går tillväga?
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Hallå är det någon som kan förklara lite närmare hur jag ska gå tillväga?
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Hittade denna ritning.
http://www.redcircuits.com/Page57.htm

Vad tror ni om den?
Blinkar dioderna samtidigt eller helt olika?
Kan man byta ut mikrofonen som är tänkt mot att på något sätt koppla in den på signalen från bilstereon?
Skriv svar