Kartläggning med hastighetsmätare och kompass?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2>> Hmmmm... intressant rapport, men för egen del tycker jag att avsnittet om trilateration var lite som att skjuta mygg med kanon, onödigt komplicerat.
Har funderat ett tag men fattar fortfarande inte varför de blandar in drösvis med trigonometri, enligt min mening är det onödigt och gör beräkningarna otympliga och komplicerade. De kunde lika gärna använt koordinattransformationer fram och tillbaka så det blivit riktigt stökigt och komplext.

Nej, jag säger som min handledare alltid sade: "Det finns ingen anledning att göra det svårare än det behöver vara"

:D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson: Kan vara som du säger..men jag ser det mera som en källa till insperation och inget annat.....mera liksom att man till exempel kan fundera på för- och nackdelar med olika typer av navigering :!:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kan vara som du säger..men jag ser det mera som en källa till insperation och inget annat
:humm:

För det första, det är som jag säger och för det andra så finns det ingen anledning att göra saker och ting svårare än vad de är, eller hur?

Kanske skall påpeka att mitt examensarbete behandlade positionering av mobila robotar med inriktning mot just trilateration.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

elfas elektroniska kompass
Går nog att köra på nått annat än just basicstamp.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5532.htm
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:
För det första, det är som jag säger och för det andra så finns det ingen anledning att göra saker och ting svårare än vad de är, eller hur?
Är det nån skillnad på innebörden mellan det första och andra argumentet?

Jag tror fattade dessutom vad du menade vid ditt första inlägg på tråden. Jag har svårt att uppfatta ditt sätt att kommunicera som givande!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2>> Ja, det är en viss, men betydande skillnad.

Jag skrev bara vad jag anser om trilateration.
Hur du väljer att lösa problem känner jag inte till men jag söker alltidden enklaste lösningen.
Jag har svårt att uppfatta ditt sätt att kommunicera som givande!

Då kanske vi skall sluta kommunicera?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

argument 1: "evert2>> Hmmmm... intressant rapport, men för egen del tycker jag att avsnittet om trilateration var lite som att skjuta mygg med kanon, onödigt komplicerat.
Har funderat ett tag men fattar fortfarande inte varför de blandar in drösvis med trigonometri, enligt min mening är det onödigt och gör beräkningarna otympliga och komplicerade. De kunde lika gärna använt koordinattransformationer fram och tillbaka så det blivit riktigt stökigt och komplext. "

Mitt svar: "Kan vara som du säger..men jag ser det mera som en källa till insperation och inget annat.....mera liksom att man till exempel kan fundera på för- och nackdelar med olika typer av navigering"

Ditt svar : För det första, det är som jag säger och (argument 2)för det andra så finns det ingen anledning att göra saker och ting svårare än vad de är, eller hur?


Förstår du vad jag menar?


Tillägg: I mitt tidigare svar till dig så skrev jag att jag menade att dokumentet mer skall ses som en insperationskälla........med det menar jag att det kan finnas bättre lösningar men att man kan se dokumentet som HELHET som en insperationskälla.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2>> Jodå men det jag ville påpeka var att jag tyckte att den lösningen som fanns i rapporten du tipsade om var komplicerad, lite mer komplicerad än vad den behöver vara, inget annat. Jag vill absolut inte påstå att det var något fel på den.
Men som jag skrivit innan anser jag att den enklaste lösningen (kanske inte nödvändigtvis är den vackraste) men om den skall implementeras i en AVR/PIC eller liknande eftersträvas ju en så enkel och snabb lösning som möjligt.

Om så önskas kan jag skissa min lösning på hur positionering med trilateration kan lösas.

Jodå evert2, jag förstår och inspiration är alltid trevligt, man kan om inte annat hitta en bättre lösning eller få idéer som man annars kanske inte fått. Ju mer information i ämnet man inhämtar desto bättre bas har man ju att bygga vidare på.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag är mycket nyfiken......... :razz:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ok!
Följande antagande har gjorts: enklare algebra och cirkelns ekvationer är kända för läsaren av detta inlägg.

Antag tre aktiva fyrar F1, F2 och F3 med placeringen (x1,y1),(x2,y2) och (x3,y3)

Ekvationerna är för Fi:(x-xi)^2+(y-yi)^2=Li^2
där x,y är position för fordon och L är avståndet till fyren i, räknat från fordonet.

Utför subtraktionerna: F1-F2, F1-F3 och F2-F3
detta ger ekvationerna för tre räta linjer som skär punkterna där cirkelparens skärningspunkter ligger.
Låt oss kalla resultaten av dessa subtraktioner y12,y13 och y23.

För att lösa ut x-koordinaten för fordonets position sätts likheten y12=y13
därefter insättes x i ekvationen y23 vilket gör att en position för fordonet erhållits.

Har det klarnat något? :razz:

(avstod medvetet från att skriva upp de flesta ekvationer eftersom det inte blir speciellt snyggt med ^2 och svårläst blir det också)

Edit: förtydligande och rättning av Fi=.....
Edit 2: rättat ekvation: "Fi:(x-xi)^2+(y-yi)^2=Li^2 "
Senast redigerad av MicaelKarlsson 11 oktober 2004, 10:29:26, redigerad totalt 1 gång.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Linjär algebra har aldrig varit min kopp te.........jag fattade en del...tror jag :lol: men hur använder man "Li" sen då?

Edit: Nu ä ja med :wink: (lite för ivrig bara...)

Edit2: Där det står "Ekvationerna är för Fi:(x-x1)^2+(y-y1)^2=Li^2 "
borde det väl vara "Fi:(x-xi)^2+(y-yi)^2=Li^2".. för F1 skulle det då bli: "F1:(x-x1)^2+(y-y1)^2=L1^2"......eller är det jag som missuppfattat det hela? :roll:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2>> helt korrekt!!
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Skriv svar