Bestämmelser för nätanslutna hembyggen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Har nu frågat runt och fått följande svar:

Hej
Enligt EMC och terminaldirektivet skall all utrustning som tillverkas
,även hembyggen, vara CE märkta. Byggsatser som säljs skall vara CE märkta.
Vi radioamatörer har fått ett undantag i terminaldirektivet som säger att utrustning som en radioamatör egenhändigt bygger, sätter ihop byggsatser eller modifierar utrustning är undantagna från CE-märkningen.
Utrustningen ifråga skall användas en radioamatör för amatörradio enligt den internationella definitionen av amatörradio. Det går alltså inte att bygga en 27 MHz sändare och slippa CE märka den. Vi har fått detta undantag efter vi har teknisk kompetens.
Det går således bra att sälja ett amatörradiobygge till en annan amatör.

Av ovanstående information framgår att inte är "tillåtet" att t.ex bygga en laddare till bilbatteriet. Finns den som CE-märkt byggsats är det OK.
73 de Gunnar SM0SMK
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Undrar om nog vill ta emot en pall med prylar som jag behöver CE-märka. :)

Kan man skicka dom till Bryssel? :)

Svara inte på detta tack. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

CE mäkning gör man själv. antingen skaffar man mät utrustning för att mäta det. eller också skickar man prylarna till ett lab som kan intygar att de håller måttet. CE märkningen är ingen myndighets kontroll. vilket medför att det finns en heldel fusk med märkningen.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

janne66 skrev:Av ovanstående information framgår att inte är "tillåtet" att t.ex bygga en laddare till bilbatteriet. Finns den som CE-märkt byggsats är det OK.
Bah snart får man väl inte ens spola toaletten själv. Fjollor! :-x
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

jag undrar om det finns någon sida där det står vilka krav opch tester som produkten måste ha? för det kan ju vara bra att veta va produkten ska klara innan man skickar den till test. dessutom tror ja att det krävs viss dokumentation också för att den ska godkännas?
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

lord_dubbdäck skrev:Bah snart får man väl inte ens spola toaletten själv. Fjollor! :-x
Hmmm... om du med detta menar att du i nuläget gör det så är jag rädd att jag måste skicka en anmälning till Bryssel rörande detta. Är lord förnamn och dubbdäck efternamn?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

vars får man tag i den där CE kontroll bla.bla bla kvalifikationen då?
nån som vet? vore ju rätt kul och kolla kriterierna för det.

Jonaz
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Visst kan man läsa om det
Elsäkerhetsverkets föreskrifter 2003:2 t.ex.

Sen får man dyka djupare om man vill se exakt vilka tester som ska klaras av för att få ett godkännande.
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Det verkar ha uppstått lite olika uppfattningar om huruvida man själv får bygga nätansluta apparater eller ej (och använda dem).

Ja, det får man. Det ställs inga krav på apparater avsedda för bruk inomhus och som du själv bygger. Det är nämligen så att användaren själv har det yttersta ansvaret för att de produkter han/hon använder uppfyller god elsäkerhet (gällande säkerhetsföreskrifter).

Jag har för mig att ELFA nämner SEMKO:s dito i sina infosidor som finns att ladda hem från deras hemsida.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm...jo det är nog olika uppfattning om det...

Förr i tiden så var det SEMKO som bestämde. Då hade radioamatörer "dispens" från S-märkning, och fick själva bygga nätanslutna apparater oavsett vad de skulle användas till.

Nuförtiden är det EU-direktiv som styr, och radioamatörer har bara "dispens" för utrustning som ska användas just för amatörradio.
Man kan alltså inte bygga en batteriladdare själv.

Ansvaret ligger hos "tillverkaren" att kraven uppfylls som ni påpekar, men man ska ju kunna bevisa att utrustningen gör det, inte bara tro det...
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

En kommersiell elektrisk vara "måste" vara elmärkt. Annars är risken stor att varan får försäljningsförbud. Det kan de få ändå eftersom märkningen inte är oberoende.
Däremot finns det inget som hindrar en person att bygga t.ex. en batteriladdare själv för privat bruk. Det är du som konsument som har det yttersta ansvaret för att produkten är elsäker, oavsett produktens ursprung.
Man bör dock veta vad man håller på med ifall man bygger en nätansluten apparat.
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

och om man skall bygga själv så kan man använda sig av en ce godkänd
transformator med sladd. de används ju till fler komersiella burkar i dag.
utan att det finns några märkningar på dem. bara på transformatorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då får de inte säljas i EU
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Det finns produkter som delvis inte har CE-märkning fastän de säljs i Europa. Min subwoofer har ingen CE-märkning men dess nätadapter har det. Det står på nätadaptern att den bara får användas med subwoofern.
Konstigt sätt att överföra en CE-märkning till en annan vara, om det är meningen. Vore bättre andra vägen runt, i det här fallet, tycker jag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är produkterna märkta som en enhet. Men annars får du inte ens sälja en reflex som inte är CE märkt.
Skriv svar