Mätstation (kapacitans, induktans, impendans osv)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mätstation (kapacitans, induktans, impendans osv)

Inlägg av chille »

Har suttit och tänkt lite och kommit fram till att man, trots allt, inte kan mäta så mycket själv här hemma. Det är ju ändå relativt lätt att bygga en manick som mäter kapacitans. Och nu när jag läser ellära b och börjar förstå mig på hur det funkar med impendans osv.. Då kom jag fram till att det måste väl vara ganska lätt att mäta det också!?

Så jag funderade på om man skulle bygga en all-in-one mätstation som mäter det mesta. I första han de lite mer ovanliga som man inte har på sin multimeter. Några exempel är:
Kapacitans (Farad)
Induktans (Henry)
Förstärkning (hfe)
Impendans (Ohm)
Frekvens (Hertz)
Pulsbredd (%)

Alla de där är ju olika små steg, som är relativt enkla att lösa. Sen om man skulle kunna slänga ihop allting i samma låda och fortfarande ha den ganska liten och med hyffsad precision så vore det ju skitbra.

Kanske ett väldigt simpelt ociloskop också? Bara för några kHz och bara 10bit. Själva elektroniken skulle ju klara det, förutsatt att man använder en grafisk display. Det hänger ju mer på om man har ork samt RAM så det räcker.

Finns det någon annan som skulle vara intresserad av en liknande skapelse? Eller har ni några tips/synpunkter?

Släng in ett EEPROM på några KB och en max232... så har man loggingfunktioner och PC-interface också =)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har hfe, Hz och F på min billiga "el-crappo" multimeter....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har också haft dessa tankar svävandes i mitt huvud ja. Men frågan är om det är värt besväret? Jag antar att du tänker utgå från en mikrokontroller modell kraftig. Isåfall, bör man kanske isolera den från själva mätdelen på ett eller annat sätt. Sen är det precisionen, den lär ju inte bli den bästa, men nog så bra för att använda för eget bruk (förhoppningsvis).

Detdär med oscilloskop "light" hoppar jag gärna över. Jag tycker det räcker med en multimeter modell cool. En 4x20 LCD räcker väl gott att visa data på. En klockren fuktion hade varit autoskalning (att den letar upp lämpligt preffix för den aktuella storheten på egen hand).
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om du kollar AoE så har dom ju eb AVR-baserad kapacitansmätare. Om den nu är duglig, så betyder ju det att man kan mäta kapacitans. Och att mäta frekvens/pulsbredd med hyffsad precision är inte direkt svårt heller. För att mäta förstärkning måste det ju räcka med 2st 10 bitars ADC, eller blir det för dålig precision? Induktansen kan bli lite knepigare. Men lyckas man få fram den kan man ju räkna fram impendansen. Fasst då måste man som sagt ha en voltmeter också.

När man har kommit så där långt lägger man nog gärna ner ett par timmar till för att kunna visa enklare diagram :-)

Autoscaling är ju busenkelt. Hur man skulle göra om det var en voltmeter vet jag dock ej (ännu).

När man ändå är i farten skulle man ju faktist kunna göra så att den kan mäta upp enklare frekvensdiagram, typ över högtalarfilter och liknande som inte arbetar med på tok för höga frekvenser.

Får se om jag får tid över nån gång senare i höst. Blev grymt sugen nu 8) Frekvensmätare/pulsbreddsmätare och en funktionsgenerator kommer jag iaf bygga ganska snart.
Skriv svar