Automatisk markis

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Automatisk markis

Inlägg av EagleSpirit »

gick runt lite i trädgården här och fick plötsligt syn på markisen. Har tänkt det förut men nu började jag fundera lite mer på det. En automatisk markis som går efter ljus och vind, precis som persiennerna på hus. Började tänka på vilket moment som skulle behövas för att veva upp hela markisen men kom inte på något bra. Har inget jag kan mäta med förutom känsla. Jag är lite osäker på om ett servo skulle klara av att driva hela markisen och man behöver kanske en motor med växellåda istället och då blir det genast dyrare. Någon här som ha möjlighet att mäta eller har något hum vilka krafter som behövs?

mätte nyss med en mycket smart metod som säger att det absolut inte går med servo. Det behövs nästan 2,5kg på en sträcka av 19cm för snurra den i "startögonblicket" och det betyder 47,5kg/cm och enligt min slutledningsförmåga så klarar ett jätteservo att driva 20kg/cm. Får tänka vidare på det här någon annan dag
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det vanliga svaret: torkar motor :)
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det heter väll torkarmotor (igentligen vindrutetorkarmotor) och inte torkar motor. Eller menar du att du torkar av en motor
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det kan nog vara läge att torka av den om man hittar den i motorutrymmet i en 240. Men annars stämmer dina gissningar att det handlar om en torkarmotor bra.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

någon som vet vad momenter är på torkarmotorer? Hur snabbt snurrar de?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Beror nog lite på vad det är för bil den har suttit i.

Men om du går till skroten kan du få väldigt mycket bra hjälp, står oftast på motorn vad den ger.

Men är de inte på 12v förresten? Måste vara bättre med en för 230v?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

såklart det spelar roll vilken bil men man kan ju gå efter nåt snitt. Jag menar, klarar de 0,1Nm eller 200Nm? Lär ju finns nåt ungefärligt värde. Jag orkar inte åka till skroten bara för att få veta att de är för svaga :P

Momentmässigt tror jag det inte spelar någon roll om man kör 12V eller 230V, men kanske en del i pris och så behövs det ju mer dyra komponenter för att köra 12V men det är lite enklare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Torkarmotorn på en 240 gör 30rpm på högsta fart. Det är med belastningen av torkarna. Momentet vet jag inte men det är nog ganska bra.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lite svårt att hitta en 230V torkarmotor kanske :roll:

Angående momentet är det ju inte svårare än att ta med sig högskaliga dynamometer ut till bilen, haka fast i torkarna och sätta igång, mäta lite och sedan räkna lite :lol:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Mennade så klart en "vanlig" motor, ingen torkarmotor.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Prova med en skruvdragare annars. Clas Ohlsson har en modell där du får planetväxel, motor, batteri och laddare för 85:-
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Classe säljer ju också en motor med utväxling typ torkarmotor
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Automatisk markis

Inlägg av arvidb »

EagleSpirit skrev:*snip* Det behövs nästan 2,5kg på en sträcka av 19cm för snurra den i "startögonblicket" och det betyder 47,5kg/cm och enligt min slutledningsförmåga så klarar ett jätteservo att driva 20kg/cm. *snip*
Sen när mäts vridmoment i "massa per avstånd"???

Snälla, ta inte efter detta hemska amerikanska misshandlande av SI-enheterna. Amerikanerna vet inte bättre eftersom de använder samma enheter för både massa och kraft (knäppt!), och dessutom använder minustecknet som "stand-in" för multiplikation ("oz-in") - vilket gör att de inte vet om det egentligen är oz/in eller oz*in.

Men vi som har tillgång till både massa (kilogram) och kraft (newton) kan väl se till att använda rätt?

Vridmoment mäts i "kraft gånger avstånd" d.v.s. newtonmeter (Nm).

2,5 kg ger tyngdkraften 9,82*2,5, d.v.s. vridmomentet du mätte upp var 9,82*2,5*0,19 = knappt 4,7 Nm.

Arvid
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Automatisk markis

Inlägg av EagleSpirit »

arvidb skrev:
EagleSpirit skrev:*snip* Det behövs nästan 2,5kg på en sträcka av 19cm för snurra den i "startögonblicket" och det betyder 47,5kg/cm och enligt min slutledningsförmåga så klarar ett jätteservo att driva 20kg/cm. *snip*
Sen när mäts vridmoment i "massa per avstånd"???

Snälla, ta inte efter detta hemska amerikanska misshandlande av SI-enheterna. Amerikanerna vet inte bättre eftersom de använder samma enheter för både massa och kraft (knäppt!), och dessutom använder minustecknet som "stand-in" för multiplikation ("oz-in") - vilket gör att de inte vet om det egentligen är oz/in eller oz*in.

Men vi som har tillgång till både massa (kilogram) och kraft (newton) kan väl se till att använda rätt?

Vridmoment mäts i "kraft gånger avstånd" d.v.s. newtonmeter (Nm).

2,5 kg ger tyngdkraften 9,82*2,5, d.v.s. vridmomentet du mätte upp var 9,82*2,5*0,19 = knappt 4,7 Nm.

Arvid
ja jag vet att det är så men orkade inte räkna då jag skrev inlägget. Jag har räknat på det och har fått det till 4,7 som du sa.

tusse: Det där är väl tråkigt. Då får man ju knappt bygga något själv :P Nej men tack för tipset. Kanske värt att köpa motorn där för att sedan göra styrdelen själv.
Skriv svar